OBSAH

Úvod 

Věrouka -Společné působení božských osob vůči stvoření 

Vyznání víry svatého Athanasia 

Mravouka - Vnější hříchy proti dobrému jménu - Pomluva I. část 

Dějiny Církve - Arianismus po Nicejském koncilu 

Desatero Božích přikázání - Druhé přikázání – braní Božího Jména nadarmo IV

Liturgika - Křesťanský chrám – historie 

Svátosti - Nejsvětější Eucharistie - Přepodstatnění I. část 

Kázání na aktuální téma - Obřady svatého pomazání 

Z duchovního života - Modlitby ve školním roce 

Katecheta vypravuje 


Úvod

V rámci věrouky jsme v minulých číslech procházeli vztahy mezi jednotlivými osobami Nejsvětější Trojice. Tentokrát se zaměříme na jejich společné působení navenek, tedy vůči stvoření. Je to téma o poznání jednodušší, avšak neméně důležité a právě tak aktuální. V rámci mravouky se stále držíme u hříchů proti dobrému jménu bližních, avšak tentokrát již začínáme probírat – Bohu žel – tak častou pomluvu. V dějinách Církve stále pokračujeme v probírání arianismu
a v procházení Desatera ukončíme pojednání o braní jména Božího nadarmo.

V liturgice se začneme věnovat katolickým chrámům. Na úvod předkládáme jednoduchý historický přehled vývoje, kterým prošlo chrámové stavitelství až k absolutní dekadenci moderních staveb. V pojednání o svátostech pokračujeme rozborem skutečné přítomnosti Pána Ježíše v Nejsvětější Svátosti.

Předkládáme kázání P. ThDr. Josefa Miklíka o svátosti nemocných. Kázání je více než 80 let staré, a přesto v něm autor uvádí, že již tenkrát běžně panovaly zcela mylné názory o této svátosti. Inu úpadek víry našeho národa nenastal s pronásledováním Církve za komunistů, nýbrž dávno před tím – přihlášením se k tehdy moderním proudům volnosti, rovnosti a bratrství a s tím souvisejícím odmítnutím nauky i praxe víry.

V sekci z duchovního života tentokrát předkládáme na začátek školního roku modlitby pro žáky, studenty a ten celý rod. Ať si mlaďasové (a nejen oni) uvědomí, že ani mládí ani škola se bez modlitby neobejdou. Z moudrosti pana katechety přinášíme krátké příběhy související s naším tématem o svátostech, tedy s přítomností Pána Ježíše v Nejsvětější Svátosti.

Redakce

O víře dnes

Časopis farnosti Vejprty pro vzdělání a povzbuzení v katolické víře.

Vydává Římskokatolická farnost Vejprty,

Kostelní nám. 158/4, 43191 Vejprty.

Za obsah odpovídá pan farář.

Redakce:

ICLic. kostelník z Horní Halže, Mgr. sakristián z Mědníku,

Mgr. kostelník z Českých Hamrů, pan farář, Ph.D.

kontakt: farnost.vejprty@centrum.cz


V ě r o u k a

Základní pravdy katolické víry:

1: Je jeden Bůh.

2: Bůh je ve třech osobách, Otec, Syn a Duch Svatý.

3: Bůh je nekonečně spravedlivý, jenž dobré odměňuje a zlé trestá.

4: Druhá Božská osoba se pro naši spásu stala člověkem, aby nás svou smrtí na

kříži vykoupila a na věky spasila.

5: Lidská duše je nesmrtelná.

6: Milosti Boží je ke spáse nezbytně potřeba.


Společné působení božských osob vůči stvoření

V minulých pojednáních jsme ukazovali vztahy mezi osobami Nejsvětější Trojice, na základě kterých vychází Syn z Otce a Duch Svatý z Otce i Syna. Uváděli jsme, že se tyto "procesy odehrávají" v jednom jediném věčném božském okamžiku, a proto jsou si všechny tři božské osoby rovny co do přirozenosti. Všechny jsou stejně Bohem, mají zcela identické vlastnosti, jednu božskou přirozenost. Odlišnost je pouze v osobitosti, to tedy znamená, že v absolutní božské jednotě je jen jediný rozdíl, a to ten, že zcela identické osoby jsou každá sama osobou.

Avšak božské osoby nejsou nějak vedle sebe, jako je tomu u nás lidí. Také ti, kteří se mají rádi, jsou pořád vedle sebe. Nám lidem brání ve vzájemném pronikání naše tělesnost, nejsme pouze duchové, jsme také hmotná stvoření a hmota je neprostupná. Naopak božské osoby jsou v sobě navzájem, zcela dokonale se pronikají, což jim umožňuje jejich absolutní duchovost. Toto pronikání je nejen statické, to znamená, že kde je přítomen Syn, tam je také Otec i Duch Svatý, nýbrž také dynamické. To znamená, že společně působí, konají, a proto jejich aktivita navenek, mimo rámec Nejsvětější Trojice, je společné dílo všech tří božských osob!

V Bohu je pouze jedna přirozenost, tedy jeden princip činnosti, nikoli tři principy. A protože jsou všechny tři božské osoby zcela identické ve své absolutní dokonalosti, není ani možné, aby činnosti mimo rámec božství konala jen některá z osob, zatímco by se tato činnost ostatních osob netýkala. Všechny tři božské osoby jsou jediným principem všech věcí.

Proto nejsou tři stvořitelé, ale jeden Stvořitel, jak precizně ukazuje svatý biskup a Učitel Církve Athanasius ve svém vyznání víry. 

Avšak lidství na sebe přijala pouze druhá božská osoba. To je tak zvané pasivní vtělení. Aktivní vtělení, tedy samotné uskutečnění, je však společným dílem všech tří osob. To znamená, že také druhá osoba stvořila v absolutní jednotě s ostatními osobami lidskou duši Pána Ježíše Krista.

Všechny tři božské osoby stvořily lidskou duši bohočlověka Ježíše Krista, ale lidství přijala jen druhá osoba. První ani třetí osoba nikdy nebyly a nebudou lidmi.

Vtělení Boží, tedy přijetí našeho lidství, je nový způsob Boží přítomnosti ve světě. Bůh je ve světě všudypřítomný, a proto, vstoupil-li do světa tím, že na sebe bere naše lidství, je to nový způsob Božího přebývání ve světě. Na tento nový způsob přebývání Boha ve světě (na jeho příchod na svět) navazuje nejsvětější Eucharistie, ve které je Bůh zcela zvláštním způsobem přítomen ne již jen na jednom místě, jako když chodil po Palestině, ale na celém světě!

Božská poslání

Poslání božských osob na svět odpovídají jejich vycházení v rámci Nejsvětější Trojice. Otec, který nevychází z ničeho, není poslán. Syn vychází z Otce a Otec jej posílá na svět: Jako mě poslal živý Otec (Jan 6,57), aby svět poznal, že ty jsi mě poslal (Jan 17,23). Vtělení, tedy poslání Syna Otcem, je podstatné poslání, protože se druhá božská osoba stává skutečným člověkem.

Poslání Ducha Svatého je shodné s jeho vycházením z Otce i Syna, a proto je poslán oběma osobami - Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce (Jan 15,15). Toto poslání však není podstatné. Duch Svatý se nevholubičil, nevplamenil, nevjazyčil. Tyto jevy jsou pouze viditelnými symboly Božího působení.

Zpracováno podle knihy:

Václav Wolf: Syntéza víry

s použitím přednášek téhož váženého pana profesora


Vyznání víry svatého Athanasia, biskupa a Učitele Církve

Kdokoli chce být spasen, je v prvé řadě třeba, aby se držel katolické víry. Jestliže ji někdo nezachová neporušenou a ucelenou, bezpochyby zahyne navěky. Katolická víra je pak tato: Abychom uctívali jednoho Boha v Trojici, a Trojici
v jednotě, abychom ani nezaměňovali osoby, ani neoddělovali podstatu. Jiná je totiž osoba Otce, jiná osoba Syna, jiná osoba Ducha Svatého. Avšak Božství Otce, Syna a Ducha Svatého je jedno, stejná je jejich sláva a souvěčná je jejich vznešenost.

Jaký je Otec, takový je Syn, takový je Duch Svatý. Nestvořený je Otec, nestvořený je Syn, nestvořený je Duch Svatý. Věčný je Otec, věčný je Syn, věčný je Duch Svatý. A přece nejsou tři věční, ale jen jeden věčný. Jako nejsou tři nestvoření, ani tři nezměrní, ale jeden nestvořený a jeden nezměrný. Podobně je všemohoucí Otec, všemohoucí Syn a všemohoucí Duch Svatý. A přece nejsou tři všemohoucí, nýbrž jeden všemohoucí. Tak je Bůh Otec, Bůh Syn a Bůh Duch Svatý, a přece nejsou tři bohové, ale je jen jediný Bůh. Stejně tak je Pánem Otec, Pánem je Syn a Pánem je Duch Svatý, ale nejsou tři Páni, ale je jen jeden Pán. Protože jako jsme nuceni v křesťanské víře vyznávat jednotlivě každou osobu jako Boha a Pána, stejně tak je nám zakázáno v katolickém náboženství říkat, že existují tři bohové nebo páni.

Otec nebyl učiněn z ničeho: nebyl ani stvořen, ani zrozen. Syn je jen z Otce, neučiněný, nestvořený, ale zrozený. Duch Svatý je z Otce a Syna: neučiněný, nestvořený, nezrozený, nýbrž vycházející. Jeden je tedy Otec, nikoli tři otcové; jeden je Syn, nikoli tři synové; jeden je Duch Svatý, nikoli tři duchové svatí.

A v této Trojici není nic dříve nebo později, nic není větší ani menší, ale všechny tři osoby jsou navzájem souvěčné a rovné, takže je třeba vždy uctívat, jak již bylo výše řečeno, jednotu v Trojici a Trojici v jednotě. Kdo chce být spasen, musí takto smýšlet o Trojici.

Preface o Nejsvětější Trojici

Věru hodno a spravedlivo jest, slušno a spasitelno, abychom ti vždy a všude díky vzdávali, Hospodine svatý, Otče všemohoucí, věčný Bože, jenž s Jednorozeným Synem svým a Duchem Svatým jsi jeden Bůh, jsi jeden Pán; ne v jedinosti jedné osoby, nýbrž v Trojici jedné podstaty. Neboť, co o tvé slávě podle tvého zjevení věříme, to bez rozdílu v rozeznávání smýšlíme o tvém Synu, to o Duchu Svatém, takže pravé a věčné Božství vyznávajíce klaníme se i zvláštnosti v osobách,
i jednotě v bytosti, i rovnosti ve velebnosti, kterou chválí Andělé a Archandělé, Cherubové a Serafové, kteří bez ustání den ze dne volají, jednohlasně pravíce: Svatý, Svatý, Svatý…


M r a v o u k a

Vnější hříchy proti dobrému jménu - Pomluva I. část

Bližního svého pomlouvá, kdo o něm roznáší vymyšlené chyby a vady, nebo jeho skutečné chyby a vady přehání.

Nactiutrhání, o kterém jsme pojednávali v minulých číslech, a pomluva se ve svém základu neliší, protože obojí odporuje ctnosti spravedlnosti, co se týká dobrého jména bližního. V projevu se však obě tyto neřesti liší, protože s pomluvou je spojena lež, která tedy navíc odporuje ctnosti pravdomluvnosti. Připomeňme jen, že nactiutrhání se dopouští ten, kdo neoprávněným způsobem zveřejňuje skutečné vady bližního, zatímco pomluva uvádí o bližním to, co není pravda!!!

Pomluva je tedy lež a podle toho, zda způsobená škoda je vážná či nepatrná, je pomluva buď hříchem těžkým nebo lehkým. Pomluva odporuje lásce k bližnímu
i spravedlnosti. Spravedlnosti však pomluva odporuje ve větší míře než nactiutrhání, protože utrhač má alespoň výmluvu (ovšem neplatnou), že to, co uvádí, je pravda, kdežto pomlouvač ani tuto výmluvu nemá. Utrhač se mohl domnívat (byť i mylně), že o chybách druhého v konkrétní situaci hovořit mohl, ale pomlouvač na svoji lež nemá žádnou legitimní omluvu.

Za nactiutrháním mohl tedy stát omyl, pak je pouze lehkým hříchem; a pokud bylo zveřejnění skutečných chyb druhého za účelem odvrácení nějakého zla, pak je dokonce zcela bez hříchu, protože je to nezbytné, avšak u pomluvy hraje vždy úlohu zlá vůle, protože pomlouvač lže, a nikdo nelže omylem.

Zlomyslnost pomlouvače je mnohem silnější, protože k poškození dobrého jména bližního užívá nepravdivé informace. Ostatně velmi často se nactiutrhání a pomluva spojují, když nepřítel ve své řeči o bližním míchá pravdu i lež.

Pomluva je z principu těžkým hříchem, připouští však nepatrný předmět. Je tedy hříchem těžkým, pokud poškozuje bližního vážně na jeho dobré pověsti; je však hříchem "pouze" lehkým, jestliže poškozuje jeho pověst v míře nepatrné. Zda poškození dobré pověsti bylo vážné či nepatrné, se rozhoduje podle týchž zásad, jako při nactiutrhání (viz číslo 2/24, str. 7-8).

Pro posouzení závažnosti pomluvy je tedy nutné uvážit:

1: co se říká,

2: o kom se říká,

3: před kým se říká.

Pokud při uvážení těchto skutečností lze považovat škodu na dobrém jménu za nepatrnou, jedná se o lehký hřích. Některé různé pomluvy, které by samy o sobě mohly být lehce hříšnými, však mohou srůst v těžký hřích; pravidla k posouzení jsou stejná jako při nactiutrhání:

Jednotlivé pomluvy nesrůstají v jeden těžký hřích, pokud byly učiněny o různých, žádným svazkem nespojených osobách; mohou se však spojit v těžký hřích, a skutečně se tak spojují, jestliže byla pomluva učiněna sice vzhledem k různým osobám, které však náleží k témuž sboru (například k témuž klášteru), a jsou-li pomluvy toho rázu, že dobrá pověst dotčených osob nebo dotčeného sboru valně trpí. Pomlouvačná vypravování o téže osobě před týmiž (nebo skoro týmiž) posluchači ovšem srůstají, a srostou i v těžký hřích, když pomlouvač o kritizované osobě již toho tolik napovídal, že dobrá pověst této osoby tím valně trpí, i kdyby samy jednotlivé pomluvy byly malého významu.

Toto by si měly uvědomit především ty dámy, které dokážou tak často se zanícením hovořit o chybách druhých. Kdyby to řekly jen jednou nebo dvakrát (proč ale vůbec, že děvčata), tak by to bylo malé provinění, ale protože ony tímto způsobem jedou každý den a nedají se zastavit, je jen otázka krátkého času, kdy se tyto pomluvy stanou těžkým hříchem!!!

U nactiutrhání jsme uváděli, že bývá někdy dovoleno mluvit o skutečných chybách nebo vadách bližního, máme-li k tomu dostatečný důvod. Tím je zabránění nějaké škodě, která by byla větší, než je škoda na dobrém jménu.

Obdobná věta ovšem o pomluvě neplatí, protože i kdybychom měli důvod nešetřit dobré jméno bližního, nijak nás to neopravňuje lhát!

Proto je nutné ve svaté zpovědi nactiutrhání a pomluvu odlišit. Stačí, zpovídáme-li se, že jsme pomlouvali, a přidáme-li, zdali jsme bližnímu vážně či jen nepatrně na cti ublížili.

Zpracováno podle knihy:

Antonín Vřešťál: Katolická mravouka, Díl II.

D ě j i n y C í r k v e

Arianismus po Nicejském koncilu

Zavržením arianismu na nicejském sněmu nebyl spor ukončen, nýbrž vlastně teprve započal. Císař Konstantin Veliký projevoval sice zpočátku velkou horlivost v provádění jeho ustanovení, avšak tato horlivost záhy ochladla a pro vyznavače pravé víry nastala nyní doba těžkých zkoušek a utrpení. Sestra Konstantinova, která udržovala styky s ariánskými biskupy, a dokonce měla i ariánského kněze za zpovědníka, dovedla svým působením bratra naklonit k arianismu. Eusebius, Theognis a vbrzku (r. 328) i Arius, byli povoláni z vyhnanství zpět, když podali císaři obojetné vyznání víry.

Tímto úspěchem povzbuzeni, počali Ariáni ihned boj proti obhájcům katolické víry a spojili se kvůli tomu s bludaři Meletiany. Tím se jasně ukazovalo, jak je arianismus špatný, spojí se s kýmkoli, aby dosáhl svého, jen aby nemusel uznat pravou víru. Mentalita bludařů se vůbec nezměnila.

Již na synodě antiochijské roku 330 byl za předsednictví Eusebia Caesarejského tamější biskup Eustathius, jenž jak na synodě nicejské, tak i po ní vystupoval s velikou horlivostí proti arianismu, pod záminkou, že se přidržuje sabellianismu, sesazen a od císaře poslán do vyhnanství. Poté zahájili Ariáni boj proti svému nejmocnějšímu odpůrci Athanasiovi, který se stal po smrti Alexandra r. 328 biskupem alexandrijským a zpěčoval se Aria přijmout do církevního společenství. Za tím účelem uváděli proti němu řadu těžkých obžalob, zvláště že dal převrhnout oltář meletianského kněze Ischyry, že dal biskupa Arsenia z Hypsely zavraždit a že se poskvrnil smilstvem. Ačkoli se sv. Athanasiovi podařilo všechny tyto obžaloby skvěle vyvrátit, byl přesto na synodě v Tyru od Ariánů r. 335 odsouzen a sesazen. Když pak v Cařihradě žádal nové vyšetřování za přítomnosti císaře, vystoupili Ariáni proti němu s novou obžalobou, že totiž vyhrožoval zamezením dovozu obilí z Egypta do Cařihradu. Císař jej poté bez výslechu a soudu vypověděl do Trevíru. Když však ani potom nechtěla obec alexandrijská přijmout Aria do církevního společenství, povolal jej císař do Cařihradu
a rozkázal biskupovi Alexandrovi, aby mu společenství církevní udělil.

Sama Prozřetelnost odvrátila však od Církve toto pohanění, protože v předvečer před přijetím do Církve zemřel Arius náhlou potupnou smrtí roku 336. Nedlouho potom zemřel i Konstantin o svátcích svatodušních r. 337. Jeho synové, kteří si rozdělili říši mezi sebe, povolali r. 338 Athanasia a ostatní vypovězené biskupy zpět. Avšak Ariáni záhy získali slabého a tyranii nakloněného Konstantia (337—361) do té míry, že se stal slepým nástrojem jejich záměrů. Pro Athanasia nastaly doby nových útisků a pronásledování. Především byla poslána proti mocnému obhájci pravověří nová obžaloba císařům a papeži Juliovi I. (337—352). Když Julius I. Athanasia o tom informoval, svolal světec r. 339 synodu do Alexandrie, kde na 100 shromážděných biskupů vydalo svědectví o jeho nevině. Přesto byl Athanasius od Ariánů na synodě v Antiochii sesazen a na jeho místo byl dosazen se svolením Konstatia za krvavých násilností Řehoř z Kappadocie.

Athanasius se ve své tísni obrátil do Říma, kde byl na synodě svolané Juliem I. roku 340 prohlášen od 50 biskupů za nevinného a dosazen do všech svých úřadů. Toto rozhodnutí oznámil papež východním biskupům shromážděným na synodě antiochijské r. 341, kteří však znovu Athanasia sesadili a zároveň sestavili 4 věroučné formule, které samy o sobě nejsou sice heretické, avšak výraz "stejné podstaty s Otcem" neobsahují. Protože rozkol byl bolestně pociťován, zvláště na západě, pohnul na přání papeže Julia a některých biskupů Konstans svého bratra Konstantia ke svolání nové velké synody v Sardice (Sofia) na podzim r. 342 (343), aby bylo docíleno urovnání mezi stranou pravověrnou a ariánskou.

Na synodě se shromáždilo na 200 biskupů; avšak Eusebiáni se uchýlili brzo po svém příchodu do blízkého Filippopole s odůvodněním, že bylo Athanasiovi a jiným sesazeným biskupům dovoleno účastnit se synody a hlasovat! Eusebiáni konali svůj vlastní sněm, na němž byli Athanasius, papež Julius a jiní biskupové vyobcováni. V Sardice však pravověrní biskupové prohlásili za předsednictví Hosia a dvou římských kněží obžaloby proti svatému Athanasiovi za neodůvodněné, vyřkli nad vůdci Eusebiánů klatbu a přijali znovu nicejské vyznání víry. Poslali také zvláštní deputaci ke Konstantiovi se žádostí, aby Athanasiovi a jiným vypovězeným biskupům dovolil návrat. Žádost, hlavně přičiněním Konstanta, přinesla výsledek, takže se roku 346 mohl veliký obhájce víry v pokoji navrátit na svůj stolec do Alexandrie, kde byl přijat s jásotem lidu.

Pokoj však trval opět jen krátkou dobu; neboť po smrti svého bratra Konstanta (r. 350) dal se Konstantius od Ariánů opět pohnout k pronásledováni přívrženců pravé víry. Ariáni uspořádali roku 351 synodu v Sirmiu, kde sesadili tamějšího biskupa Photina a složili tak zvanou první formuli sirmijskou, která, ač sama v sobě zněla pravověrně, měla odstranit nicejské vyznání víry, a proto se vyhýbala slovům "stejné podstaty s Otcem". Poté obnovili své útoky na Athanasia, a obvinili jej z rozličných církevních a politických zločinů, dokonce i z velezrady. Papež Liberius (352—366), když se o těchto žalobách dověděl, žádal od císaře svolání synody. Když synoda bylo roku 353 skutečně do Arelatu svolána, donutil císař hrozbami a násilnostmi shromážděné biskupy, ano
i papežského legáta Vincentia, aby podepsali odsouzení a sesazení Athanasia. Papež pak zavrhl arelatskou synodu a vymohl svolání nové synody do Milána roku 355. Císař však opět hrubým despotismem přítomné biskupy donutil, aby Athanasia zavrhli a sesadili. Ti, kdo k nespravedlivému rozsudku nedali souhlas, byli posláni do vyhnanství včetně papeže Liberia. Athanasius uprchl na poušť k egyptským mnichům; na jeho místo byl opět násilně dosazen Arián Řehoř z Kappadocie r. 356. Mnozí egyptští biskupové byli násilně odvedeni na poušť nebo do dolů, katolíci, kteří nechtěli s Ariány mít nic společného, byli mučeni.

Zde již nešlo o věroučné otázky, nýbrž o politiku. K Ariánům se mnozí přidávali, protože se toto hnutí rozšiřovalo, bylo podporováno vládci, a tak si mnozí slibovali osobní prospěch. Tato mentalita je vlastní bludařům dodnes, a proto je v praxi hlavní překážkou spojení bludařů s Kristovou Církví.

Zpracováno podle knihy:

Josef Samsour, Církevní dějiny obecné

D e s a t e r o  B o ž í ch  p ř i k á z á n í

Druhé přikázání - Braní Božího Jména nadarmo,  zakončení

Co dělat proti braní jména Božího nadarmo? Nejprve musíš bojovat proti sobě samému, proti svému vlastnímu zlozvyku. Nediv se tomu, že i k tobě se někdy přibližuje pokušení brát nadarmo svatá slova. Slyšíš to stále okolo sebe. Není divu, že i ty bys byl k témuž sváděn. Nejčastěji se nám stane, že bereme jméno Boží nadarmo z unáhlení. Že se dáme překvapit. A proti tomu se musíme nejprve mít na pozoru, ve střehu. Vím ze zkušenosti, že nejčastěji se lidé, jinak dobří a zbožní, dávají strhnout ke zneužívání svatých jmen tím, že se dají překvapit. Tedy, bojuj proti tomuto překvapení! Když víš, v jakých okolnostech, mezi kterými lidmi, při jakých příležitostech bereš nejsnáze nadarmo svatá jména, připrav se na onu příležitost a okolnost pevným předsevzetím, pevným rozhodnutím, že se chceš mít na pozoru a že se nechceš dát překvapit oním zlozvykem. Častěji přes den si vzpomeň na své předsevzetí a znovu si je připomínej.

Ale nejenom to! Připomeň si zároveň hříšnost, nevděčnost a ošklivost tohoto návyku. Vzpomeň si také, kdo je to Ježíš, čím jsi mu povinen. Pak se ti bude snáze bojovat proti tomuto hroznému pokušení, proti tomuto rozšířenému zlozvyku, proti této morové ráně. Když si to sám odvykneš, když sám nebudeš zneužívat svatých jmen, pak teprve můžeš účinně bojovat proti tomuto nešvaru ve svém okolí. Budeme bojovat proti zneužívání svatých jmen.

V Itálii mají velmi rozvětvenou Ligu proti klení a braní jména Božího nadarmo. Na drahách, v elektrikách a v restauracích, v čekárnách lékařů a advokátů jsou vylepeny štítky a transparenty s nápisy proti braní jména Božího nadarmo. Italský stát zavedl dokonce pokutu za klení na veřejných místech (kniha byla napsána v roce 1942). V celé Itálii zvedá se boj proti tomuto zlozvyku. Dejme se do tohoto boje také my, čeští katolíci. Ale to musí být boj cílevědomý, vytrvalý a soustavný. Všichni katolíci se ho musejí zúčastnit. Nejprve ať každý pracuje ve svém okolí. V dílně, kanceláři, škole, mezi svými kolegy. Ovšem, to musí být konáno taktně a s láskou. Ne podmračeně, ne vyhrožovat pekelnými tresty, ne zlobně a tvrdě. Vždyť se to dá říci s takovou vlídností, s úsměvem a s láskou. Nesmíš se urážet, když druzí klejí před tebou, aby tě uráželi! Ukaž jim, že neurážejí tebe, nýbrž svého Boha! Řekni jim to však s láskou! Dá se to říci takovou jemnou ironií: "Jsi to ty ale, Slávko, zbožná osoba! Stále máš toho Pána Ježíše na jazyku!" A když vidíš, žes nenarazil, řekni několik slov ˗ ale stále zdůrazňuji: s dobrotou ˗ o ošklivosti a hříšnosti tohoto zlozvyku.

Dějiny křesťanského života hrdinných duší vypravují o mnohých opravdových křesťanech, kteří dovedli vykonávat ve svém okolí apoštolát obhajoby svatého jména Božího. Služebník Boží, železničář Perazzo, vynikající odborník ve své službě, nestrpěl od nikoho ve svém úřadě braní jména Božího. Když někdo zaklel nebo vzal nadarmo Boží jméno v jeho okolí, řekl nahlas: "Pochválen buď Ježíš Kristus. Pane, slituj se nad těmi, kteří berou nadarmo tvé jméno." A protože byl dobrý kolega a skvělý technický odborník, vynutil si svým rozhodným jednáním, že si všichni dali pozor na ústa; nejprve v jeho přítomnosti a potom i v celém dalším svém životě. Jeho jeden nadřízený se domníval, že jako představený nemusí brát ohled na to, zdali se Perazza tento hřích bolestně dotýká nebo ne. Perazzo vždy na něho jenom bolestně pohlédl. Nevyčítal, nerozčiloval se, jen se vyčítavě díval. Nakonec zvítězil i nad ním, protože to byl v jádru dobrý člověk a chápal, že působí bolest tak vzácnému člověku.

Když chceš působit ve svém okolí proti tomuto zlozvyku, musíš být opravdu člověk na svém místě, aby ses nedopouštěl jiných provinění sám, na příklad nedbalosti a podobných, aby ti nemuseli říci tvoji známí: "Kdybys metl raději před svým prahem! Kdybys odstranil raději podle slov svého Mistra kládu ze svého oka a pak teprve přišel vyjmout třísku z oka svého bratra."

Je proto zapotřebí mnoho taktu při tomto apoštolátu. Taktu a veliké trpělivosti s drahými bližními. Abychom se sami nedopouštěli hříchu hněvu, když chceme odstraňovat hřích braní jména Božího nadarmo. Protože hřích se nevymítá hříchem! Zajímavý příklad dal italský redaktor Don Davide Albertario. Zasedal jednou na nějakém novinářském kongresu, na kterém byli novináři všech různých náboženských odstínů a přesvědčení. Jeden z nich vytrvale bral jméno Boží nadarmo a klel, až se peklo radovalo. Albertario řekl svému kolegovi s jemným úsměvem: "Názory můžeme mít různé, ale slušnost musíme mít všichni stejnou!" Uplatňuje se tu zásada svatého Františka Saleského, že na kapku medu nachytáte více much než na celý sud octa. Jsi-li učitelkou, profesorem, vychovatelem, otcem nebo matkou, pak rozhodně netrp dětem a mladým lidem sobě svěřeným zneužívání jmen Božích. Všímej si dobře dětí, co si přinášejí z ulice a od svých kamarádů. Jakmile po prvé vezmou jméno Boží nadarmo, ihned je napomeňte velmi jasně, aby si nenavykli tento hřích. Jak strašný je ovšem hřích rodičů, kteří sami tomuto hříchu učí ještě své děti, které před nimi bezostyšně a napořád berou nadarmo toto svaté jméno. Když hrajete divadlo, nikdy nezpestřujte chudý obsah hry surovým braním jména Božího a jmen svatých. A máte-li nějaký vliv v oněch spolcích, tedy rozhodně se proti tomuto zlozvyku na našich ochotnických scénách postavte. A matky a otcové, zakažte rozhodně svým dětem, které na takových jevištích hrají, pod pohrůžkou, že jim nedovolíte příště spolupůsobit, zneužívat svatých jmen, i kdyby sebevícekráte se snažil ubohý autor nastavovat chudou kaši svého vtipu klením a braním svatých jmen nadarmo.

Postarali jsme se o vkusné štítky do čekáren, do dílen a kanceláří, připomínající křesťanům tuto vážnou povinnost úcty ke svatým jménům. Hlavní však je, abyste se dali, drazí křesťané i ostatní lidé dobré vůle, čtoucí tuto brožurku, přesvědčit o tom, jak je hříšné, hloupé a u Boha trestné zneužívání jmen, která by měla být vyslovována s nejvroucnější úctou a láskou. Třetí řády a Mariánské družiny, hlavně skupiny mladých, žádáme s Katolickou omladinou, aby věnovaly zvýšenou pozornost této otázce a poučily své členy o jejich povinnosti bojovat účinně v celém svém okolí a všemi danými prostředky, aby se zase dostalo svatým jménům úcty a lásky.

Končím slovy svatého Bernarda, která napsal na myšlenku Velepísně o tomto svatém jménu: "Jméno Ježíš je nejenom světlo, nýbrž také lék. Což nejsi vždycky posilněn, když si na toto jméno vzpomeneš? Co podobně naplňuje mysl uvažujícího? Co tak osvěžuje unavené smysly, co tak posiluje ctnosti, oživuje dobré mravy a pěstuje svatou lásku? Připadá mně suchý každý duchovní pokrm, není-li polit tímto olejem, nechutný, není-li jím kořeněn. Nelíbí se mi, píše-li někdo, a není v tom Ježíš, jestli disputuješ, mluvíš, a nezní z toho Ježíš. Ježíš je med na rtech, v uších libozvuk, v srdci ples. Ale je i lékem. Je smutný někdo z nás? Ať vstoupí mu do srdce Ježíš a ze srdce ať přejde na rty; a hle, s tím jménem vzejde světlo, prchne veškerá temnota a vrátí se jasno. Dopustil se někdo viny? Zda se ihned nevrátí k řádnému životu, když bude vzývat toto jméno života?"

Převzato z knihy: Silvestr Maria Braito:

Nevezmeš Jména Božího nadarmo

L i t u r g i k a

Křesťanský chrám – historie I. část

Pán Ježíš Kristus slavil první nekrvavou oběť ve velkém večeřadle v soukromém domě. První křesťanská obec v Jeruzalémě chodívala sice ještě zpočátku k modlitbám do jeruzalémského chrámu (Sk 3, 2; 5, 12), eucharistickou oběť však slavívala po soukromých domech (Sk 2, 46). Zvláště rádi k tomu používali zadních částí domu v hořejších poschodích (Sk. 1, 13; 2, 46; 12, 12; 20, 7—9), kde byl větší klid. Tak tomu bylo za dob svatých apoštolů také na jiných místech mimo Palestinu. Také v dobách poapoštolských se křesťané scházívali zprvu v příbytcích bohatších křesťanů, kteří mohli propůjčit větší místnosti ke službám Božím.

Když však počet křesťanů vzrůstal, místnosti v soukromých domech již nestačily. Bylo třeba postavit zvláštní budovy, které podle tehdejšího zákonodárství náležely příslušným obcím křesťanským. První křesťanské chrámy byly stavěny již ke konci 2. století, hojněji pak ve století třetím. Origenes (†253) se zmiňuje, že za pronásledování křesťanů císařem Maximinem Thrakem (235–238) byly zbořeny křesťanské chrámy. Také císař Gallienus (260–268) dovoluje po skončeném pronásledování Valeriově, aby bohoslužebná místa byla odevzdána biskupům jakožto zástupcům křesťanstva. A Optatus Milevitanus uvádí, že před Konstantinem Velikým bylo v samém Římě 40 křesťanských chrámů.

K tomu, jak vypadaly křesťanské chrámy před Konstantinem, lze vyslovit pouze domněnky. Soukromé domy měly tehdy zpravidla dvě nádvoří, otevřená nebo krytá, atrium a peristylium (čtvercový dvorek), kolem nichž byly seskupeny ostatní místnosti. Podobně byly asi stavěny první křesťanské chrámy; nádvoří bylo shromaždištěm pro věřící, vedlejších místností bylo užíváno k úschově posvátných nádob a knih a bezpochyby sloužily také jako biskupův příbytek; neboť Eusebius vypravuje, že biskup Pavel ze Samosaty bydlel ,,in domo ecclesiae" (v domě církve), čímž Eusebius vždy označuje bohoslužebné místo. Také název "domus ecclesiae", obvyklý před Konstantinem Velikým, naznačuje, že se tehdejší chrámy nelišily od soukromých domů. Nejistota tehdejších dob při tak častých pronásledováních křesťanů ani nedovolovala stavět nádherné bohoslužebné budovy.

Názor, že se křesťané v době pronásledování shromažďovali k pravidelným bohoslužbám v katakombách, není správný. Prostory v katakombách stačily jen pro menší počet věřících, a římská církev měla v polovici třetího století na starosti 1500 chudých, o něž se starala, a měla také četné duchovenstvo. Kromě toho katakomby nijak neposkytovaly bezpečný úkryt, neboť pohřebiště křesťanů ležela u veřejných, hojně frekventovaných silnic, takže byla dobře známa také římským pohanům. V katakombách se konaly služby Boží pouze příležitostně, o pohřbu nebo výročích zemřelých křesťanů.

Po milánském ediktu (313) nastává velký rozmach ve stavbě křesťanských chrámů. Potřeba nových chrámů pocházela jednak ze stále vzrůstajícího počtu křesťanů, zároveň ze skutečnosti, že mnoho křesťanských chrámů bylo zbořeno za dřívějších pronásledování. Císař Konstantin Veliký nejen vybízel biskupy, aby stavěli nové chrámy, nýbrž sám též postavil nádherné chrámy na posvátných místech v Jerusalemě, v Římě nad hrobem svatých Petra a Pavla a u lateránského paláce baziliku lateránskou, která se ještě dlouho po něm nazývala basilica Constantiniana – Konstantinovská bazilika. Vděčná úcta ke svatým mučedníkům, kteří za pronásledování prolili krev pro Ježíše Krista, se projevovala také tím, že byly stavěny hojné chrámy nad hroby svatých mučedníků nebo na místech, kde byly uchovávány jejich ostatky.

Sloh nových chrámů od dob Konstantina Velikého vycházel ze slohu dřívějších chrámů, které byly stavěny podle vzoru soukromých domů; přidávány byly jen některé změny podle vzoru hřbitovních kaplí nebo podle veřejných síní užívaných ke shromážděním lidu. Tak se vyvinul v době pokonstantinovské sloh basilikový, který trval po celé první tisíciletí. Kromě slohu basilikového byly oblíbeny také kopulovité stavby v takzvaném slohu byzantském. V tomto slohu byl vystavěn chrám Svaté Moudrosti v Cařihradě (6. stol.).

Z basilikového slohu se vyvinul sloh románský s polokruhovými oblouky a krásnými kryptami. V tomto slohu se u nás stavěly chrámy od dob sv. Cyrila a Metoděje až do konce dvanáctého století. Sloh románský vystřídal sloh gotický; nejstarší památkou tohoto slohu je chrám v Saint Denis u Paříže z roku 1140. Sloh gotický se vyznačuje svou štíhlostí, směřující vzhůru, bohatou členitostí, lomeným obloukem, opěrnými pilíři.

S taré umění řecké a římské se snažil vzkřísit sloh renesanční v 15. a 16. století, jehož nejvzácnější památkou je svatopetrský chrám v Římě, který je největším křesťanským chrámem na světě. V našich zemích se nachází pouze několik málo renesančních kostelů. Jak patrno, husitství a následný rozvrat, který zachvátil náš národ, nepřály sakrální kultuře. Mnohonásobně více chrámů bylo pobořeno, než bylo vystavěno.

Z renesančního slohu se vyvinul sloh barokový (baroque = nepravidelný, podivínský) v 17. a 18. století. Nesmíme se však nechat zmást překladem. Baroko naopak vykazuje pečlivý řád a vznešenou krásu. Ten název odráží skutečnost, že oproti dřívějším slohům je tato epocha plná pohybu (u soch) a různě, avšak krásně zakroucených ozdob. Pro představu je třeba doplnit, že ani s dnešní technikou neumíme některé stavby (například kopule) ani zaměřit, natož stejně vystavět.

Velice zvláštním, avšak neméně krásným slohem, je u nás poměrně hojně rozšířená tzv. barokní gotika. Přesnější název je ovšem gotizující barok, protože se jedná o stavby či přestavby z období baroka. Je to fenonomenální kombinace gotické strohosti a vznešenosti s barokním rozletem. U nás takto stavěl italský stavitel Santini.

Barokní stavby u nás nacházíme ještě dávno po konci baroka (1750), protože tento sloh byl u nás velice oblíben.

Jeho pozdní výstřelky se nazývají slohem rokokovým (rocaile = mušle).

Devatenácté století vybíralo opět staré slohové formy a budovalo nové chrámy ve všech slozích dřívějších století. V novogotickém slohu je například postaven kostel v Novém Zvolání, který byl vysvěcen v roce 1898.

Ve 20. století byly kostely stavěny úměrně úpadku víry. Zatímco v první polovině 20. století jsou nové chrámy stavěny ještě v tradičním duchu, s postupem liberalismu a sekularizace upadá vznešenost a důstojnost staveb. Často je to jen jakási krychle, hromada betonu zvenčí a uvnitř strohá stavba. To v žádném případě neodpovídá vznešenosti posvátných obřadů, které by měly být v kostele konány. Avšak plně to odpovídá úpadku víry zadavatelů a neschopnosti architektů. Jeden kněz, který dříve studoval stavební vysokou školu, vyprávěl, jak při cvičeních měli studenti navrhnout nějakou stavbu. Tento kněz navrhoval kostel a jeho spolužák v lavici tělocvičnu; kantor jim oběma dával úplně stejné rady.

Zpracováno podle knihy

Josef Foltynovský: Liturgika

S v á t o s t i

Nejsvětější Eucharistie - Přepodstatnění I. část

Se skutečnou přítomností Ježíše Krista v Eucharistii těsně souvisí otázka, jak tato přítomnost Těla a Krve Kristovy nastane. Tridentský sněm prohlásil za článek víry nejen skutečnou přítomnost, nýbrž také způsob, jakým tato přítomnost nastane. "Bude-li kdo tvrdit, že v nejsvětější svátosti Eucharistie zůstává podstata chleba a vína zároveň s Tělem a Krví Pána našeho Ježíše Krista a bude-li kdo popírat zázračnou a ojedinělou proměnu celé podstaty chleba v tělo a celé podstaty vína v krev, kdy zůstanou pouze způsoby chleba a vína; proměnu, kterou katolická církev velmi případně nazývá přepodstatněním, budiž vyobcován."

Dle tohoto prohlášení jsou Tělo a Krev Páně přítomny tak, že příslušné podstaty chleba a vína jsou proměněny v Tělo a Krev Páně. Z těchto podstat chleba a vína nezbude v Eucharistii nic, takže v ní nezůstávají zároveň dvě podstaty: chléb a Tělo Páně. Tím je tudíž přímo zavržena Lutherova konsubstanciace (spojení podstat chleba a těla, vína a krve). Ona proměna se děje tak, že celá podstata chleba a celá podstata vína přecházejí v Tělo a Krev Páně, a tato proměna je proto ojedinělá a zázračná. V přirozeném řádu nemá tato proměna sobě rovné. Nic podobného ve světě neexistuje. Také přirozený řád zná podstatné i akcidentální změny (změna vnějších věcí jako je tvar, barva a podobně). Avšak v těchto změnách se nepromění podstata, nýbrž táž podstata získá pouze nový tvar, novou formu.

V Eucharistii nezůstane z podstaty chleba a vína nic. Celá podstata chleba mizí a je nahrazena podstatou Těla Kristova. Tato proměna se tedy neděje podle přirozeného řádu světa, je zázračná, způsobená pouze přímým úkonem Božím. Jinak to ani není možné. Tato proměna byla tudíž právem a velmi případně označena zvláštním názvem přepodstatnění.

Pán Ježíš je skutečně a reálně přítomen také v jiných svátostech, při křtu a všech ostatních svátostech, ale v Eucharistii je přítomen zároveň podstatně, On sám, nejen svým působením. To je zásadní rozdíl mezi Eucharistií a ostatními svátostmi. V těch Pán Ježíš "pouze" působí, zatímco v Eucharistii je osobně reálně a podstatně přítomný!

Katolická církev učí, že v Eucharistii se promění celá podstata chleba a vína v podstatu Těla a Krve Kristovy.(De fide)

Z Písma svatého, ze slov, která pronesl Kristus Pán při Poslední večeři, když vzal do rukou chléb a kalich s vínem a dával je učedníkům: "Toto jest tělo mé" a "Toto jest krev má" plyne přímo, že to, co jim podával k požívání, bylo jeho pravé Tělo a pravá Krev, a nepřímo, že to již nebyl ani chléb ani víno. Mezi zájmenem "toto",kteréje ve větě podmětem, a mezi "tělo mé", jež je výrokem, prohlásil Pán totožnost. Tím zároveň popřel, že to je chléb. Chléb a víno byly tedy slovy Kristovými proměněny v jeho Tělo a Krev. Kdyby podstata chleba zůstala, nemohl by Kristus Pán říci: "Toto jest tělo mé," nýbrž: "Pod tímto, s tímto chlebem je tělo mé přítomno."

Zajisté může právem říci ten, kdo drží v ruce tobolku se zlatými penězi nebo láhev s vínem: Toto je zlato, toto je víno, a přítomní mu rozumějí. Tyto věci již samy sebou a jiné dle ustáleného obyčeje se hodí k tomu, aby se obsah zaměňoval se schránkou nebo nádobou. Chléb a víno se však ani samy sebou ani podle ustáleného obyčeje rozhodně nehodí k tomu, aby byly schránkou Těla a Krve Kristovy, a není o tom ve slovech Páně nejmenší zmínka.

Sněm tridentský uvádí o slovech Páně: "Poněvadž náš Vykupitel Ježíš Kristus v pravdě prohlásil za své tělo, co obětoval pod způsobou chleba, bylo v Církvi vždycky přesvědčení, že se proměňuje celá podstata chleba v podstatu Těla Kristova."

Nejedná se tedy o zánik, ale o skutečnou změnu. Každá záměna či proměna má vždy tři části: původní, ze které se vychází, cíl, kterého bylo dosaženo, a něco, co zůstává, co oba tyto stavy spojuje. Pokud by nic nezůstávalo stejné a nespojovalo by původní a nový stav, nejednalo by se o proměnu, nýbrž o zánik.

Při změně podstaty, tedy při přepodstatnění, je původním stavem chléb a víno. Cílem, kterého bylo dosaženo proměněním, je Tělo a Krev Pána Ježíše. To, co obojí spojuje a co zůstává beze změny, jsou vnější věci (přídavky neboli akcidenty) chleba a vína – tedy jejich velikost, tvar, barva, chuť. Tyto vnější věci se nijak nemění. Proto vidíme hostii úplně stejnou před proměňováním i po něm. Proto proměněné víno chutná stejně jako neproměněné. Velikost, barva, chuť – to vše zůstává beze změny.

V tom se proměňování, tedy přepodstatnění, zcela zásadně liší od ostatních změn ve světě. U všech změn v přirozeném řádu světa se mění to, co je vnější, ale podstata zůstává. Mohu změnit barvu věci, ale nezměnil jsem její podstatu. Když natřu krávu na fialovo, tak mám sice Milku, ale pořád je to kráva. Změnilo se jen to vnější. Když ostříhám keř, třeba úplně změním jeho tvar, ale pořád je to ten keř. Podstata se nezměnila.

Pokud se v přirozeném řádu mění podstata, mění se všechno, i to vnější. To je například při jídle. Zbaštím třeba cuketu, nebo i něco výživnějšího, ale to tím pádem zaniká. Se vším všudy – podstata, čili to, čím ta věc je, i všechny její vnější vlastnosti. Podstatná změna ve světě neexistuje, to už je zánik. To, co jsem zbaštil, to zaniklo, to se stalo mnou. (A ne že já jsem tím, co jím. To už bych pak přece nebyl já).

U Eucharistie je však situace zcela jedinečná: mění se podstata, ale vnější věci zůstávají. Říkáme tomu 'pod způsobou chleba a pod způsobou vína'.

Každá věc má svoji podstatu (co dělá tu věc tou věcí) a své přídavky (vnější vlastnosti), a to vše k sobě přirozeně patří. Ovšem vnější vlastnosti chleba a vína nenáleží přirozeně k Tělu a Krvi Kristově. Podstata Těla a Krve Kristovy také není přirozeně nijak spojena s chutí a tvarem chleba a vína. A přesto jsou tyto skutečnosti po proměňování spojené. To ovšem není nic přirozeného, a proto se jedná o zázrak. Druhý zázrak spojený s Eucharistií: nejen samotná proměna podstat je zázrakem, nýbrž také společné trvání Těla Kristova pod vnějšími způsobami chleba a Krve Kristovy pod vnějšími způsobami vína.

Zpracováno dle knihy:

Richard Špaček: Katolická věrouka, díl III,

s použitím poznámek z přednášek prof. ThDr. Václava Wolfa

Kázání na aktuální téma

Převzato z knihy: Josef Miklík, Slovo Boží (1946)

18. neděle po Duchu Svatém

Obřady svatého pomazání

»Přinesli k němu ochrnulého, ležícího na loži.« (Mat. 9, 2)

Dojemný obraz kreslí nám svaté evangelium. Přátelé přinášejí k Pánu Ježíši na lůžku nemocného. Znali tedy dobře jeho lásku právě k těmto ubožákům, a neprosili nadarmo. Cestou domů již nemocný jejich služby nepotřeboval; sám si odnesl i lůžko, na kterém tak dlouho trpěl a sténal. Od té doby uplynulo 2000 roků, ale Ježíšova láska k nemocným a trpícím se nezměnila. Zato se velice změnili lidé. Vědí dobře o božské moci Spasitelově, ale nejdou k němu. Slyší v evangeliu jeho hlas: »Pojďte ke mně všichni, kteří se lopotíte a jste obtíženi, a já vás občerstvím« (Mat. 11, 28), ale raději se mu vyhnou, aby se s ním ani nesetkali. Proč? Protože peklu se podařilo namluvit modernímu světu, že svaté pomazání je klíčem do hrobu. Již dlouho jsem přemýšlel, jak bych vám vymluvil tuto pošetilou bázeň. Zdá se mi, že jsem našel prostředek velice účinný. Vyložím vám obřady svatého pomazání, povím vám doslova modlitby, které při něm kněz koná; snad přece uvěříte, že vám Církev nestele rakev, a nebudete čekat s touto svátostí až na poslední chvíli, kdy by pomohl již jenom zázrak.

Má-li přijít kněz k nemocnému, upravíme napřed světnici, kde leží. Na vhodném místě, nejlépe tak, aby nemocný viděl na kněze, postavíme stůl; k němu nízkou stoličku, aby si měl kněz kam kleknout. Na stůl dáme bílý ubrus. V některých rodinách mají k tomu účelu již vhodné plátno s vyšitým obrazem Spasitelovým a nějakým nápisem. Opravdu nevím, proč by i naše dívky nemohly takové plátno připravit. Míváte u kamen pěkné obrazy a nápisy, udělejte i jeden pro Spasitele! Na stůl postavíme kříž, po obou stranách aspoň po jedné svíci. Máte-li v oknech květiny, dejte je tam také. Má-li nemocný přijímat, dáme na stůl dvě zpola naplněné sklenice; v jedné je obyčejná voda, nejlépe trochu odražená, vedle kávová lžička. Ve druhé sklenici je svěcená voda, v ní myrtová kytička nebo svazeček prázdných obilných klasů, aby kněz měl čím nemocného pokropit. Po straně stolu je talíř, na něm pět kousků bavlnky, trochu soli nebo kousek měkkého chleba, ještě lépe skrojek citronu, aby si měl kněz kam utřít ruce od svatého oleje. V našich krajinách kněz nemocného obyčejně napřed zpovídá
a podává mu sv. přijímání; teprve potom mu uděluje svaté pomazání. V kázání budu mluvit jen o poslední svátosti. Kněz vchází do pokoje nemocného a za příkladem Pána Ježíše pozdravuje slovy: »Pokoj domu tomuto. A všem obyvatelům jeho!« Ostatní při tom klečí. Na to kropí kněz nemocného a všechny přítomné svěcenou vodou a říká: »Pokrop mne yzopem, abych byl očištěn, omyj mne, abych byl nad sníh bělejší. Smiluj se nade mnou, Bože, podle svého velkého milosrdenství. Přidává: »Sláva Otci i Synu i Duchu svatému, jakož byla na počátku, nyní i vždycky, až na věky věků. Amen. »Pomoc naše ve jménu Páně, který stvořil nebe i zemi. Pán s vámi. I s duchem tvým!«

A říká první tři modlitby. Již z nich vidíte, že Církev nepřichází usmrcovat a zabíjet, přichází hojit a léčit, nenese slzy a bol, přináší útěchu a Boží požehnání. V první modlitbě prosí kněz: »Pane Ježíši Kriste, nechť zároveň s tvým nehodným sluhou vkročí do tohoto domu věčné štěstí, Boží požehnání, nezkalená radost, účinná láska a stálé zdraví; zlí duchové ať prchnou z tohoto místa, andělé pokoje ať v něm přebývají; ať opustí tento dům všechen zlomyslný svár. Ať svaté jméno tvé, Pane, zazáří nad námi, a požehnej našemu jednání, posvěť příchod svého nehodného sluhy ty, jenž svatý jsi a dobrotivý, a zůstáváš s Otcem
a Duchem svatým na věky věků.« Ve druhé modlitbě prosí kněz o Boží požehnání pro všecky obyvatele domu: »Modleme se a prosme Pána našeho Ježíše Krista, aby požehnal tomuto domu a všem jeho obyvatelům; aby jim dal dobrého anděla strážce, aby mu sloužili a rozjímali o jeho zákonu; ať od nich odvrátí všechny protivné nemoci, ať je vysvobodí ze všeliké hrůzy a všeho nepokoje, aby ve zdraví zachoval všecky v tomto příbytku.« Ve třetí modlitbě obrací se kněz především k andělu strážci: »Vyslyš nás, Hospodine svatý, Otče všemohoucí, věčný Bože, a rač seslat z nebe svého svatého anděla, aby střežil, opatroval, chránil, navštěvoval a hájil všechny, kdo přebývají v tomto domě. Skrze Krista, Pána našeho.«

Nato se pomodlí kněz Confiteor (obecné vyznání) a vyzve přítomné, aby se za nemocného hlasitě modlili; nejlépe Otče náš, Zdrávas Maria a Věřím v Boha. Ale Církev ví dobře, kolik nemocí bývá trestem za spáchané hříchy. Proto kněz přistupuje k lůžku nemocného, žehná mu, klade ruku na jeho hlavu a říká: »Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Ať zhasne v tobě všeliká moc zlého ducha vkládáním mých rukou a na přímluvu slavné a svaté Rodičky Boží Marie Panny, jejího slavného snoubence sv. Josefa a všech svatých andělů, archandělů, patriarchů, proroků, apoštolů, mučedníků, vyznavačů, panen a všech svatých;« Potom vezme svatý olej, maže oči nemocného a přitom říká: »Skrze toto svaté pomazání a své předobrotivé milosrdenství odpusť ti Bůh, cokoli jsi zavinil zrakem.« Otře bavlnkou posvátný olej a stejným způsobem maže uši, nos, ústa, ruce a nohy. Hned potom očistí si kněz ruce solí, chlebem nebo citronem; jak bavlnku, tak vše ostatní po jeho odchodu spalte!

Tím bylo uděleno svaté pomazání. Následuje několik modliteb. Uvádím je pro jejich krásu a vroucnost: »Pane, smiluj se nad námi; Kriste, smiluj se nad námi! Pane, smiluj se nad námi! Otče náš. Uzdrav služebníka svého, Bože můj, doufajícího v tebe! Sešli mu, Pane, pomoc ze svatyně a ze Sionu ochraňuj ho! Budiž mu, Pane, věží mocnou před nepřítelem; Nic ať neprovede nepřítel proti němu a syn nepravosti ať mu již neškodí! Pane, vyslyš modlitbu mou! A volání mé k tobě přijď! Pán s vámi! I s duchem tvým! Modleme se! Pane Bože, Ty jsi skrze apoštola svého Jakuba pravil: »Stůně-li kdo z vás, povolej k sobě kněze Církve, ať se modlí nad ním a mažou jej olejem ve jménu Páně; modlitba víry uzdraví nemocného a ulehčí mu Pán, a jestliže je v hříších, budou mu odpuštěny«; posilni, prosíme, Spasiteli náš, a uzdrav milostí Ducha Svatého tohoto nemocného, zhoj jeho rány, odpusť mu hříchy, zbav ho všech bolestí na těle i na duši a propůjč mu milostivě vnitřního i zevnějšího zdraví, aby přispěním milosrdenství tvého byl uzdraven a navrácen k dřívějším povinnostem.

Modleme se! Shlédni, prosíme, Hospodine, na služebníka svého neduživostí hynoucího, a občerstvi duši, kterou jsi stvořil, aby se tímto utrpením polepšil a vděčně poznal, že můžeš nejen ranit, nýbrž i zhojit. Modleme se! Pane svatý, Otče všemohoucí, věčný Bože! Mnohonásobnou dobrotou ochraňuješ své tvory, vlévaje na nemocné milost svého požehnání. Vyslyš milostivě vzývání tvého jména, zbav svého služebníka nemoci, obdař jej zdravím, pozdvihni jej svou pravicí, posilni silou, ochraň svou mocí a navrať své Církvi v žádoucím zdraví. Skrze Krista, Pána našeho.«

Následuje velmi dojemný obřad. Kněz bere do rukou svatý kříž a dává jím nemocnému požehnání; při tom se modlí: »Ježíš Kristus, náš Pán, buď ve vás a s vámi po všechen čas a všude, aby vás chránil a občerstvoval, aby vás zachovával, spravoval a sílil, aby vás opatroval a vám žehnal. Duch Svatý sestup a spočívej na vás! Amen. Hospodin odpusť vám každý hřích! Amen. A vyhoj každou křehkost vaši! Amen. A vysvoboď život váš od zahynutí! Amen. Vaše touhy po všem dobru naplň trojjediný Bůh, který živ jest a kraluje na věky věků.« Potom podává nemocnému svatý kříž, aby zlíbal rány Spasitelovy; při tom praví: »Pokoj vám!« Nakonec položí kněz ruku na hlavu nemocného a říká: »Uděl vám zdraví duše i těla Bůh Otec, který vás stvořil, Bůh Syn, který za vás na kříži trpěl, Bůh Duch Svatý, který vám byl dán na křtu svatém. Svatý trojjediný Bůh rozmnožuj ve vás milost svou k blahu duše a těla, zbav vás všeho zlého a zachovej ve všem dobrém.«

Tím končí obřady svatého pomazání. Povězte mi sami, kde tu byla jediná zmínka o smrti a hrobě? Ve všech modlitbách prosila Církev dobrého Boha, aby vrátil nemocnému zdraví a síly. Kolikráte mohli jste se uzdravit, kdybyste nebyli s touto svátostí odkládali až na poslední okamžik. Bůh nebude činit zázraky proto, že někdo se vyhýbá léku, který mu ve své lásce nabízel. Zavolejte tedy kněze zavčas, zakusíte na sobě blahých účinků svatého pomazání. Amen.

Z   d u ch o v n í h o  ž i v o t a

Modlitby ve školním roce

Jak mnoho chybí modlitba během školního roku! Na začátku se tu a tam konají modlitby, na konci také, ale během roku už nikoli. Maximálně, když študentům teče do bot před zkouškami. Jak pošetilé. Cožpak světlo, posilu a vedení Boží jinak nepotřebujeme? Navíc se často zapomíná, že také období školního roku má být cestou do nebe. K pomoci v tomto období předkládáme několik modliteb.


Modlitba za učitele a žáky

Pane Ježíši Kriste, jenž jsi cesta, pravda a život, naplň duchem vědy, moudrosti
a svaté bázně všechny, kteří vyučují. Všem pak, kteří jsou vyučováni, uděl hojné milosti, aby spasitelným a užitečným vyučováním jejich rozum chápal pravdu, srdce objímalo dobro, život jejich byl bohatý na dobré skutky, a takto aby bylo ode všech tvé svaté Jméno oslavováno.


Vzývání Ducha Svatého

Přijď, Duchu Svatý, naplň srdce svých věrných a zapal v nich oheň své lásky. Sešli svého Ducha a všechno bude stvořeno a obnovíš tvář země.

Modleme se: Bože, ty jsi sesláním Ducha Svatého svět osvítil a poučil, dej, ať
v témže Duchu správně smýšlíme a vždy se radujeme z jeho útěchy a posily, skrze Krista našeho Pána. Amen.

Je víc než vhodné připojit Otčenáš a 7x zdrávas Maria – jakožto prosbu o sedm darů Ducha Svatého!


Modlitba k Dítěti Ježíši během školního roku

Dítě Ježíši, věčná a vtělená Moudrosti, Ty všem hojně udílíš své milosti, zvláště studující mládeži, která se Ti odevzdává. Shlédni proto milostivě i na mne, který Tě vzývám, abys mě ochraňoval v mém studiu. Ty jsi Pánem poznání, pramen moudrosti i paměti: přijď tedy na pomoc mé slabosti.

Osviť mou mysl a pomoz mi, abych si snadno osvojoval pravdy a poznatky. Posilni mou paměť, aby si podržela, čemu jsem se naučil, a v těžkostech buď mým světlem a mou posilou. U Tvého Božského Srdce si vyprošuji milost věrně plnit všechny své studijní povinnosti a sklízet co nejlepší plody, abych se mohl radovat z úspěšných výsledků, a zvláště z postupu vpřed. Slibuji Ti, také proto, abych získal zmíněné milosti, že budu věrný svým křesťanským povinnostem a že Tě budu milovat stále víc. Dítě Ježíši, ochraňuj mě denně pod svým pláštěm a veď mě kromě růstu v poznání také po cestě věčné spásy. Amen.


Modlitba k Panně Marii Matce dobré rady

Nechť nás podporuje, prosíme, Pane, mocná přímluva tvé slavné Rodičky
a povždy Panny Marie, Matky dobré rady, aby nám, které zahrnula ustavičnými dobrodiními, připomínala to, co máme konat a pomáhala nám v plnění povinností.

Je více než vhodné přidat také modlitbu ke svému Andělu strážnému a také ke svým svatým patronům (například 3x Otčenáš, litanie, noveny atp.).


K a t e ch e t a v y p r a v u j e

Krátké příběhy k povzbuzení ve víře z knihy:

Sbírka příkladů od Franze Spiraga (1911)

O přítomnosti Pána Ježíše v Nejsvětější Svátosti

Vždyť vy obviňujete Syna Božího ze lži

Svatá Jana Františka ze Chantalu (†1641) projevovala již jako dítko smýšlení velmi zbožné. Co dívka dvanáctiletá dozvěděla se, že v jejich domě bydlí jistý pán, jenž nechce věřit v přítomnost Pána Ježíše v Nejsvětější Svátosti oltářní. Když se s ním jednou setkala, promluvila k němu v přítomnosti své vychovatelky neohroženě takto: "Pane, vy nevěříte, že je Pán Ježíš přítomen ve svaté hostii? Uvažte přece, že obviňujete Syna Božího ze lži, když nechcete věřit tomu, co on při Poslední večeři řekl. Můj otec, královský prezident soudu, by nad vámi vynesl přísný rozsudek, kdybyste tvrdil, že náš král lhal. A vy se odvažujete za lháře označovat Syna Božího?!" Člověk ten byl neočekávaným oslovením dítěte celý zaražen a obdaroval děvčátko cukrovinkami, které právě náhodou si nesl domů ve škatulce. Dítě ale odvrhlo cukrovinky na zem a pravilo: "Takto Bůh zavrhne bludaře."

Již svatý Augustin praví: "Když Kristus ujišťuje, že to je jeho Tělo, kdo by se opovážil o tom pochybovati?" A dále: "Bylo by rouháním, kdyby někdo se chtěl domnívat, že Pán náš, Pravda sama, by mohl jen v jediné věci lhát."


Jezulátko na oltáři při pobožnosti odprošování

Případy, že lze spatřit Jezulátko místo svaté hostie, se přihodily již častěji. Uvádíme příklad ze Španělska, který se přihodil 20. ledna 1905 za přítomnosti velikého davu lidstva. V Manzenedě vedli duchovní z řádu redemptoristů duchovní cvičení. Toho dne měli redemptoristé pobožnost smíření; na hlavní oltář byla vystavena Nejsvětější Svátost, načež jeden duchovní vystoupil na kazatelnu, aby konal modlitby za odpuštění hříchů. Takovouto pobožnost odprošovací a smírnou mívají redemptoristé vždy, než začnou zpovídat. Chrám byl naplněn množstvím věřících. Zatímco duchovní konal tuto smírnou modlitbu, všiml si, že skoro všichni přítomní věřící povstali ze svých míst a hleděli na hlavní oltář. Když to zpozoroval kněz na kazatelně, žádal věřící, by při modlitbě nevstávali, nýbrž klečeli. Hned na to vykřiklo malé děvče Eudoxie Vegova z Esconridy v nářečí Gallegů: "Já chci to dítko vidět." Copak se to asi stalo, že všichni věřící vstávali? Lidé, a také na stupních oltáře klečící farář, pozorovali, že na oltáři na místě, kde stála monstrance, stojí dítko nevýslovné krásy ve skvělém bílém oděvu, stáří asi 7 až 8 let. Dítko vztahovalo své ruce k přítomnému lidu, jako by přítomné chtělo obejmout. Na prsou Jezulátka byla též vidět veliká rána; Jezulátko drželo pravou ruku na ráně, jako by chtělo zadržet řinoucí se krev.

Následkem tohoto vidění hrnulo se veliké množství lidu ke zpovědnicím a ke stolu Páně. Poslední den misií muselo být Tělo Páně udíleno plné tři hodiny, od 6 do 9 hodin ráno. Na památku této události vyobrazeno na misionářském kříži Jezulátko. Jestliže Bůh činí takové divy, pak arci nepřátelům Církve je úplně nemožno ji zničit!!! 

Římskokatolická farnost Vejprty
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky