4/2022
OBSAH
Úvod 2
Věrouka Boží všudypřítomnost 3
Mravouka Těžký a lehký hřích 7
Dějiny Církve Rozšíření křesťanství v prvních staletích 11
Desatero Božích přikázání V jednoho Boha věřit budeš, pokračování Křesťanská láska k sobě a k bližním 15
Svátosti Účinná znamení milosti 19
Liturgika Světlo v liturgii 22
O milosti Boží Milosti pomáhající 25
Odpustky 27
Kázání na aktuální téma 28
Katecheta vypravuje 31
Z farní historie 33
Adventní a vánoční příloha 34
Úvod
V našem zamyšlení nad milostí se vracíme k jejímu působení a po milosti posvěcující (viz č. 2) předkládáme také pojednání o působení milosti pomáhající. Protože období, na které je toto číslo vydáno, zahrnuje dušičkový oktáv, přinášíme kromě kázání na toto téma také přehled o odpustcích. Vzhledem k tomu, že se blíží vánoční slavnost, je k tomuto číslu připojena také krátká adventní a vánoční příloha.
Redakce
Věrouka
Základní pravdy katolické víry:
1: Je jeden Bůh.
2: Bůh je ve třech osobách, Otec, Syn a Duch Svatý.
3: Bůh je nekonečně spravedlivý, jenž dobré odměňuje a zlé trestá.
4: Druhá Božská osoba se pro naši spásu stala člověkem, aby nás svou smrtí na kříži
vykoupila a na věky spasila.
5: Lidská duše je nesmrtelná.
6: Milosti Boží je ke spáse nezbytně potřeba.
Boží všudypřítomnost
Mnohokrát lidé říkají v souvislosti s Boží všudypřítomností: »Proč musím chodit do kostela, když je Bůh všude?« Tato slova jsou projevem velké neznalosti. A vhodnou otázkou na takovéto tvrzení je (a byla by jistě zajímavá reakce), zda lidé chodí například do kina nebo do hospody za Pánem Bohem, když je tam také přítomen? Další možnou otázkou je, proč tedy lidé všude neklekají, když je Pán Bůh všudypřítomný, proč poklekají pouze v kostele?
Ukážeme si, jak pošetilá a nemoudrá jsou podobná vyjádření, která spíše hovoří o špatné vůli člověka, než o jeho touze a snaze po setkání s Pánem Bohem. Každé takové tvrzení mylně staví na jedné Boží vlastnosti, ale zcela pomíjí vlastnosti ostatní. Z toho pak vznikají mylné názory a praktiky, a to vše podle hesla: kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody...
Přirozená přítomnost
Bůh je přítomen ve svých tvorech (tedy v každé bytosti) všemi obvyklými přirozenými způsoby známými z běžného života. Bůh na tvory myslí, působí v nich a je v nich přítomen svojí podstatou. Tím se ovšem Bůh nestává tou konkrétní věcí.
Bůh jakožto Život sám dává podíl na životě, umožňuje tedy tvorům existovat, ale sám se nestává tím konkrétním tvorem, ani tím nedochází ke zbožštění tvorů. To by byl blud pantheismu, který kromě toho, že je to bludná nauka, je také pořádným nesmyslem. Pokud by byl pantheismus reálný, pak bychom se museli klanět každé kytičce, každému broučkovi a podobně, prostě bychom museli všemu prokazovat božskou úctu a na druhou stranu by všechno muselo prokazovat božskou úctu nám. No a to už je absolutní nesmysl a čisté pohanství.
Bůh je přítomný v každé věci, ale On sám není tou věcí.
Bůh je svojí podstatou přítomen ve všech věcech, i ve stvořených duchových bytostech (andělé, démoni, lidské duše), jakožto bezprostřední příčina jejich existence. (O Bohu jakožto první příčině viz č. 2, str. 3).
Bůh naplňuje svojí podstatou celý stvořený prostor a každou jeho část, ale sám nemůže být žádným prostorem nijak omezen. Bůh je přece Tvůrce veškerého prostoru, nemůže být proto omezen tím, co sám stvořil.
Boží všudypřítomnost proto spočívá v tom, že Bůh jakožto Plnost Života dává existenci ostatním bytostem. Bůh jakožto Život sám také udržuje existenci všech tvorů. Boží všudypřítomnost tedy znamená, že každá věc, která skutečně existuje, je v této své existenci udržována Bohem. Boží všudypřítomnost tedy umožňuje existenci tvorů.
Boží všudypřítomnost je vyčerpávající (repletivní), to znamená, že celá božská podstata vyplňuje celý stvořený prostor i každou jeho část. Je to logické, když si uvědomíme, že Boží podstatou je plnost Života, plnost Bytí. Aby jakákoli věc mohla být, musí v ní v tu chvíli a na tom místě být Bůh svojí podstatou přítomen a dát té bytosti každou další vteřinu její existence.
My lidé, když jsme někde přítomni, tak prostor, například místnost, nevyplňujeme zcela, nesedíme na celém gauči. A ani když gauč zalehneme, tak naše přítomnost na něm není plná, protože my nedáváme tomu gauči existenci. Naopak Pán Bůh je v a na celém gauči, ale není tím gaučem. On vyplňuje všechna místa plně a dává účast na bytí všemu, co je. Apoštol Pavel jasně říká, že v Bohu žijeme, pohybujeme se a jsme (Sk 17, 27-28).
Shrnuto: Boží všudypřítomnost neznamená, že se něco stalo Bohem, nebo že se Bůh smrsknul do té které věci, nýbrž jedná se o zajišťování existence všeho, co opravdu je. Takto je Bůh přítomný také v pekle, ale ďáblové z toho nic dobrého nemají, jen tu existenci. Naopak je to pro ně zdrojem velkého trápení.
Nadpřirozená přítomnost
Zatímco přirozená přítomnost Boží je všude a působí, že každá věc je tou věcí, kterou má být, jak odpovídá její přirozenosti, tak nadpřirozená přítomnost je již něco zcela jiného. Tato přítomnost je vyšší, avšak přirozenou přítomnost Boží předpokládá.
Nadpřirozená přítomnost není repletivní (ve všem a zcela), nýbrž je již vázána na konkrétní místo nebo konkrétní osobu. Tato přítomnost Boží ve světě tedy není všudypřítomností.
To se týká například přebývání v duši skrze milost Boží posvěcující.
V nás, v naší duši je jistě Bůh přítomen také přirozenou přítomností, aby naše duše mohla vůbec být, ale tato přítomnost nestačí ke spáse. Milost Boží posvěcující dává lidské duši účast na Boží přirozenosti, jedná se tedy o pozvednutí duše k Bohu, který ji přesahuje. Nejedná se již pouze o darování existence.
Zatímco darování existence musí být permanentní, neustále musí Bůh podkládat naši existenci (čemu nedá život, to přestane existovat), posvěcení naproti tomu spočívá v jednotlivých úkonech. Milost jsme přijali na křtu a stav posvěcení trvá dál. Každým přijetím svátostí pak milost dále rozmnožujeme. To znamená, že nadpřirozená přítomnost v člověku může (vlastně musí) růst, naopak přirozená přítomnost je stále stejná a udržuje přirozenou existenci všech věcí.
Nadpřirozenou přítomnost můžeme ztratit (Pán Bůh nás toho chraň), ale ztratit přirozenou Boží přítomnost by znamenalo přestat existovat. Bytost by skončila v nicotě. Takto ale Bůh nejedná. Co stvořil, o to se stará - dává tomu každou vteřinu existence.
Výjimky jsou ovšem možné.
Pán Bůh skutečně někdy přestane dávat podíl na bytí a dotyčná věc zanikne. Takovou výjimkou jsou například zázračná uzdravení. Pokud je v těle zázračně obnovena nemocná tkáň a je najednou úplně zdravá, znamená to, že vše špatné zmizelo, bylo uvedeno do nicoty. Bůh jakožto Život sám nedal těm nemocným částem organismu další existenci a ony prostě a jednoduše přestaly existovat, nejsou. Na jejich místo pak Bůh tvoří zdravou část těla.
Zde se nachází odpověď pro všechny ty, kteří »hledají« Boha v přírodě nebo kdovíkde jinde. Nikde na světě není Bůh tak přítomen jako v Nejsvětější Svátosti. Pokud by v kostele Pán Ježíš v Eucharistii nebyl, pak je Boží přítomnost v kostele pouze přirozená, všeobecná jako kdekoli jinde. Místo je jistě posvěcené, to ano, ale nic víc. Avšak v Nejsvětější Svátosti je Pán Ježíš přítomen osobně, reálně se svým tělem, duší i se svým Božstvím. Proto je tato přítomnost ve světě zcela jedinečná, a z toho důvodu je pro nás nenahraditelná.
Naopak z Boží přítomnosti v Nejsvětější Svátosti lze získat posvěcení, tedy milosti nezbytně potřebné ke spáse. Dalším důvodem pro nutnost přicházení k Pánu Bohu do kostela je obřad mše svaté. Nic vznešenějšího není, co bychom mohli Pánu Bohu nabídnout jako projev díků, úcty, a není nic vzácnějšího, čím bychom mohli podpořit naše prosby.
Další pro nás zcela nadpřirozená Boží přítomnost je v nebi.
Zde je zásadní rozdíl v tom, že v nebi již není Bůh přítomný v člověku, nýbrž člověk je přítomen v Bohu. Na zemi získává člověk skrze posvěcující milost účast na Boží přirozenosti, v nebi již Boha dosáhl.
zpracováno podle skript:
Václav Wolf, De Deo uno, O Bohu jednom
s využitím přednášek téhož váženého pana profesora
Mravouka
Těžký a lehký hřích
Smrtelným hříchem člověk jedná proti řádu cíle, to znamená proti řádu Božímu. Odmítá vše božské a svoji vůli i rozum dává do služeb zla.
Všedním hříchem jedná člověk pouze mimo řád cíle, mimo Boží řád. To znamená, že nezřízeně lne k pozemským věcem. Skutky těžkého hříchu směřují člověka proti Bohu, skutky všedního hříchu nesměrují člověka proti Bohu, nýbrž člověk »pouze« nejde k Bohu, k němuž je povinen jít. Z toho plyne, že ani lehký hřích není věcí zanedbatelnou. Vzhledem ke hříchu proto neplatí: jednou znamená nikdy.
Smrtelný hřích
je největší neštěstí, které může člověka zde na zemi potkat. Vzhledem k Bohu je smrtelný hřích nejvyšším bezprávím, odvážnou neposlušností a odbojem, zároveň také největší nevděčností. Jestliže Bůh člověka stvořil, dal mu za poslední cíl sám sebe, zahrnul jej nesmírnými dary těla a ducha a dal mu zákon, který má pro něho být cestou k věčné blaženosti, pak je rozumně uvažujícím zcela jasné, že těžkým hříchem člověk odmítá Bohu poslušnost, a to zcela bezprávně; a skutek, kterým se člověk obrací proti Boží lásce, je hrozným nevděkem.
Pro člověka samotného je smrtelný hřích zradou na rozumu a největší pošetilostí, jaké se může dopustit, když pro chvilkové potěšení ztrácí dobrovolně nekonečné, věčné dobro. Smrtelný hřích je duchovní sebevraždou, protože zbavuje člověka nadpřirozeného života milosti a vrhá jej do temnoty věčného zavržení.
Abychom nějaký špatný skutek člověka mohli nazvat smrtelným hříchem, musí nastat tři podmínky:
1: předmět tohoto skutku musí být těžce zlý,
2: rozum si musí být plně vědom skutku a jeho zloby,
3: vůle musí plně souhlasit s jeho vykonáním.
Všechny tři podmínky musí být splněny zároveň, aby bylo možno hovořit o těžkém hříchu. Pokud například člověk až později dojde správného poznání o mravní kvalitě skutku, který vykonal, na hodnotě hříchu se tím zpětně již nic nemění. Člověk je ovšem povinen nést následky tohoto svého jednání.
Co se týká druhé a třetí podmínky, zde musí poznat každý sám, jestli jeho skutek byl dokonale uvědomělý a dobrovolný. Z toho plyne nutnost konat závažné věci až po řádném uvažování a s jasnou vůlí.
Všední hřích
Všední hříchy jsou trojího druhu:
1: Skutky týkající se předmětu, který je sám sebou věcí lehkou, jako například lež ze žertu.
2: Skutky, jejichž předmět je sice věcí vážnou, ale v daném případě materie hříchu nedosahuje té velikosti, která je nutná k těžkému hříchu. Krádež například je sama sebou hřích smrtelný. Jestliže však jde o věc nepatrnou, stává se hříchem pouze všedním.
3: Skutky, které by ze strany předmětu byly těžké, ale jsou lehké na základě omezení vůle - člověk nevykonal skutek zcela dobrovolně, nebo jej vykonal s nedostatečným poznáním (které sám nezavinil).
Nečisté myšlenky nebo touhy jsou samy sebou těžkým hříchem. Pokud jim člověk vytrvale odpírá, nejsou žádným hříchem. Jestliže je odpor spojen s nějakým nedokonalým svolením vůle, mluvíme o hříchu lehkém.
Tak jako se může stát těžký hřích lehkým, může se za jistých okolností stát objektivně všední hřích smrtelným. Okolnosti, které působí tuto změnu, jsou:
bludné svědomí, těžce hříšný cíl, dokonalé pohrdání a těžká škoda způsobená všedním hříchem.
Bludné svědomí pokládá často lehkou věc za těžkou. Jestliže člověk jedná veden takovýmto svědomím a učiní věc, kterou pokládá za těžký hřích, i když je to věc objektivně nepatrná, hřeší těžce. Je ve skutečnosti v takové dispozici, že by ji vykonal, i kdyby byla objektivně těžká.
Cíl specifikuje lidské skutky. Jaký je cíl, takový je skutek. Dobrý cíl sice nemůže změnit špatný skutek na dobrý (účel nesvětí prostředky - nelze mravním zlem usilovat o dobro), ale špatný cíl může zkazit dobrý skutek nebo skutek špatný učinit ještě horším. Lež je sama sebou hřích všední. Jestliže však někdo lže, aby těžce uškodil druhému, stává se také lež smrtelným hříchem. Podobně může dokonalé pohrdání učinit z objektivně lehkého hříchu těžký. Přestoupení příkazu představeného nebývá těžkým hříchem, nejde-li o věc, která sama sebou zavazuje tímto způsobem. Jestliže však je přestoupení příkazu spojeno s těžkým pohrdáním jak příkazem samotným, tak tím, kdo jej dal, stává se z všedního hříchu těžký.
Zpracováno podle knihy:
Reginald Maria Dacík: Mravouka
Dějiny Církve
Rozšíření křesťanství v prvních stoletích
Neúnavnou činností apoštolů, zvláště sv. Pavla, a jejich pomocníků zapustilo křesťanství pevné kořeny již v době apoštolské ve většině provincií římské říše. Do ostatních provincií se rozšířilo zanedlouho potom. Ve větších městech vznikly záhy velké křesťanské obce. Na začátku století 4. bylo již křesťanství rozšířeno ve všech třech tehdy známých světadílech a mělo své vyznavače ve všech stavech.
O velkém rozšíření náboženství Kristova v prvních třech stoletích nám podávají svědectví nejen církevní spisovatelé, jako sv. Justin (Dialog s Tryfonem), sv. Irenej (Proti herezím) a Tertullian (Apologie), nýbrž také pohanští spisovatelé jako Tacitus a Plinius, a také odpůrci křesťanství, jako Celsus a Lucian ze Samosaty a další odpůrci či bludaři, kterých bylo již v té době poměrně mnoho. Jakkoli píší o Církvi negativně, z hlediska historie je jejich svědectví velmi důležité. Jednak proto, že doplňují informace obsažené v křesťanských spisech, a také proto, že jejich svědectví jakožto odpůrců nelze vyvrátit. Jako nepřátelé Církve by jistě nepsali nic pozitivního, zatímco oni potvrzují rozšíření křesťanství po celém tehdy známém světě.
Křesťanství nemělo své přívržence pouze v nižších třídách obyvatelstva, mezi chudými a nevzdělanými, nýbrž také v nejvyšších stavech a třídách společnosti. Již sv. Pavel mluví o křesťanech, »kteří jsou z domu císařova« (Filip. 4,22). Svatý Irenej zná křesťany, »kteří jsou na dvoře císařském« (Proti herezím IV, 30). Dionysius Alexandrinský nazývá dvůr císaře Valeriana (253-260) »takřka obcí Boží.« Diokletian (284-305) měl mezi svými dvořany četné křesťany, dokonce i jeho manželka Prisca a dcera Valéria vyznávaly víru Kristovu. Totéž dosvědčuje křesťanská literatura tohoto období.
Ve shromáždění křesťanů bylo ovšem více chudých a otroků, než vznešených lidí a učenců. Je třeba si však uvědomit, jak malý byl v oné době počet vzdělanců oproti vrstvám nevzdělaných, - pouze asi půl procenta římského obyvatelstva náleželo ke stavům vyšším. Nelze se tedy domnívat, že křesťanství bylo záležitostí pouze nižších vrstev obyvatelstva.
Máme-li na zřeteli jednotlivé země, vidíme, že se křesťanství rozšířilo ve veliké míře především v kolébce křesťanství, v Asii. Vedle hlavní křesťanské obce v Antiochii zde byly kvetoucí církve v Aelia Capitolina, v Caesareji, v Seleucii, v Cyru, Samosatě. Záhy proniklo Evangelium ze Sýrie a Palestiny také do sousedních zemí. V Edesse panoval již kolem r. 180 křesťanský kníže Abgar Bar Manu, na jehož mincích se vyskytuje znamení kříže. Zde se také setkáváme již s vlastními křesťanskými chrámy kolem roku 200. Z Edessy proniklo křesťanství do zemí dále na východ, do Arménie, kde již v druhém století byly křesťanské obce, do Mezopotámie a do Persie. Seleucie na Tigridu se stala v této zemi hlavní křesťanskou obcí a křesťané, pokud byli v říši římské pronásledováni, se zde těšili ochraně.
Podobně v Arábii přinášelo ovoce símě zaseté apoštolem Pavlem (Gal. I. 17). Origenes sem přišel dvakrát na synody a jednou byl náčelníkem arabským povolán, aby jej o křesťanství poučil. Také v Indii bylo dle podání hlásáno Evangelium apoštolem Tomášem. Křesťané této země se proto nazývají křesťany Tomášovými. Zvláště veliký počet křesťanů byl v Malé Asii. Kromě mnohých církví apoštolského původu povstaly četné jiné obce. O velkém počtu křesťanů v Bithynii mluví již císařský místodržitel Plinius na začátku 2. stol.; o Pontu totéž dosvědčuje Lucian. Podobně tomu bylo také v jiných provinciích.
Do západní Afriky byla křesťanská víra přinesena přes moře z Říma a z východu. Karthago se stalo hlavní křesťanskou obcí; odtud se rozšířilo křesťanství do Numidie a Mauretanie. O tom, že také zde byl již veliký počet křesťanů, svědčí Tertullian, který prohlašuje k náměstku Skapulovi, že v tamějších městech křesťané tvoří téměř většinu, a že kdyby mělo být provedeno pronásledování, Karthago by muselo být zdecimováno. Na sněmech konaných v polovici století 3. v záležitosti padlých křesťanů a křtu udělovaného kacíři se shromáždilo nejméně 80 až 90 biskupů.
Také v Německu, a to především na levém břehu Rýna bylo dle zprávy sv. Irenaea šířeno křesťanství již ve 3. století. Velmi staré jsou křesťanské obce v Mohuči, Trevíru, Kolíně, v Metách. Na synodě arelatské v roce 314 byli přítomni Maternus, biskup kolínský, a Agroecius, biskup trevírský. Do podunajských zemí se křesťanství dostalo záhy po začátku římského panství v těchto krajinách. Přinášeno bylo hlavně křesťanskými vojáky a uprchlíky.
Příčiny rychlého rozšíření křesťanství
Příčiny tohoto zázračně rychlého rozšíření nutno hledat z části v křesťanství samém (příčiny vnitřní), z části v tehdejších vnějších okolnostech. K prvním příčinám náleží: 1. Božský původ, vnitřní síla a vznešenost pravdy křesťanské, která převyšuje všechnu moudrost světa a dává odpověď na nejdůležitější otázky, o jejichž rozřešení až do té doby lidský duch marně usiloval: na otázky o Bohu a člověku, o poměru člověka k Bohu, o nesmrtelnosti duše, o odměně a o trestu a j. A proto také křesťanství získalo mnohé, kteří se před tím, ovšem marně, snažili pravdu najít ve filosofii, jako Justin, Klement Alexandrinský atd. Kromě toho křesťanská nauka byla všem srozumitelná a v první řadě přinášela útěchu a záchranu třídám pohrdaným od pohanstva, zvláště ženám, otrokům a chudým, hlásajíc, že všichni mají v Bohu společného Otce a před ním jsou si rovni. Proto také křesťanství nalézalo hned od počátku právě v těchto třídách nejvíce přívrženců.
Zpracováno podle knihy:
Josef Samsour, Církevní dějiny obecné
Desatero Božích přikázání
V jednoho Boha věřit budeš (pokračování)
Křesťanská láska k sobě a k bližním
Pána Boha jsme povinni milovat nade všecko. Po Bohu pak první místo v lásce zabírá naše vlastní osoba (křesťanská sebeláska), a po nás pak bližní (křesťanská láska k bližním). Z příkazu Písma svatého »miluj bližního jako sebe« jasně vyplývá, že naše láska k bližním se nutně odvíjí od toho, jak máme rádi sebe - ale ne jako sobci, nýbrž jako ti, kdo sebe milují láskou křesťanskou.
Křesťanská láska k sobě
Nezřízená sebeláska se mění v sobectví, když myslí pouze na sebe a svůj prospěch, kterého chce dosáhnout za jakoukoli cenu, i kdyby tím byly porušeny povinnosti k Bohu a k bližnímu.
Člověk se skládá z duše a těla. Duše je mnohem cennější než tělo a duševní dobra jsou cennější než dobra tělesná. Prvním však a nejvyšším, dokonce je možno říci, že jediným skutečným dobrem, které můžeme a máme dosáhnout, je naše věčná blaženost. Proto také naší první a nejdůležitější povinností je péče o naši vlastní věčnou blaženost. Důrazně nás napomíná Spasitel (Mat. 16, 26): »Co je platno člověku, kdyby všechen svět získal, na duši své pak trpěl škodu? Nebo jakou dá člověk výměnu za duši svou?« Naše věčná blaženost je naším životním cílem, jehož s milostí Boží máme dosáhnout, jediné pravé dobro; právě tak jako peklo a trvalé odloučení od Boha je nejen nejvyšší, nýbrž vlastně jediné pravé zlo, které člověka může potkat. Proto neexistuje žádný důvod, který by umožňoval nebo dokonce přikazoval vzdát se nároku na věčnou blaženost a dopouštět se hříchu nebo mařit svou věčnou blaženost.
Proto nemá jakoukoli platnost závazek nebo třeba i přísahou stvrzený slib, že se nebudeme zpovídat, nebo že umírajíce nedáme se svatými svátostmi zaopatřit, nebo že se dopustíme toho či onoho hříchu atd. Podle úmyslu, s jakým byl tento slib vykonán, by se však jednalo o hřích, který by při plném vědomí a zcela dobrovolně učiněný byl hříchem těžkým. Což je ovšem v přímém rozporu s naší spásou, protože to odporuje křesťanské lásce k Bohu i k sobě. Nemůžeme tedy poslechnout příkaz, zákon nebo jakékoli jiné nařízení, které by bylo v rozporu s naší spásou.
Nařízení Boží směřují k naší spáse, zatímco nařízení tohoto světa naše spása nezajímá. Proto tam, kde je rozpor mezi Božím a lidským zákonem, nejsme tímto lidským zákonem vázáni. Na nás je tedy dbát s pomocí Boží o vlastní spásu, s čímž je nutně spojen život podle Božího zákona, protože Pán Ježíš jasně říká »Kdo mě miluje, bude zachovávat má přikázání.« Tím, že milujeme Pána Boha, milujeme podle toho také sebe a z toho obojího pak plyne také naše láska k bližním.
Láska k bližním
První místo v naší lásce náleží tedy Bohu, po Bohu přicházíme my, po nás pak bližní, kterého máme podobným způsobem milovat, jako milujeme sebe. Bližního však máme milovat ne proto, že láska k němu se nám zamlouvá nebo nám prospívá, nýbrž pro Boha; a touto pohnutkou se stává naše láska křesťanskou láskou k bližnímu, když je částí lásky k Bohu.
Milovat máme všechny lidi, nikoho z lásky přímo nevylučovat, neboť všichni lidé jsou nám bližní. Tím se však nežádá, abychom všechny lidi milovali stejnou mírou, to ani není možné. Je přirozené, že více milujeme ty osoby, které nám stojí blíže díky svazku rodinnému, příbuzenskému, přátelskému a podobně, než osoby, které jsou nám vzdálenější.
Příkaz lásky k bližnímu nám ukládá, abychom bližního milovali:
1. láskou citovou, 2. láskou účinnou.
Když milujeme bližního láskou citovou, přejeme mu, aby se mu dobře vedlo zde na zemi a aby na onom světě došel svého cíle. Láska citová je jádrem lásky, samotná však nestačí, pokud se k ní nepojí láska účinná.
Bližního milujeme účinnou láskou, pokud mu pomáháme podle možnosti v jeho potřebách a tísních.
Příkaz citové lásky nás zavazuje vždy a všude.
Příkaz účinné lásky zavazuje jen za určitých okolností:
1. bližní se nachází ve svrchované nebo alespoň vážné tísni,
2. a my mu můžeme přispět buď bez škody a bez obtíže, nebo alespoň se škodou nebo obtíží poměrně menší, než je tíseň bližního.
Příkaz pomoci však nezavazuje, pokud je tíseň bližního nepatrná, takže sám si může pohodlně pomoci (lenost neomlouvá), nebo je-li jeho tíseň sice vážná nebo snad také svrchovaná, ale nemůžeme mu pomoci jinak, než že utrpíme škodu nebo obtíž poměrně stejnou s jeho tísní, nebo snad ještě větší.
Pomoci bližnímu za takových okolností je pouze radou lásky k bližnímu.
Nejedná se o povinnost, a proto z takové situace neplyne hříšné jednání.
Příklady:
Pokud se umírající nachází v nebezpečí ztráty věčné spásy a můžeme mu pomoci, aby zachránil duši, jsme povinni to učinit, i kdybychom měli obětovat život, zdraví nebo jmění; nejsme však povinni (a nesmíme) sami na své duši trpět, nemůžu sám zhřešit.
Nachází-li se bližní ve hmotné tísni nebo nedostatku a můžeme mu pohodlně pomoci, aniž bychom sami trpěli, jsme k tomu povinni; ale nejsme povinni vydávat pro jeho prospěch sebe ve stejnou nebo snad ještě větší tíseň. Nebrání se sice také tímto způsobem osvědčovat lásku k bližnímu, ale musí se tak dít rozumným způsobem; hřešil by, kdo by chtěl pomoci bližnímu v nějakém jeho nepatrném nepohodlí a sám by vydával v nebezpečí svůj život nebo své zdraví.
Pro praxi...
Mít rád, to znamená přát druhému štěstí, a když pro to mohu něco udělat, tak to také udělat. Nejedná se tedy o sladké city nebo něco podobného. Láska znamená přát druhému štěstí a k tomu dle možností napomáhat i za cenu osobních obětí. Ale štěstí není možné bez Boha. Nevěřte tomu, že bezbožníci jsou šťastní. Možná to předstírají, ale nejsou, protože ani nemohou být.
Jen v Bohu je pravé štěstí - skutečná blaženost - protože On je plnost Života se vší jeho krásou a se všemi dokonalostmi. A toto prožívat - to je štěstí. Pokud tedy mám někoho rád, tak mu toto přeji a k tomu také podle možností pomáhám. A zde není výmluva, že já pro něj nic udělat nemohu, on nic nechce, on to nepřijme. Možná, ale mohu se přece za jeho štěstí - za jeho spásu - modlit, postit, to mi nikdo nemůže zakázat, v tom mi nikdo nemůže zabránit. Takže já mohu pro spásu bližního, tedy pro jeho štěstí, vždycky něco udělat.
Vždy proto mohu prokázat bližnímu skutek lásky.
Tím odpadají oba extrémy, kdy v jednom si člověk vyčítá, že nenaplňuje příkaz lásky k bližnímu, když bližní odmítá nebo klade různé překážky, a druhý extrém, ve kterém člověk prohlašuje toto přikázání za nereálné.
Zpracováno podle knihy:
Antonín Vřešťál, Rukověť katolické mravouky
Svátosti
Účinná znamení milosti Boží
Toto označení je přesnou definicí svátostí.
Jiná označení jsou nedokonalá a nepřesná, působí uměle a jsou plodem snahy vymýšlet vymyšlené. Sem náleží označení typu: spásné setkání s Bohem. S Pánem Bohem se mohu ke své spáse setkat také jinde, v modlitbě a podobně, ale modlitba přece není svátost. Ještě horší je označení kardinála Kaspera, který nazývá svátosti jakýmsi zhuštěním přislibujícího Božího Slova. Definice označující svátosti jakožto účinná znamení milosti pochází již od svatého Augustina, není proto nijak nutné vymýšlet cokoli nového, navíc, jak je vidět, to nové je opravdu velmi málo hodnotné.
Svátosti udílejí milost, kterou obsahují. Protože je milosti ke spáse nezbytně potřeba, jsou také nezbytné její prostředky. Hrubě proto odporuje katolické nauce každá teorie i praxe, která význam svátostí a jejich hodné a časté přijímání jakkoli zlehčuje nebo dokonce odmítá.
Projdeme nyní jednotlivé části této definice.
Milost Boží
Znamení
Svátosti jsou vnějším znamením toho, co se smysly nedá postřehnout. Pokud je milost duchové jsoucno, není možné ji vidět. Svátost jakožto znamení je tedy vnější znak toho, co zprostředkovává.
Znamení mohou být přirozená, pokud tím samým, že jsou, ukazují na nějakou skutečnost. Sem náleží například kouř. Vidím kouř, třeba z velké dálky, ale nevidím oheň. Ovšem je přirozeným projevem ohně, že kouří. Takže i když nevidím oheň, kouř je přirozeným znamením toho, že tam někde něco hoří. V tomto smyslu svátosti znamením nejsou.
Znamení mohou být také smluvená. Jejich význam neplyne z přirozené dispozice, nýbrž z domluvených skutečností. Smluveným znamením je třeba dopravní značka, barva na semaforu atd. Z ničeho přirozeného neplyne to, že jezdíme na zelenou; vlaky jezdí klidně na bílou nebo žlutou, popřípadě na blikající červenou. A když vidíte na návěstidle svítit třeba čtyři znaky, tak to je najednou smluvených znamení... Stejně tak je smluveno používání těchto znamení. Z ničeho přirozeného neplyne, že se znaky na návěstidle čtou zespodu. Mohlo by to být klidně naopak. Prostě se na tom lidé takto dohodli.
Stejně tak mezi smluvená znamení náleží svátosti. Kristus Pán svátosti ustanovil, ale podoba obřadu, to už je smluvené znamení.
Účinná znamení
Svátosti jsou tedy smluvené znaky, smluvená znamení. Avšak každé smluvené znamení není účinné, to znamená, že sice ukáže na nějakou skutečnost, ale samo ji nezajistí. Typickým příkladem jsou opět dopravní značky nebo světla na semaforech a návěstidlech. Lidé se sice domluvili, že červená znamená stůj, ale sama barva auto nebo vlak nezastaví, a naopak zelená sama vlak nerozjede, je pouze smluveným znamením, že je možné jet.
Jiná smluvená znamení jsou zároveň účinná. Když dáte například na cyklostezku závoru jako smluvené znamení, že dál nebo tudy na kole ne, tak ta závora chudáka cyklistu celkem důsledně zastaví, pokud nezastavil sám. Právě k účinným znamením náleží svátosti, protože z ustanovení a mocí Pána Ježíše udělují milost Boží tomu, kdo svátost platně přijal.
Svátosti jsou tedy smluvená, účinná znamení neviditelné (ale skutečné) milosti Boží.
Nemůže se proto stát, že by milost Boží nebyla udělena, pokud bylo řádně vykonáno vnější svátostné znamení. To znamená obřad svátosti se vším, co k němu patří, alespoň v tom minimu, které je nutné k platnosti konkrétní svátosti.
S tím souvisí také účinnost svátostí.
Protože jsou svátosti účinnými znameními Boží milosti a jejich primárním udělovatelem je sám Pán Ježíš, pak svátosti působí tím samým, že byly vykonány; doslova z vykonaného díla - ex opere operato. Proto nemá na udělení svátosti vliv (naštěstí) subjektivní stav lidského udělovatele (jeho víra, mravy). Také hříšný kněz proto platně uděluje svátosti. Jeho hříšnost, i kdyby byl ve stavu těžkého hříchu bez milosti Boží, na platnost svátostí vliv nemá. Toto krásně rozvíjí již svatý Augustin, když říká: »Křtí Petr, křtí Kristus; křtí Pavel, křtí Kristus; křtí Jidáš, křtí Kristus.«
Svátosti nejsou magie!
Občas se stává, že si někdo plete účinnost svátostí s magickými úkony. Poprvé se tyto nesmysly objevily v díle luterána Melanchtona v roce 1530 a občas zaznívají dodnes. Jedná se naprostý nesmysl, protože působení magie a svátostí je zcela opačné.
Zpracováno podle knihy:
Václav Wolf, Syntéza víry
Liturgika
Světlo v liturgii
První křesťané potřebovali světlo, když konali služby Boží po domech v noci (srv. Sk. ap. 20, 78). Stejně tak později v katakombách. Křesťané také zapalovali svíce před ostatky mučedníků na jejich hrobech. První svědectví o symbolickém významu užívání světla podává svatý Jeroným. Světec zná též zapalování svící před ostatky mučedníků, ale mluví především o symbolickém významu světla v liturgii: »Ve všech východních chrámech, když se čte Evangelium, se přinášejí svíce. Nikoli pouze k zahnání tmy, nýbrž jako projev radosti a úcty k Božímu slovu.« Původně světla nehořela přímo na oltáři, nýbrž lampy visely před oltářem, nad ním a mezi sloupy kolem oltáře. V presbytáři nebo před ním byly stavěny velké svícny (cereostata, candelabra).
Ze 13. století se dochovaly zprávy o věčném světle. Od té doby synody velmi často zdůrazňují povinnost, aby před Sanktissimem ve dne i v noci hořelo světlo, a hrozí církevními tresty, pokud by tato povinnost nebyla splněna. Také dnešní církevní zákoník ukládá tuto povinnost (kánon 940).
Přesnými liturgickými předpisy byl stanoven také počet svící při mši svaté. Při slavné mši svaté biskupa v jeho vlastní diecézi mělo na oltáři hořet 7 svící. Předpis byl dán se zřetelem na Apokalypsu (1, 12-13), kde 7 zlatých svícnů znamenalo sedm maloasijských obcí; obec znamená celou diecézi. Mezi svícny viděl sv. Jan Krista Pána, jehož hlavním representantem v diecézi je biskup.
Při všech slavných mších svatých a při tichých mších svatých coram Sanctissimo musí hořet nejméně 6 svící. Při výstavu Nejsvětější Svátosti bylo předepsáno nejméně 12 svící. Při méně slavných mších svatých a při zpívaných mších svatých za zesnulé stačí 4 svíce. Při tichých mších nemá být rozžato více než 2 svíce, i kdyby celebrant byl hodnostářem. Při farních mších svatých nebo při takových, které se slouží místo slavné nebo zpívané mše svaté, a při konventních mších svatých je dovoleno rozžehnout více svící než 2, když se obyčejně tyto mše svaté konají slavněji, například ranní mše svatá o nedělích a svátcích. Před vystavenými ostatky svatých mají na oltáři hořet 2 svíce. Beze světla není dovoleno sloužit mši svatou, kromě případu, když by světlo zhaslo až po proměňování a nebylo by možné je znovu rozsvítit.
Vzhledem k materiálu, ze kterého jsou svíce zhotoveny, Církev předpisovala, aby aspoň 2 svíce při mši svaté a paškál byly ze včelího vosku; ostatní svíce na oltáři mají být alespoň z větší části voskové. Jiné kostelní svíce mohou být ze stearínu, parafínu nebo loje.
Je v liturgii dovoleno elektrické světlo?
Zpracováno podle knihy:
Josef Foltynovský: Liturgika
O milosti Boží
Milost Boží pomáhající
Pomáhající milost uděluje Bůh každému člověku.
K víře, která vede ke spáse, proto nestačí vnější poučení a osvícení, které pochází z kázání Božího slova, katechezí atd; je zapotřebí vnitřního osvícení, které je nadpřirozené, a proto pozvedající k nadpřirozeným úkonům.
Milost pomáhající provází celý náš život z víry.
Milost pochází od Boha a je určena člověku. První krok v díle spásy tedy činí Bůh svojí milostí. Když pak člověk začne svobodně spolupracovat, koná již s milostí Boží spásné skutky, zatímco na počátku působila milost samotná. Bůh tedy svojí milostí naše spasitelné skutky předchází.
Toto nadpřirozené působení Boží si člověk nemůže nijak zasloužit, a proto zůstane toto Boží působení na rozum a vůli člověka milostí - tedy nezaslouženým darem. Člověk nemůže sám sebe pozitivně disponovat k prvnímu přijetí milosti (učinit něco, co by zapříčinilo přijetí milosti), protože ta otvírá bránu k božskému způsobu života, což podstatně převyšuje pozemský způsob života. Člověk může pouze odstranit překážky milosti (negativní dispozice) tím, že se bude varovat zlého a již vykonaného zla bude upřímně litovat. Takto přirozeně připravené duši pak Bůh uděluje pomáhající milost, ovšem kdy a jak, je čistě na něm.
O tuto první milost tedy prosíme, když se modlíme za obrácení nevěřících.
Tuto milost (působení na rozum a vůli) potřebuje také člověk žijící již v milosti posvěcující k tomu, aby ten který skutek byl nadpřirozeně záslužný. Plyne to ze slov Pána Ježíše: »Beze mne nemůžete činit nic« (Jan, 15,5). Člověk může bez pomáhající milosti vykonat mnoho dobrého, to ale není dílo záslužné pro nebe. Takové dílo má nárok pouze na pozemskou, přirozenou odměnu, nikoli na věčnou, nadpřirozenou, kterou je sám Bůh.
Milost Boží pomáhající je vždy dostatečná. Není možné, aby pomoc Boží pro vůli nebo rozum byla nedostačující. Milost ovšem může být neúčinná, ale nikoli ve smyslu slepé patrony, nýbrž proto, že onu účinnou a dostatečnou milost Boží člověk nevzal za svou. Milost sice svého cíle nedosáhla, ale proto, že člověk odmítl spolupráci s ní, nevnímá vnuknutí, svoji vůli zaměřuje jinam... Sama milost ovšem byla dostačující!
Zdrojem pomáhajících milostí jsou svátosti, ve kterých je tato milost udělena spolu s milostí posvěcující, a také svátostiny. Posilu Boží milosti ke konání spásných úkonů potřebujeme stále, každý den od rána do večera (při noční šichtě samozřejmě také od večera do rána), ovšem svátosti stále přijímat nemůžeme. A v tom je obrovský a nenahraditelný význam svátostin. Ty můžeme konat (žehnání se) nebo mít u sebe (růženec, škapulíř...) stále; pokaždé, když to potřebujeme. Pán Bůh uděluje pomáhající milost každému, také nevěřícím, tedy i bez svátostin. Ovšem skrze svátostiny je tato přímá a nadpřirozená Boží pomoc neskonale větší.
Zpracováno podle knihy:
Václav Wolf: Syntéza víry
Odpustky
Odpustek znamená odpuštění trestů za hříchy.
Nejedná se o odpuštění hříchů - k tomu je určena svátost smíření!!!
Navíc je odpustek odpuštění trestů pouze za ty hříchy, které již byly ve svátosti smíření odpuštěny, a zbývá ještě odčinit trest.
Odpuštěny mohou být buď všechny tresty - pak se jedná o tzv. plnomocný odpustek, nebo mohou být odpuštěny tresty pouze z části - pak se jedná o tzv. částečný odpustek.
Toto záleží na ustanovení konkrétního odpustku - některé úkony jsou spojené se získáním plnomocných odpustků, jiné se získáním částečných odpustků. Dále záleží také na dispozici přijímajícího. Kdo usiluje o získání plnomocných odpustků a nemá opravdovou horlivost - může získat podle osobní dispozice odpustky částečné anebo také žádné!
Odpustky může získat člověk pro sebe nebo pro duše v očistci.
Podmínky pro získání odpustků
1: Vykonání předepsaného skutku (návštěva hřbitova...) - v ten den
2: Přijetí svatého přijímání - ten den
3: Modlitba na úmysl svatého Otce - ten den
4: Přijetí svátosti smíření - v rozsahu týdne (týden před i týden po)
5: Nemít zalíbení v žádném ani lehkém hříchu - furt
V dušičkovém oktávu (od 1. do 8 listopadu) je možné získat každý den plnomocné odpustky duším v očistci.
Podmínky:
Kromě trvalých podmínek podle bodu 2-5 je získání odpustků spojeno:
1. a 2. listopadu s návštěvou kostela nebo hřbitova,
3. - 8. listopadu s návštěvou hřbitova.
Kázání na aktuální téma
Převzato z knihy: Josef Miklík, Slovo Boží (1946)
Památka na věrné duše v očistci
Na dušičky vzpomínejme!
Dojemnou událost nám dochoval zpravodaj ze světové války. Právě pochovali své padlé kamarády a slunko zapadalo krvavě nad čerstvým hrobem. V tom vystoupilo asi padesát českých vojínů a tichým večerem nesla se dojemně píseň: »Kde domov můj?« A válečný zpravodaj dodává: »Nikdy na mne nepůsobila naše hymna tak silným dojmem jako v těchto chvílích.« Tato událost mi připomíná jinou, ještě bolestnější skutečnost. Vím o smutném místě, kde sténají miliony duší a v každé z nich ozývá se tesklivá otázka: »Kde domov můj?« Jistě již tušíte, koho vám připomínám. Jsou to ubohé duše v očistci, které touží po věčném, krásném nebi. Konáme dnes jejich památku, nepropasme nečinně tak vzácnou příležitost! Uvažme proto, proč jim máme pomáhati a jak to můžeme činiti.
I. Na světě se mnohdy dějí věci nepochopitelné; k nim počítám i snadnost, s jakou lidé zapomínají na svoje zemřelé. Když jsem vídával projevy smutku při některých pohřbech, myslíval jsem si, že tu nemožno zapomenouti. Je pravda, odešli od nás, ale proto přece neměli jsme na ně zapomenouti. Právě naopak, tím častěji si na ně máme vzpomenouti. Proč? Především proto, že jsou tak ubozí. Matko! Dokud bylo tvé dítě na světě, hleděla jsi mu splniti každé jeho přání. Celé noci jsi proseděla u jeho smrtelného lůžka, modré s nebe bys mu byla snesla - a dnes? Jakmile tvé dítě skonalo, jakmile je zakryl hrob, jako by zašla i tvoje láska. A tak tvé dítě úpí snad v plamenech očistcových, volá slovy Jobovými: »Smiluj se nade mnou aspoň ty, moje matičko, neboť ruka Páně dotkla se mne« - ale matka již nedbá, již neslyší volání svého dítěte, jeho duše prosí z očistce nadarmo.
Umíral otec, kolem jeho lůžka stály jeho děti. Stály a plakaly, až srdce usedalo. Kdybychom věřili jejich slovům, myslili bychom, že na něho na věky nezapomenou. Uplynulo jen málo dní, hlína na jeho hrobě se ještě ani nesesedla, a již nikdo si na něho ani nevzpomene. A zatím sténá otec v plamenech očistcových a volá slovy starozákonního trpitele »Smilujte se nade mnou, smilujte se aspoň vy, moje děti, neboť ruka Páně dotkla se mne« - ale jeho děti nevzpomenou, již mají jiné zájmy a jiné starosti.
Právě tato bezmocnost ubohých duší a jejich opuštěnost nás nutí, abychom jim hleděli pomoci. Ještě více by nás měla pohnouti délka očistcového utrpení. Kde by na světě byla stačila chvilková bolest, je v očistci potřeba bolesti, která trvá dny, měsíce i léta. Víte, proč? Utrpení ztratilo v očistci mnoho na své ceně; již to není vzácné zlato, jen to jen laciné pozlátko, protože utrpení v očistci již není dobrovolné, jako mohlo býti na světě. Očistcové pokání je již nucené, proto nemá takové záslužnosti. Proto trvá často tak dlouho, tak nepochopitelně dlouho.
Stalo se tak v Neuzelle u Frankfurtu nad Odrou a není tomu ještě ani tak dávno. Za jasného poledního světla, zatím co na věži zvonilo »Anděl Páně«, vyšla z klášterní hrobky postava opata, přešla ulici a stanula u dveří, v kterých bydlila zbožná dívka. Postava nepromluvila ani slova, jen prosebně hleděla na dívku, potom se zase vrátila do hrobky. Zrakový klam byl vyloučen, bylo přece jasné poledne. Polekaná dívka chvátala ke knězi a pověděla mu, co se jí stalo. Kněz ji zavedl do velikého pokoje, kde visely na stěnách podobizny dávných opatů kláštera, a tázal se, zda by postavu poznala. Dívka prohlížela pozorně obraz za obrazem, pojednou zvolala: »To je on, dobře ho poznávám.« Kněz sňal obraz se stěny a četl jeho nápis. Opat skonal již před sto roky a byl velice chválen pro péči, jakou věnoval klášteru. Kněz byl hluboce dojat a sloužil za zemřelého mši svatou. Netrvalo to dlouho, a dívka uviděla tutéž postavu, ale tentokráte zářil její obličej nebeským jasem a radostí - duše jí přišla ohlásiti svoje vykoupení. Pomáhejme dušičkám v očistci, protože jsou tak ubohé, že samy pro sebe nemohou nic, a protože utrpením očistcovým splácí se dluh u Pána Boha tak pomalu.
II. Ještě důležitější je však druhá otázka: jak jim pomáhati. Nemyslete, že všichni lidé to vědí správně. Vídával jsem nádherné pohřby, stály jistě tisíce korun; věnců bývalo tolik, že pokrývaly celou rakev, někde je vezli na zvláštním voze. Všecka ta nádhera byla pro nebožtíka úplně nadarmo, neochladila ani o jediný stupeň plameny očistcové. Jiný ozdobí o Dušičkách hrob nebožtíkův, rozsvítí na něm sta světel. Je to krásný projev lásky - ale duši nebožtíkově se tím neprospěje. Chceme-li pomoci ubohým duším, musíme platiti mincí, která se uznává i na věčnosti, a to je modlitba, a zvláště almužna. V druhé knize Machabejské (12, 46) čteme krásná slova: »Svatá a spasitelná jest myšlenka za mrtvé se modliti, aby hříchů zproštěni byli.« Modlitba, vroucí modlitba je první, co máme obětovati za duše v očistci.
A tu vás musím upozorniti na blud, jaký nacházíme i mezi katolíky. Muž, který si velice zakládal na svém vzdělání, pravil kdysi: »I v očistci vládne kapitalismus. Kdo má mnoho peněz a dá na mše svaté, je brzy vysvobozen, zato ubohý chuďas musí tam tak dlouho zůstati, až všechny časné tresty odtrpí.« To by se měli opravdu boháči velice dobře, protože si mohou odkázati tolik na mše svaté. Na štěstí, nic není bludnějšího nad tuto domněnku. Takoví ubožáci předpokládají, že moc církve sahá i do očistce a že církev určuje, kdo má dostati ovoce jejích přímluv a modliteb. To však není pravda; církevní moc za hrob nesahá. Kněz při mši svaté nabídne sice Pánu Bohu zásluhy církve a zásluhy božského Syna, a jmenuje i duši, které by si přál ulehčiti - ale v očistci rozhoduje již jediný Bůh. A tak se může státi, že ze všech mší svatých, na které někdo odkázal peníze nebo které dali druzí za něho sloužiti, nedostane v očistci ani jednu; možná, že všechny dá Bůh chudému sluhovi, který mu v potu tváře pracoval a který si nemohl nic na mše svaté odkázati. V očistci již nevládne kapitalismus ani bohatství; v očistci rozhoduje život, jaký kdo vedl a horlivost, s jakou sloužil Bohu. Proto nespokojujme se jen mší svatou, kterou jsme dali za někoho sloužiti; nepřestávejme se za něho modliti, protože nikdy nevíme, jak dlouho potrvá jeho očistcová zkouška.
Modlitba není však jediným způsobem, jak můžeme pomoci dušičkám v očistci; právě tak účinnou jest i almužna a jiné skutky milosrdenství, které za zesnulé obětujeme. Ke sv. Klimentu Hofbauerovi († 1820) přišla starší vdova; ve snách viděla již několikrát svého zesnulého manžela a dobře si všimla, jak se třásl zimou. Světec jí odpověděl: »Dejte oděv chudým a obětujte tento dobrý skutek za svého muže!« Po nějakém čase přišla ke světci opět; zase spatřila svého manžela, tentokráte však rozradostněného. Velice by se proto mýlil, kdo by se domníval, že mrtvým možno pomáhati jen modlitbou. Almužna je často ještě účinnější. A k této almužně počítám i odpustky, které za zemřelé obětujeme. Právě proto otvírá dnes církev své poklady a nabízí nám tolik odpustků. Použijte jich, nedopusťte, aby snad vaši zesnulí zůstali opuštěni.
Nebudete se modliti nadarmo. Nikdo není tak vděčný jako tyto ubohé duše. Zajímavý doklad vypravuje o tom spisovatel Rosignoli; stalo se roku 1817. Jedna služka měla ve zvyku, že dávala každého měsíce na mši svatou za zemřelé; obyčejně přišla též do kostela a vroucně se při tom modlívala. Po nějaké době onemocněla; když se zotavila, zbývalo jí z dosavadních úspor jen 8 grošů. A právě tehdy si vzpomněla, že toho měsíce nedala ještě na mši svatou za zemřelé. Dlouho kolísala, konečně se rozhodla pro mši svatou a dala na ni poslední peníze. Při tom prosila dušičky, aby na ni nezapomněly. Když vyšla z kostela, přistoupil k ní mladý muž a pravil: Hledáte službu. Jděte k té a té paní - a udal jí přesně číslo domu, a zmizel v zástupu. Odpoledne vyhledala služka udanou adresu a byla opravdu přijata. Mezi vypravováním spatřila na stěně velikou podobiznu; ukázala na ni a pravila: »Milostivá paní, tento mladý pán to byl, který mne k vám poslal.« - »To je můj syn, ale již dvě léta mrtvý, ten vás poslati nemohl.« A přece to byl on, který tak přišel dívce poděkovati za mši svatou, kterou mu pomohla z očistce.
Modleme se proto rádi za duše v očistci, i na nás se splní slova kostelní písně: »Na dušičky vzpomínejme, z očistce jim pomáhejme, budou na nás vzpomínat, až my budeme umírat.« Amen.
Katecheta vypravuje
Krátké příběhy ze stejnojmenné knihy Josefa Fattingera k povzbuzení ve víře.
Text knihy z roku 1936 je mírně jazykově upraven.
Je malá knížka...
Předpokladem je ovšem dostatečná znalost katechismu, který však mnozí moderní katolíci neměli ještě ani jednou v ruce!
Bojí se pouze špatných katolíků.
V roce 1870 navštívil jeden francouzský důstojník v neverském klášteře sestru Bernadettu, které se v Lurdech zjevila Panna Maria. Sestra Bernadetta byla v roce 1933 prohlášena za svatou. Důstojník se během rozhovoru zeptal, zda se sestra bojí nepřátelského vpádu Němců do města. Když odpověděla, že se nebojí ani trochu, důstojník řekl: »Copak Vy se nebojíte vůbec ničeho?« Bernadetta odpověděla: »Milý pane, já se bojím na světě jen jedné věci. Bojím se jen špatných katolíků.«
Papež Pius X. proti klení :-)
Jednoho dne se několik mladíků mezi 20. a 25. rokem věku bavilo před zahradou faráře v Tombolo, kterým byl v té době pater Josef Sarto, pozdější papež Pius X. Zábava se stávala stále živější, postupně se vyvinula prudká diskuse, při které jeden z mladíků vykřikl hrubé zaklení. Sotva však slova vyslovil, dostalo se mu odplaty pořádným políčkem.
Když se Josef Sarto stal papežem, přiznávalo více lidí v Tombolo, že se jim vedlo podobně, když je farář dopadl při klení. A dnes mají z těch políčků radost, protože je vyléčily z neblahého zvyku klení. Jeden z nich k tomu dodal: »Byl jsem v tu chvíli podruhé biřmován, ale pořádně.«
Z farní historie
(listopad - prosinec)
11. listopadu 1510
11. listopadu 1743
Zemřel přísečnický rodák, významný právník a filosof P. Tadeáš Schweiger, premonstrát na Strahově v Praze.
17. listopadu 1922
Definitivní ukončení horního díla v Přísečnici.
8. prosince 1894
Vysvěceny nové varhany v kostele svatého Michaela v Kovářské. Varhany postavil pražský varhanář Schifner. Částka 2000 zl. byla pořízena ze sbírky a z darů.
16. prosince 1918
Zánik na Československé republice nezávislého státního útvaru, který vznikl v říjnu 1918 také na Vejprtsku s cílem připojení tohoto území k Rakousku.
25. prosince 1875
V Novém Zvolání se narodil pozdější kardinál Theodor Innitzer.
31. prosince 2004
Okolní farnosti přestávají existovat jakožto samostatné subjekty a všechny jsou spojeny do jedné farnosti Vejprty.
31. prosince 2012
Farnost Vejprty přestává být součástí plzeňské diecéze a je včleněna do diecéze litoměřické.
Adventní a vánoční příloha
Jezulátko putující naší farností
Také letos bude soška Božského Jezulátka během Doby adventní a vánoční až do Hromnic
putovat naší farností. Účelem je prohloubení osobní zbožnosti
a vyprošování Božích milostí pro naši farnost zvláště pro posvátný čas Adventu a Vánoc.
Vždy na několik dní podle rozpisu bude možno odnést sošku domů
a před ní se po stanovenou dobu modlit.
Modlitby a rozpis jsou k dispozici v kostele ve Vejprtech.
V případě velkého zájmu jako v minulých letech budou farností putovat Jezulátka dvě hned od 1. neděle adventní.
Adventní pobožnosti
Aby byl Advent skutečně časem posvátným, zasvěceným zbožné a kající přípravě na slavnost Narození Páně,
budou se konat v naší farnosti adventní pobožnosti.
Ve všední dny po mši svaté (není-li jiná pobožnost), v neděli s adorací v 17 hodin.
Roráty
Známé adventní mše svaté »Roráty« jsou, nebo alespoň byly, nádherným projevem hluboké zbožnosti věřícího lidu. Roráty byly vždy krásným projevem hluboké lidové zbožnosti. Lidé, většinou zemědělci na vsích, neměli v Adventu tolik napilno, a tak ráno obstarali stáje a šli do kostela. Dodnes pamětníci vzpomínají na průvody světel, které se z různých stran blížily ke kostelu. Lidé měli čas - udělali si ho.
Roráty jsou slouženy brzy ráno, ještě za tmy, aby tím bylo ukázáno, že se jedná o období očekávání Krista Pána jakožto Světla světa.
Roráty se vyznačují delšími, majestátními zpěvy s obdivuhodnou zbožností a vírou. Texty rorátních písní jsou jedny z nejkrásnějších vůbec. Jsou to zároveň veliké poklady poezie, nejen zbožnosti! Odráží se v nich úcta ke vtělení Krista Pána, obdiv jeho snížení k nám, a tak lid v hluboké zbožnosti s radostí a důvěrou velebil Boha za to, že pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe.
A tím také lidé ctili Pannu Marii, protože nikdo nemohl prožívat dobu očekávání Kristova narození tak hluboce jako ta, která je milosti plná a nikdo nemohl prožívat Advent tak osobně jako Panna Maria, která očekávaného Krista sama nosila pod svým srdcem. Proto jsou roráty mše svaté ke cti Panny Marie.
Název »roráty« pochází z počátečních slov známého adventního hymnu:
Rosu dejte nebesa, latinsky: Roráte coeli.
Také
v naší farnosti budou letos rorátní
mše svaté a
to každý adventní čtvrtek v 6.45.
Jaký Advent - takové Vánoce
A to je úkol Adventu: připravit člověka na co nejhlubší prožití Boží blízkosti a Božího příchodu k nám. Advent sám to za nás neudělá, Advent je jen příležitostí. Se svojí hlubší zbožností, rozjímáním a zastavením se i přes všechny vnější přípravy. Adventní doba nám má pomoci pochopit a hlouběji prožít, že celý náš život je jeden velký Advent, příprava na setkání s Bohem. Advent tedy prožíváme stále!
Cesta do Betléma
Josef poznal na první pohled, že tu nemůže se svou snoubenkou nocovat; třeba se poohlédnout v městečku. Proto jí vyhledal vhodné místo, kde by si zatím odpočinula, a odešel. Měl tu příbuzné a doufal, že se mu podaří najít nějakou světničku. Netušil, jakého se dožije zklamání. Maria osaměla. Pozorovala ruch, který tu panoval, ale stále a stále vracela se v myšlenkách k svému Bohu, jenž se měl brzy zjevit v podobě malého Dítka. V obdivu vzpomínala, jak moudře použil Bůh rozkazu pohanského císaře, aby splnil svou svatou vůli. Zamysli se! Také v tvém životě bylo mnoho chvil, kdy se ti vše zdálo zmatené a mimoděk jsi se tázal, jak vše skončí. Ku podivu! Netrvalo to dlouho a v duši ti počalo svítat. Byl jsi až překvapen, jak moudře vedl Bůh tvoje kroky. Spoléhej proto na jeho Prozřetelnost a buď za ni vděčný!
Dlouho seděli mlčky a přemýšleli, kam se uchýlit. Konečně měl Josef šťastnou myšlenku. Vzpomněl si na jeskyně, kterých bylo v okolí velice mnoho. Některé byly tak rozsáhlé, že pastýři do nich zaháněli svoje stáda; tam by snad mohli přenocovat. Maria ochotně souhlasila. Po chvíli vzali svého soumara a vyjeli z hospody. Lidé se za nimi zvědavě ohlíželi; nemohli pochopit, proč na noc opouštějí bezpečný úkryt, kde byli chráněni před lupiči a dravou zvěří. Po krátké době se zastavili; byli na místě. Úmyslně vyhledal Josef hlubší jeskyni, aby v ní nebylo tolik chladno. Podle možnosti upravil lůžko své svaté snoubence a odešel, aby nasbíral suchého paliva. Maria osaměla; jenom drobná lampička hořela vedle a trochu osvěcovala vlhkou jeskyni.
Narození Spasitelovo
Bylo hodně pozdě, když Maria vybídla unaveného Josefa, aby ulehl. Uposlechl. Ještě jednou vyšel před jeskyni, aby prohlédl okolí. Nikde se nic ani nehýbalo. V celé přírodě panoval slavnostní klid; bylo jako před velikým svátkem. Mimoděk se zastavil a pohlédl vděčně k modrému nebi. Nepochopitelná radost naplňovala jeho svatou duši. Vzpomněl na okamžik, kdy po prvé poznal Marii. Tehdy se mu ani nezdálo, jaký poklad mu dává Bůh! Kolik slastí zažil od té chvíle - a dnes? Má uvidět vtěleného Syna Božího!
Vzala Dítě do náručí a zahleděla se do jeho krásných oček. Znova a znova líbala svého Miláčka a slzy radosti se jí draly do očí. Teprve po chvíli zavinula Dítě do plének, které si přinesla z Nazareta, a poprvé mu dala pít. Byla hluboce dojata, když viděla, jak sytí Boha, jenž pečuje o celý svět. Nová starost. Kam Dítě položit? Rozhlížela se chudičkou jeskyní a uviděla jesle. Zrovna se při této myšlence až zachvěla, ale pomoci nebylo. Šla a s něžnou láskou uložila svého Pána na tvrdou slámu. Ještě chvíli stála a dívala se na svého Vykupitele. Brzy usnul. Konečně si vzpomněla na Josefa; musí ho přece zavolat. Ještě jednou se sklonila, políbila tiše svaté Dítě a odešla do sousední jeskyňky. V malé chvíli se vrátila; s ní svatý Josef. Byl rozechvěn. Zdálo se, že se leká velikého okamžiku, který ho čekal. U vchodu se zastavil a zahleděl se na spící Dítko. Srdce mu prudce bušilo a z očí mu vyhrkly bohaté slzy. Teprve když ho Maria pobídla, přistoupil blíže. Poklekl u nízkých jesliček a mimoděk sepjal ruce. Vzpomněl na starozákonní svaté a světice. Jak vroucně toužili po svém Vykupiteli, a přece se ho nedočkali. On byl šťastnější a jeho srdce rozplývalo se láskou. Neodolal. Sklonil se a vroucně políbil svého Mesiáše.
Ještě dlouho klečeli svatí snoubenci, když pojednou zaslechli u vchodu jeskyně chvatné kroky. Polekaně pohlédla Maria na sv. Josefa. Tolikrát slýchala, že Mesiáš bude trpět, a hrozná předtucha pronikla její duší. Josef vstal; šel se podívat, co se děje. Svatá Panna vzala Dítě do náručí, úzkostlivě je přitiskla na svou hruď a bázlivě hleděla ke vchodu.
Pokojný, tichý Advent a požehnané, milostiplné dny Vánoční slavnosti
přeje redakce.