2/2022
OBSAH
Věrouka -Bůh - první příčina všeho
Mravouka -Svědomí
Dějiny Církve - Cyrilometodějská mise a svatý Prokop
Desatero Božích přikázání - V jednoho Boha věřit budeš - pokračování
Křesťanská naděje, Hříchy proti naději
Svátosti - Udělovatel svátostí
Liturgika - Postoje v liturgii
O milosti Boží - Účinky milosti v duši člověka 23
Kázání na aktuální téma
Katecheta vypravuje
Z farní historie
Úvod
Stejně tak budeme vděční za jakékoli věcné připomínky k obsahu i formě časopisu. Neděláme si žádné iluze o dokonalosti tohoto díla, avšak je naším cílem předkládat farníkům a přátelům naší farnosti skutečnosti katolické víry co nejlepším způsobem, a proto přivítáme jakékoli podněty, které k tomuto cíli přispějí.
Redakce
Věrouka
Základní pravdy katolické víry:
1: Je jeden Bůh.
2: Bůh je ve třech osobách, Otec, Syn a Duch Svatý.
3: Bůh je nekonečně spravedlivý, jenž dobré odměňuje a zlé trestá.
4: Druhá Božská osoba se pro naši spásu stala člověkem, aby nás svou smrtí na kříži
vykoupila a na věky spasila.
5: Lidská duše je nesmrtelná.
6: Milosti Boží je ke spáse nezbytně potřeba.
Bůh - první příčina všeho
Z vlastní každodenní zkušenosti víme, že nic není samo sebou. Pokud přesto někdy použijeme výraz samo sebou, tak tím chceme říci: »To se myslí samo sebou,« neboli to je samo o sobě zřejmé. Tím se nevyjadřuje vznik nějaké věci, že by vznikla sama. Jedná se o vyjádření poznatelnosti věci. »To se myslí samo sebou« znamená, že některá skutečnost je zcela jasná, evidentní, například že voda je mokrá.
To, že nic není samo sebou, znamená, že vše bez výjimky má nějakou svoji příčinu. Lidé se ovšem často po příčině neptají. Tím vzniká velké množství mylných názorů a představ, například leckteré dítě, které stále zírá do obrazovky nebo jezdí prstem po mobilu, si myslí, že mléko vzniklo v supermarketu a podobně. Pokud lidé přeci jen hledají příčinu, tak tu bezprostřední: »Jak se to mohlo stát, jak to vzniklo,« a tak zjistí jednu nebo dvě příčiny, které to či ono způsobily, ale dál se již neptají. Ovšem ty příčiny také z něčeho vznikly, také byly něčím zapříčiněny a tak dál a dál...
Zkrátka vše, co existuje, z něčeho vzniklo, ať už se tak stalo jakýmkoli způsobem. Připomeňme jen z minulého čísla (str. 4), že existovat znamená pocházet z jiného (ex alio sistere - existere). Vše, co existuje, je ve svém vzniku závislé na jiné věci. Nic proto není bez příčiny a nic stvořeného nemá příčinu samo v sobě!
Takto samozřejmě nelze postupovat po řadě příčin až do nekonečna. To by neexistovala žádná první příčina a tím samým by neexistovalo ani nic jiného, protože by to nemělo z čeho vzniknout. To ovšem odporuje objektivní skutečnosti, protože je zcela evidentní, že existuje mnoho věcí a ty musely z něčeho vzniknout. Musí proto být (ne existovat!) první příčina všech věcí.
Touto cestou tak docházíme přes všechny druhotné příčiny až k první příčině, která uvedla do existence všechny ostatní příčiny, ovšem sama není zapříčiněna ničím jiným. Svatý Tomáš Akvinský nazývá změnu pohybem - to znamená posunem od možnosti ke skutečnosti, od pouhé možnosti existovat k reálné existenci. Aby však mohl ten pohyb nastat, musel někde začít, musí existovat první hybatel, ten, který uvede vše do pohybu, který je ovšem sám nepohyblivý, tedy beze změn. A to je Pán Bůh! První příčina všeho, první hybatel je sám nepohyblivý!
Zpracováno podle knihy: svatý Tomáš Akvinský: Theologická summa
Mravouka
Svědomí
Co je svědomí?
Čím se svědomí řídí?
První a hlavní, z čeho svědomí vychází, je obecná zásada, že dobro je třeba konat a zla se varovat! To je neměnná, vždy platná obecná zásada, podle které se musí každý vždy řídit. O konkrétním skutku pak podle této zásady rozhoduje svědomí. Pokud má být rozhodnutí správné, musí rozum správně poznávat. A co to znamená správně? Pravdivě! Pravdivost je nutný předpoklad pro správnost svědomí. Připomeňme jen, že pravda je shoda se skutečností. Mám tedy povinnost vědět, jaký je ten který skutek doopravdy. Pak mám správné poznání a můj úsudek bude pravdivý - mám tedy správné svědomí. A pouze správné svědomí je pravidlem pro naše jednání. Jednat mohu pouze tehdy, když mám jistotu, že ve skutečnosti je věc taková, jak jsem ji poznal. Svědomí není autonomní, není nejvyšší autoritou a nevytváří realitu, nýbrž ji pouze poznává!
Svědomí je vždy podřízeno pravdě.
Výchova svědomí
Každý člověk má povinnost vychovávat své svědomí a stejně tak svědomí těch, kteří jsou mu svěřeni, což se nejvíce týká rodičů vzhledem k výchově svědomí jejich dětí. Výchova musí v první řadě spočívat v tom, že člověk vezme za svou onu obecnou, vždy platnou zásadu, že dobro je třeba konat a zla se varovat. A s touto zásadou pak porovnává každý skutek. V praxi to bude znamenat, že konkrétní skutek bude někdy možno vykonat a jindy nikoli, protože člověk má povinnosti nejen k sobě, nýbrž také k druhým lidem. Jestliže by tedy skutek byl mravně dobrý a nikoho jiného by se netýkal nebo by nikomu neškodil, mohu ho vykonat. Ale pokud by i mravně dobrý skutek škodil druhému, tak ho udělat nesmím. Tím bych se již dopouštěl zla.
Každý má nejen povinnost konat dobro, nýbrž také dobro poznávat!
Proto jednání na základě chybných nebo nedostačujících informací není mravně přijatelným jednáním. Mám povinnost vědět, že ten či onen skutek, který chci konat, je dobrý. Pokud to nevím, tak ho vykonat nesmím, protože tím samým bych připustil, že udělám nějaké zlo. Nemohu se vymlouvat, že jsem to nevěděl, protože mám povinnost vědět, když ten skutek konám. Pokud jsem nevěděl, je to zaviněná nevědomost a ta od hříchu neomlouvá! Slova typu »já jsem nevěděl« a podobně jsou proto přiznáním viny, nikoli omluvou!!!
V běžném životě člověk jistě ví, co je správné a co ne, ale složitá otázka nastane tehdy, pokud se jedná o věc novou a neznámou. Například v zaměstnání. Musím si nastudovat, o co se jedná, abych pak mohl dobře zhodnotit, zda je to činnost mravně dobrá nebo není. Pokud bych v práci měl dělat něco, na čem sice bude firma vydělávat a já budu podle toho placen, ale ta činnost bude někomu škodit, například na zdraví, tak to dělat nesmím. Pro své jednání tedy musí mít člověk jistotu, že to, co dělá, je dobré. Pokud to dobré není, dělat to nesmí a pokud jistotu nemá, musí si ji získat - musí mít dostačující poznání, aby mohl udělat správný úsudek o kvalitě daného skutku. Pokud by člověk svolil k tomu, co poznává jako špatné, páchá hřích, dává se na stranu zla, vybočuje z řádu posvěcení a odklání se od Boha, který je Dobro samo a Svatost sama.
Znovu si tedy připomínáme, co je hřích - nejedná se o porušení společenských konvencí nebo zaběhlých zvyklostí, ale o příklon ke zlu rozumem i vůlí. To nejzákladnější, co člověk má, rozum a vůli, dává do služeb špatností. Proto je hřích tím největším zlem, které může člověka v životě potkat, protože se tím vzdaluje od svého cíle, od Boha.
Druhy svědomí
O mravnosti skutku rozhoduje svědomí předchozí a nikoli následné. Předchozí svědomí je poznání a z toho plynoucí úsudek před konkrétním skutkem. Podle tohoto předchozího úsudku rozumu se posuzuje mravnost jednání. Z toho plyne, jak důležité je mít předem správné svědomí, tedy pravdivé poznání o konkrétní věci.
Následné svědomí je úsudek učiněný až zpětně, tedy po vykonaném skutku. Často se stává, že člověk až z následků poznává, co všechno způsobil a chytá se za hlavu. Teď mu to došlo, teď si to uvědomil, ale to je pozdě. Jistě, může litovat, ale skutek už byl spáchán a člověk za něj nese odpovědnost. A ta je o to větší, že se nepoučil dříve o tom, jaký skutek chce vykonat. Typickým příkladem je nevychovaná mládež. Nezajímají se o kvalitu skutku, prostě se jim to líbí, tak to udělají. Pak se diví. To je následné svědomí, které se tváří tvář průšvihu ozývá, člověk vidí, co způsobil, a poznává, že je to špatně. Ale to měl udělat před tím, než skutek vykonal!
Svědomí může být laxní - jak říkal jeden kněz svatého života: »To je svědomí jak formanská plachta, prostě se tam vejde všechno.« Člověk si vše omluví. Stačí mu sebemenší důvod, aby si odůvodnil, proč dobro konat nebude, nebo proč naopak udělá zlo. To je popření hlavní zásady pro mravnost jednání, a nakonec pak je dovoleno všechno bez ohledu na objektivní hodnotu skutku. Například potrat. Lidé dobře ví, že jde o usmrcení nenarozeného dítěte, ale řeknou »já si to nemůžu nechat.« Laxní svědomí, které předtím dovolilo jeden hřích, nyní s klidem povoluje druhý. Ale všimněte si toho »já« - už tedy není kritériem dobro, ale to, co mně vyhovuje. Člověk se staví do role nejvyšší autority bez ohledu na skutečnost. Následkem může být pouze naprostý rozklad společnosti, jak zcela jasně vidíme kolem sebe.
Opakem laxního svědomí je skrupulózní svědomí. Zatímco laxní svědomí nevidí hřích nikde, skrupulózní naopak skoro všude - i tam, kde jistě není. Laxní svědomí je výsledkem sobectví, skrupulózní svědomí plyne z nějaké duševní dispozice, která není zdravá. Zatímco člověk s laxním svědomím si užívá, co se mu zachce, člověk se skrupulózním svědomím trpí. Někdy nesmírně. Takovému člověku pomůže poukázat na neskonalé Boží milosrdenství a vysvětlit, proč to či ono hříchem není. Je tedy nutné upřesňovat jeho poznání, vést ho k pravdivému poznání skutků, což je vždy snazší než vzbudit u laxního člověka vůli konat dobro a zla se varovat.
Od skrupulózního svědomí musíme odlišit svědomí jemné. Tedy svědomí, které je pečlivé a důsledně reaguje i na malé provinění. Skrupulózní i laxní svědomí je bludné, tedy takové, které vychází ze špatných zásad, neodpovídá realitě, není tedy pravdivé a díky tomu dochází k mylným závěrům. Jemné svědomí je naopak svědomí správné.
Závaznost svědomí
Člověk je povinen jednat podle svědomí. Jestliže rozum poznává nějakou věc jako špatnou, pak úsudek rozumu - svědomí - zakazuje takovou věc udělat, protože máme konat dobro a ne zlo. Pokud rozum poznává nějakou věc jako dobrou, rozumový úsudek takový skutek schvaluje, protože je dobrý a dobro je třeba konat. U věcí dobrých, tedy dovolených, jsou dvě možnosti - buď svědomí nařizuje takový skutek vykonat, když je to naše povinnost, anebo konkrétní skutek pouze dovoluje, když jej udělat můžeme, ale nemusíme.
Důležité je pro mravnost našeho jednání, že výběr - udělám nebo neudělám - máme legitimně pouze tam, kde se jedná o dobrý skutek, který nemáme povinnost vykonat.
Zpracováno podle knihy: Dominik Pecka, Mravouka
Dějiny Církve
Cyrilometodějská mise a svatý Prokop
Svatý Prokop je nazýván český strážce cyrilometodějského odkazu. A toto označení skutečně vystihuje ve všech ohledech tohoto našeho významného světce. Právě život a dílo svatého Prokopa nám dokazuje, jak úspěšná a efektivní byla cyrilometodějská mise na našem území a na mnohých jiných místech.
Efekt, který posvátná liturgie v jazyce staroslověnském přinesla, byl tak veliký, že se lid ani kněží nechtěli tohoto pokladu zříci, ani když byl staroslověnský jazyk pro liturgii odmítán a zakazován. Vždyť díky slovanské liturgii se slovanští pohané stali křesťany a křesťanství do té doby jen velice povrchní a nestálé začalo zapouštět hluboké kořeny. A právě svatý Prokop a jeho Sázavský slovanský klášter jsou toho jasným důkazem. O slovanské liturgii se dá užít onen Gamalielův princip ze Skutků apoštolů. »Jestli je to dílo lidské, zahyne samo. Jestli je to dílo Boží, nepodaří se vám ho vymýtit« (Skutky 5, 38-39).
A přesně to se potvrdilo. Zatímco útoky na slovanský jazyk v bohoslužbě byly obrovské a z mnohých stran, nikdy se nepodařilo tento dar nebes pro slovanské národy vymýtit. A tak po staletích útoků na posvátný jazyk staroslověnský si pořád zachovala liturgie ve staroslověnštině takovou úctu a oblibu u Slovanů a přinášela takový prospěch a rozvoj ve víře, že ve 13. století přichází první oficiální papežské povolení po stoletích nepřátelských útoků a od té doby následuje jedno privilegium za druhým až do 20. století.
Rozvoj staroslověnštiny v bohoslužbě
Po vyhnání Metodějových žáků a spolupracovníků z Velké Moravy slovanská liturgie nejen nezanikla, nýbrž se rozšířila do mnoha dalších zemí Evropy. A tak místo zániku nastal veliký rozmach. I když církevní a světské autority vystupovaly velice tvrdě proti slovanskému bohoslužebnému jazyku, nakonec vždy musely ustoupit před životaschopností a efektivitou, kterou staroslověnská liturgie měla. Například v Chorvatsku zákaz světit slovanské kněze se pod tíhou pozitivních výsledků slovanské liturgie omezuje jen na to, že slovanští kněží se smí světit, pouze když ovládají latinu, což nakonec bylo Chorvatům ještě k užitku.
U nás je potvrzením životaschopnosti a účelnosti slovanského jazyka v bohoslužbě svatý Prokop a jeho Sázavský klášter. Ten vzniká v 1. polovině 11. století jako třetí mužský klášter na našem území. A to, že je slovanský, jasně potvrzuje existenci slovanské liturgie - tedy slovanského jazyka v bohoslužbě také u nás po celou dobu od svatého Cyrila a Metoděje až k založení sázavského kláštera, který se stal centrem slovanské bohoslužby a kultury.
Není možná civilizace bez kultury,
tedy bez toho, co člověka zušlechťuje, a bez zbožnosti, která člověka posvěcuje! Tyto dva rozměry nelze z civilizace vyškrtnout, jinak se civilizace hroutí. A naopak - tam kde jsou tyto prvky zbožnosti a kultury upevňovány, tam se civilizace vzmáhá. Tam se stávají z pohanů křesťané a z barbarů lidé kulturní. A to byla situace našich předků. Díky slovanskému písmu, bohoslužbě a kultuře byl náš národ zařazen mezi civilizované národy a slovanský bohoslužebný jazyk má to obrovské vyznamenání, že se stal jazykem posvátným.
V bohoslužbě se neužívala lidová řeč!
A tak díky obrovskému efektu mise cyrilometodějské a jejímu pokračovaní na Sázavě v osobě svatého Prokopa a jeho mnichů získal náš národ pevný základ pro svou svébytnost, národní hrdost, která mu pak mnohokrát dala sílu ubránit se útokům jak cizinců, tak jinověrců. Díky tomu zde stále ještě hovoříme jazykem slovanským a díky tomu jsme stále ještě katolíci.
Pro tak nesmírný význam staroslověnštiny pro českou církev, pro český národ, bylo uděleno v roce 1919 papežské privilegium sloužit o svátcích některých českých patronů na vybraných místech mši svatou v klasickém římském ritu, avšak jazykem staroslověnským. Nám českým katolíkům by měla být oslava našich národních světců ve staroslověnském jazyce příležitostí uvědomit si, kde jsou naše kořeny, z čeho pochází a na čem stojí víra a kultura našeho národa. Oslava svatých českých patronů liturgií ve staroslověnštině má Čechy dnešní doby povzbudit k vytrvalosti v zachovávání odkazu svatých bratří Soluňských a svatého Prokopa - k věrnosti Katolické církvi a české vlasti.
Zpracováno podle knihy:
Jaroslav Kadlec, Svatý Prokop,
český strážce cyrilometodějského odkazu
Desatero Božích přikázání
1. přikázání: V jednoho Boha věřit budeš
pokračování
V prvním přikázání Božím se nepřikazuje pouze víra v jednoho Boha. Součástí pravé víry je také důvěra v Boha, láska k němu a s tím související úcta, to znamená řádná bohopocta. Hříchy proti 1. přikázání se proto netýkají pouze víry, nýbrž také neděje a lásky. Stejně tak sem náleží hříchy proti bohopoctě.
Křesťanská naděje
Naděje je nadpřirozená, Bohem vlitá ctnost, kterou pro Boží všemohoucnost, dobrotu a věrnost s plnou důvěrou očekáváme všecko, co nám Bůh pro zásluhy Ježíše Krista slíbil.
Pohnutkou naší naděje
je sám Bůh. Víme, že Bůh je všemohoucí, a že nám může dát, co slíbil; že je nejvýš dobrotivý, a že nám chce dát, co je k našemu blahu; a že je věrný, a že svůj slib splní. Ovšem Boží slib je nám dán podmínečně, učiníme-li my z naší strany, co Bůh od nás žádá. Důvod pak, proč nám Bůh své dary slíbil, jsou zásluhy Ježíše Krista.
Předmětem naší naděje
je sám Bůh a Jeho zaslíbení. Bůh nám zaslíbil věčnou blaženost a všechny prostředky potřebné k jejímu dosažení. To jsou v první řadě dobra nadpřirozená, odpuštění hříchů, milost posvěcující a pomáhající; dále však také dobra přirozená, vezdejší, pokud nám v dosažení věčné blaženosti nepřekážejí. Případným výrazem naší naděje jest modlitba, zejména modlitba prosebná. Modlitbou prosíme Boha, aby nám dary své udělil, důvěrně doufajíce, že tak učiní; zejména je to modlitba Páně čili Otčenáš, jež nám v krátkých slovech udává, co od Boha máme doufat a zač Jej zvláště prosit.
Vlastnosti naděje
Naše naděje má být:
pevná, pokorná, účinlivá, křesťansky spořádaná.
1. Naděje naše je pevná,
doufáme-li s důvěrou a bez pochybnosti, vědouce, že Bůh nám chce a může dát to, co slíbil.
2. Naděje naše jest pokorná,
je-li provázena vědomím naší hříšnosti a jsme-li přesvědčení, že nikoliv pro naše zásluhy, nýbrž pro zásluhy Ježíše Krista můžeme dosíci svého cíle.
3. Naděje naše jest účinlivá,
víme-li, že dle vůle Boží nesmíme jen spoléhat na zaslíbení Boží a zásluhy Ježíše Krista, nýbrž že sami spolu se musíme přičinit a konat, co Bůh na nás žádá, co tedy náleží k povinnostem našeho stavu.
4. Naděje naše jest křesťansky uspořádaná,
Příkaz naděje
Křesťan je povinen naději vzbuzovat:
3. na sklonku života a v nebezpečí smrti. Katechismy a modlitební knihy mívají krátký vzorec pro vzbuzení naděje; není však žádného vzorce nevyhnutelně třeba. Naději vzbuzujeme, kdykoliv Boha o něco prosíme důvěrnou modlitbou, nebo na nebeskou blaženost se těšíme a podobně. Zbožný křesťan často vzbuzuje naději, aniž by si toho byl vědom. To jsou mnohé modlitby a úkony zbožného každodenního života, které proto nelze zanedbávat.
Hříchy proti naději
Hříchy proti naději jsou: 1. zoufalství, 2. opovážlivé spoléhání.
1. Zoufalstvím hřeší,
Nedůvěrou či spíše nedostatečnou důvěrou
Malomyslnosti propadá,
kdo pochybuje o svých vlastních silách a o vlastním spolupůsobení s milostí Boží. Někdy, zvláště po smutných zkušenostech častého opakování nedokonalostí, je jakási nedůvěra ve vlastní síly zcela na místě a do jisté míry i prospěšná, protože nás vybízí, abychom tím horlivěji prosili Boha o přispění. Ale i když je malomyslnost bezdůvodná, je hříchem pouze lehkým.
2. Opovážlivé spoléhání
se může ubírat dvojím směrem: je to buď opovážlivé spoléhání na vlastní síly nebo opovážlivé spoléhání na milost Boží.
Na vlastní síly opovážlivě spoléhá,
kdo se domnívá, že nepotřebuje milost Boží a vlastními silami může dosáhnout věčné blaženosti. Je to zřejmý blud proti víře, a proto hřích těžký. Kromě toho je to také obrovský nerozum!
Na milost Boží opovážlivě spoléhá,
kdo se domnívá, že zásluhy Ježíše Krista k naší spáse úplně stačí, a že nepotřebujeme naše dobré skutky; nebo kdo spoléhá na shovívavost a milosrdenství Boží, úmyslně trvá v hříšném životě a odkládá pokání. Těžce hřeší, kdo na milosrdenství Boží spoléhá, ať to činí prvým či druhým způsobem. První způsob je blud proti víře, blud Lutherův, protestantský; druhý způsob jest hříchem proti Duchu Svatému a tudíž hříchem velmi nebezpečným.
Opovážlivému spoléhání se poněkud podobá pokoušení Boha.
Boha pokouší, kdo se bez potřeby vrhá do nebezpečí a doufá, že mu Bůh pomůže; nebo kdo bez zaslíbení Božího a bez dostatečného důvodu žádá nebo čeká od Boha nějaký zázrak nebo nějaké mimořádné přispění. K tomu hříchu chtěl ďábel svést Spasitele, když jej postavil na vrchol chrámu s výzvou, aby se vrhl do hlubiny; ale dostalo se mu jednoznačné odpovědi: »Psáno je: nebudeš pokoušet Pána Boha svého« (Mat. 4, 5).
Zpracováno podle knihy:
Antonín Vřešťál, Rukověť katolické mravouky
Svátosti
Udělovatel svátostí
Každé udělení svátosti předpokládá konkrétní skutečnosti, které musí být naplněné, pokud má být svátost udělena platně. K těmto předpokladům náleží správná materie a forma a také úmysl svátost přijmout nebo udělit, o čemž bude pojednáno příště. K těmto pro platné udělení svátostí nezbytným předpokladům náleží také řádný udělovatel konkrétní svátosti. Běžná představa, že svátosti udělují pouze kněží, není vůbec přesná, a proto je na místě si tuto otázku trochu osvětlit.
V osobě Kristově
Svěcení náleží pouze biskupům.
Biskupům je také vyhrazeno udílení svátosti biřmování.
Ti, kteří přijali plnost darů Ducha Svatého, udělují tuto svátost věřícím. »Biřmování je svátostí duchovního dovršení a povoláním k duchovnímu boji, je proto vhodné, aby tuto svátost udělovali nositelé plnosti kněžské moci a vojevůdci zástupů křesťanských, totiž biskupové« (sv. Tomáš Akvinský). »Udělení biřmování biskupem posiluje spojení věřících s biskupem a slouží k zachování a upevnění církevní jednoty« (sv. Bonaventura).
Kněz udělovatel biřmování
Vzhledem k tomu, že biřmování udělované biskupy je pouze vhodné a nikoli nezbytné, mohou za určitých konkrétně stanovených okolností biřmovat také kněží:
v západní církvi (latinského obřadu)
- osoby stojící v čele místní církve i když nejsou biskupy (administrátor diecéze...),
- kněz, který přijal pověření od biskupa pro určité případy, na určitou dobu,
- kněz, který křtí dospělou osobu, je oprávněn zároveň ji také biřmovat,
- kněz, který přijímá do Katolické církve osobu platně pokřtěnou mimo pravou církev, je také oprávněn ji zároveň biřmovat,
- každý kněz může biřmovat věřícího, který se nachází v nebezpečí smrti,
- biskup nebo kněz, který biřmuje, a nemůže sám biřmovat všechny kandidáty, je oprávněn ad hoc pověřit kteréhokoli kněze, aby biřmoval spolu s ním.
Ve východních katolických církvích
Zatímco mše svatá, biřmování, svatá zpověď, svátost svěcení a pomazání nemocných náleží vždy a bezvýhradně biskupům a (kromě svěcení) kněžím, svátost křtu může být a manželství je vždy výjimkou.
Křest může v nouzi udělit doslova každý.
Řádným udělovatelem slavnostního křtu je tak jako u jiných svátostí biskup a kněz; řádným udělovatelem je také jáhen - avšak pouze na základě pověření biskupem nebo farářem. Jáhen nevystupuje v osobě Kristově a křtít může pouze proto, že křest je v nouzi oprávněn udělit každý člověk. Jiné svátosti proto jáhen udělit nemůže. Protože však je jáhen nositelem 1. stupně svátostného kněžství, je řazen mezi řádné udělovatele, ovšem pouze v závislosti na pověření církevní autoritou.
O křtu v nouzi více v 1. čísle str. 17.
Manželství není zcela nově ustanoveno Pánem Ježíšem jako ostatní svátosti. Manželství má svůj původ přímo ve stvoření člověka a toto přirozené spojení muže a ženy bylo Pánem Ježíšem povýšeno na svátost.
Pán Ježíš tak vlastně nezměnil nic na manželství, nýbrž je jako takové pozvedl ze stavu čistě přirozeného soužití na svátost. To znamená, že řádný život v manželství je zdrojem milostí posvěcujících i pomáhajících nezbytných k tomu, aby člověk mohl dojít spásy. Z přirozeného manželství nepramení prostředky k dosažení nadpřirozeného cíle života - spásy. Cíl a prostředky k jeho dosažení musí být vždy stejného řádu! Svátostné manželství je tedy prostředkem k dosažení nebe!
O svátosti manželství více někdy později.
Zásady týkající se udělovatele svátostí:
Udělovatel svátosti musí být člověk (stejně také příjemce svátosti).
Svátosti jsou činností Pána Ježíše jakožto Bohočlověka, není proto možné, aby jménem Pána Ježíše jednal například opičák, jiné zvíře nebo třeba robot. Svátosti jsou určeny k posvěcení a díky tomu k získání věčného života v nebi, nekřtíme proto pejsky, kočičky, papoušky a jiné zvířectvo, protože těm věčná spása určená není.
Musí být živý (stejně také příjemce svátosti).
Ono se to zdá jasné, ale v dějinách byly případy, kdy kosti mrtvého biskupa položili na svěcence a mysleli si, že je udělováno svěcení! Pokud je pochybnost o tom, zda je živ příjemce svátosti, svátost se uděluje pod podmínkou. Je-li však jistota, že příjemce je již mrtev, svátost se neudílí.
Musí být odlišný od příjemce.
O této možnosti a podmínkách, které to umožňují, bude pojednáno později.
Musí mít úmysl udělit svátost.
Úmysl je nedílnou součástí udělení každé svátosti (stejně tak u příjemce svátosti). Absence nebo zásadní vada úmyslu činí udělení svátosti nulitním. Typickým případem je manželství, kdy jeden ze snoubenců (nebo oba) předstírá manželský souhlas, tedy úmysl uzavřít manželství, a pak se všichni diví, že se "manželství" rozpadlo.
O úmyslu nutném k přijetí či udělení svátosti v příštím čísle.
Musí vykonat celý úkon svátosti sám.
Udělovatel jedná v osobě Kristově a ten je pouze jeden. Proto musí celé svátostné znamení (vnější úkon i slova udělení) vykonat jeden udělovatel. Pokud by se tak nestalo, je úkon nulitní! Není proto možné, aby jeden lil vodu na křtěnce a druhý říkal slova: Já tě křtím... Nemůže jeden kněz vyslechnout hříchy a druhý udělit rozhřešení... Proto například není-li schopen zpovědník dokončit zpověď (omdlí, udělá se mu nevolno...), musí kajícník celé vyznání opakovat před jiným knězem, tedy při novém udělení svátosti.
Musí být řádně ustanoven.
Například u křtu: platně může pokřtít každý člověk, ale dovoleně pouze tehdy, pokud je někdo nepokřtěný v nebezpečí smrti.
U svaté zpovědi: v nebezpečí smrti je dovoleno zpovídat každému knězi, tedy také tomu, kterému to zakazuje církevní trest, nebo který je propuštěn z duchovního stavu. Kdyby zpovídali mimo nebezpečí smrti, byla by zpověď sice platná (svěcení nelze zrušit), ale nedovolená. Platně by takový kněz někoho zbavil hříchů, ale sám by do hříchu upadl, což je nepřijatelné. Ze svátostí plyne posvěcení, není proto přípustné jejich udělování spojit s hříchem, který je překážkou posvěcení. Svátosti kněz uděluje v osobě Kristově, který je Svatost sama, nelze proto spojit Kristovo dílo posvěcení s jakýmkoli hříchem!
Zpracováno podle skript:
Václav Wolf, Dogmatika, De sacramentis, o svátostech I-II
Liturgika
Postoje při bohoslužbách
Stání
Postoj těla je při obřadech velmi rozmanitý. Nejpřirozenějším postojem je stání. Takovým způsobem se modlili židé i pohané a stejně tak také křesťané v prvních staletích. Ukazují to i tak zvané oranty v katakombách (obrazy modlících se osob). Svatý Justin a Origenes výslovně uvádí, že se křesťané po kázání staví k modlitbě. Jako před vznešenými tohoto světa dáváme svou úctu najevo povstáním, tak činíme také před svým nejvyšším Pánem.
To ovšem platilo v začátcích Církve, když se ještě při bohoslužbách neklekalo. Když se zavedlo v liturgii klekání, vyjadřovalo stání radost. Tohoto postoje je tedy užíváno ve dnech radosti, jimiž je doba od Velikonoc do Svatodušních svátků a všecky neděle v roce, neboť jsou památkou neděle Vzkříšení. Stání je také nejpřirozenějším postojem při konání liturgických úkonů. Kněz tedy (vyjímaje některé případy) při udílení svatých svátostí stojí, což také znamená, že koná tyto úkony v osobě samotného Pána Ježíše.
Prostrace
Pravým opakem stání je ležení na tváři (prostrace). Ve Starém zákoně je to výraz nejhlubšího pokoření, sebe obvinění a smutku nebo vroucí modlitby. Křesťané se tak modlívali ve svých soukromých modlitbách. Do liturgie se tento obřad dostal asi teprve vlivy byzantskými. V nynější liturgii se užívá ležení na tváři na počátku bohoslužby na Velký pátek, po svěcení křestní vody na Bílou sobotu a svatodušní vigilii, kdy celebrant spolu s asistencí leží na tváři před hlavním oltářem. Na velký pátek je to projev hluboké úcty ke Kristovu utrpení. Na Bílou sobotu i při svatodušní vigilii takto leží celebrant s asistencí při zpěvu litanií ke všem svatým. Stejně tak se děje při udílení vyšších svěcení a při opatské benedikci. V mnišském rituálu je předepsáno častěji.
Klečení
Klečením při modlitbě naznačujeme:
a) Pokoru.
b) Vroucnost,
c) Klanění a úctu.
Pokleknutí
Pokleknutí na jedno koleno je ve východních obřadech neznámé a na západě je běžné až od konce středověku. Místo dnešních poklekání byly hluboké úklony, což ve východních církvích stále přetrvává. Pokleknutí má stejný význam jako klečení: vyjadřují pokoru, vroucnost (na příklad při Adjuva nos vpřed Evangeliem ve feriálních mších postních) a zvláště klanění (před svatostánkem, při Et incarnatus est v Krédu, Et Verbum caro factum est v posledním Evangeliu, a při dalších příležitostech).
Úklony
Jedná se o postoj mezi stáním a klečením. Úklony jsou přirozeným projevem úcty nebo vlastní nehodnosti. Rozeznávají se různé druhy úklon:
a) Hluboká úklona těla vyjadřuje vědomí nehodnosti (na příklad při Confiteor, Munda cor (kněz před Evangeliem), Te igitur (v mešním kánonu), před oltářem, na kterém není Sanktissimum.
b) Střední úklona těla vyjadřuje zároveň dětinnou důvěru při modlitbě: Deus, tu conversus až po Oremus (ve stupňových modlitbách), In spiritu humilitatis (při offertoriu), Suscipe sancta Trinitas (na konci offertoria), Sanctus až po Benedictus, tři přípravné orace před svatým příjímáním a Domine non sum dignus.
Úklony hlavou:
a) profunda - hluboká:
b) media - prostřední,
má-li se projevit liturgicky cultus hyperduliae - úcta k Panně Marii (tedy při jménu Maria);
c) minima - nejmenší,
Úklona se dělá, i když se jméno světcovo pouze komemoruje, a také vyskytuje-li se jméno světce v kánonu nebo o vigilii svátku. Nedělá se ovšem, pokud se jméno světce vyskytuje v nadpise epištoly nebo Evangelia, rovněž tak se nedělá v zádušních mších svatých, nebo při oracích ad libitum nebo A cunctis.
V praxi je mezi jednotlivými úklonami minimální rozdíl, a tak při fyzické opotřebovanosti kněží (popřípadě také ministrantů:-), kteří kolikrát sotva hnou hlavou, budou často všechny úklony hlavou vypadat prakticky stejně.
Sezení
Sezení má v liturgii jen zřídka symbolický význam. Například při svátosti pokání, kdy je zpovědník soudcem. Při slavné mši svaté sedí celebrant s asistencí při Kyrie (je-li dlouhé), dále při Gloria a Krédu. Při těchto částech mše svaté zastupuje sbor křesťanskou obec a kněz ustupuje jaksi do pozadí, což je naznačeno sezením. Má to také praktický význam především tehdy, jsou-li zpěvy delší - celebrant v tichém soustředění při sezení uleví svým znaveným údům.
Při epištole, při graduale a traktu je dovoleno sedět biskupu i kléru v chóru, protože ve staré Církvi se sedělo při každém čtení (s výjimkou Evangelia), dále proto, že při graduale a traktu se zpívaly delší žalmy. Tento ústupek lidské slabosti lze tím spíše ospravedlnit, když při těchto částech mše svaté vystupuje do popředí více vlastní povzbuzení (ze slova Božího) než úcta Boží. Žalmy v oficiu se zpívaly až do 11. století ve stoje. Pro úlevu bylo dovolováno opírat se o hůl nebo o tak zvanou misericordii (výstupek na vlastním chórovém sedadle). Teprve později byl učiněn také zde ústupek tělesné únavě.
Zpracováno podle knih:
Marian Schaller: Liturgie
Josef Foltynovský: Liturgika
O milosti Boží
Účinky milosti Boží posvěcující v duši člověka
Jako plnoprávný člen Božího království zde na zemi je každý, kdo je křtem ospravedlněn, tedy spojen s Kristem a včleněn do jeho Církve. Takže to, co vytváří Boží království zde na zemi, není nějaká cedule: Tady vládne Ježíš Kristus (skutečná cedule na dveřích u protestantů:), ale milost Boží posvěcující: nadpřirozený, nezasloužený dar, Bohem stvořená hodnota vtištěná lidské duši jako nová kvalita.
Jaké jsou účinky omilostnění?
Milost ovšem nepůsobí jen staticky, pasivně, nýbrž také aktivně, protože milost posvěcující vždy doprovází ctnosti pro náš praktický a každodenní život. S milostí posvěcující jsou udělovány duši také božské ctnosti, které posilují vztah k Bohu: víra, naděje a láska. Spolu s nimi také duše dostává tzv. morální ctnosti - tedy ctnosti pomáhající ve vztahu k ostatním lidem: moudrost, statečnost, spravedlnost, mírnost, to jsou základní ctnosti, ale také všechny ostatní. Dále jsou s milostí posvěcující spojeny dary Ducha Svatého. Dar moudrosti, poznání, rady, síly, umění, zbožnosti a bázně Boží.
Krátký rozbor těchto darů je v minulém čísle.
Takto je vybavena posvěcená duše, takto vypadá monumentální stavba chrámu, který si Bůh tvoří v lidské duši. A z těchto chrámů se zde na zemi skládá Boží království. Z jednotlivých duší, které jsou milostí natolik posvěcené, že Bůh v nich přebývá a Bůh v nich působí!!!
Zpracováno podle knihy: Václav Wolf, Syntéza víry
Kázání na aktuální téma
Převzato z knihy: Josef Miklík, Slovo Boží (1946)
Nanebevzetí Panny Marie
Vzpomeň, ó Královno milá
Katolická církev užívá dnes o Rodičce Boží slov: »Panna Maria byla vzata na nebesa; proto se radují andělé a chválí a velebí Boha.« Nedivme se těmto blaženým duchům; vítali přece svoji královnu, na kterou se tolik těšili a po které tak dlouho toužili. I pro nás, kteří dosud putujeme údolím slzavým, je dnešní slavnost pramenem hluboké radosti. Známe dobře mateřské srdce Mariino a jsme přesvědčeni, že své veliké moci užije opět k našemu prospěchu. Vím, že se k ní rádi utíkáte; učiníte to ještě ochotněji, budete-li se mnou dnes rozjímat o její moci a jejím milosrdenství.
I. Panna Maria je Královnou, velice mocnou.
Světské dějiny nazývají mnoho králů a císařů mocnými; když se však podíváme po důvodech této velikosti, až nás zamrazí. Někteří jsou zváni mocnými, protože měli veliká vojska, kterými zotročovali okolní národy, bořili jejich města, olupovali pokojné občany o jejich majetek a uvrhli do bídy tisíce rodin. Panna Maria je mocná, protože je Matkou Boží. Ve Starém zákoně čteme o dojemné události. Šalomounova matka přišla kdysi ke králi, aby se přimluvila za jeho nezdárného bratra Adoniáše. Sotva vešla, »povstal jí král vstříc, poklonil se jí a posadil se na svůj trůn. Postavili také trůn matce králově, i posadila se po pravici jeho. A řekla: Za jednu maličkost žádám tebe, nezamítej mě! I řekl král: Žádej, matko má, neboť nemohu tebe zamítnouti (3. Král. 2, 19n). Tak mluvil Šalomoun. Když však Betsabe prosbu přednesla, byla přece odmrštěna.
To se nikdy nestane Panně Marii; její přímluva je u Syna všemohoucí. Dobrý Spasitel dosud nezapomněl na polibky, kterými ho kdysi vítala na svět, nezapomněl na úzkosti, které pro něho přetrpěla. Na světě se jí nemohl odvděčit, proto jí odplácí v nebi. A činí to tím, že plní každé její přání. Francouzské národní pouti do Lurd zúčastnil se roku 1926 také mladý muž. Byl tak nemocen, že jeho smrt čekali každou hodinu. Proto mu udělili pro jistotu svátosti umírajících. Když přišel kněz ve slavnostním průvodu s Velebnou Svátostí až k jeho lůžku, modlil se nemocný: »Ježíši, Synu Marie Panny, uzdrav mne!« Ale jeho úpěnlivá prosba zůstala oslyšena. Kněz již odcházel a s ním mizela i poslední naděje na vyhojení. Tu sebral nemocný všecky své síly a hlasitě zvolal: »Ježíši, tys mne neuzdravil. Počkej, povím to tvé Matce.« Tato dětinná důvěra dojala kněze. Obrátil se a udělil ještě jednou nemocnému svaté požehnání. V tom okamžiku byl zázračně uzdraven. Hned povstal a radostně zvolal; »Ježíši, tys mne přece uzdravil. Nyní to povím tvé Matce, aby ti se mnou za to poděkovala.« Všimněte si dobře tohoto případu, je velice poučný. Spasitel nesplnil zpočátku přání ubožákovo; když se však odvolal na jeho svatou Matku, bylo mu pomoženo.
Kolikráte se již opakoval tento zjev v dějinách lidských. Tak tomu bylo v Káni Galilejské, tak tomu bylo snad i v našem životě. Rozhodla teprve přímluva Panny Marie. Někdy jsou však lidské hříchy tak veliké, že zrovna nutí Boha, aby trestal a zavrhl. A přece i v takovém okamžiku má přímluva Panny Marie dosti síly, by zadržela trestající ruku a vyprosila odpuštění. Kdysi žaloval Antipater mocnému Alexandrovi na jeho matku. Král vyslechl obžaloby, potom se však usmál a pravil: »Antipater jistě neví, že jediná slzička mé matky dostačí, aby smazala všecky žaloby.«
Podobně tomu bývá i u Pána Ježíše. Sv. Antonín vypravuje o velikém hříšníkovi. Kdysi měl sen. Zdálo se mu, že stojí před soudnou stolicí Boží a zlý duch vypisoval všecky jeho hříchy. Aby dodal svým slovům důrazu, položil napsané jeho zločiny na vážky Boží spravedlnosti a miska hluboce klesla a převážila velice jeho dobré skutky. Zdálo se, že bude zavržen. V tu chvíli přistoupila k trůnu Božímu Panna Maria, položila svou mateřskou ruku na druhou misku a stlačila ji dolů. V tom se hříšník probudil. Pochopil napomenutí, které mu dalo nebe tímto snem, a počal konati upřímné pokání.
II. Maria Panna je tedy mocnou královnou, proto může vymodlit všecko; je však též královnou milosrdnou.
Stejně bychom mohli my, ubozí hříšníci, mluvit k Matičce Boží, kdyby se zdráhala za nás orodovat. Vím, že se to nestane. Panna Maria dosud nezapomněla, že je Matkou Vykupitelovou; nezapomněla proto na strašné bolesti, v jakých za nás umíral, na jeho smrtelný pot a na jeho prosbu, aby nás neopouštěla a byla nám Matkou. Proto pomáhá ráda a pomáhá i tehdy, když se zdá všecko ztraceno.
Ale Panna Maria neopouští ani největšího hříšníka, který se k ní s důvěrou utekl. Proto poprosila Ježíška za odpuštění. Ale Spasitel ukázal, že tentokráte již nehodlá odpustit jeho veliké hříchy. Víte, co učinila přesvatá Panna? Položila Děťátko do výklenku, poklekla před ním a pravila: »Synu, nepovstanu dříve, dokud tomuto hříšníkovi neodpustíš.« Ježíš odpověděl: »Matko, nic ti nemohu odepřít. Chceš, abych mu odpustil? Z lásky k tobě mu tedy odpouštím. Ať přistoupí a zlíbá rány, které mi zasadil.« S usedavým pláčem zlíbal hříšník rány Ježíškovy, které se, ku podivu, hned zacelily.
Tak mocná a tak milosrdná je naše nebeská královna. Proto k ní volejme s celou katolickou církví: Zdrávas Královno, matko milosrdenství! Propadli jsme věčné smrti, ale tys naším životem; bolestně trpíme, co jsme zasloužili, ale tys sladkostí naší; zoufáme nad svou slabostí, tvoje dobrota dodává nám nové odvahy. I proto, orodovnice naše, obrať k nám své milosrdné oči! Hrozí nám peklo, jestli nepomůžeš; neopouštěj nás! Po tomto putování ukaž nám Ježíše, požehnaný plod života tvého! Byli jsme hříšníky, ale tys milostivá; byli jsme dětmi nezdárnými, ale tys přívětivá; nezasluhujeme již tvojí lásky, ale tys přesladká. Proto oroduj za nás, svatá Boží Rodičko, abychom hodni učiněni byli zaslíbení Kristových! Amen.
Katecheta vypravuje
Krátké příběhy ze stejnojmenné knihy Josefa Fattingera k povzbuzení ve víře.
Text knihy z roku 1936 je mírně jazykově upraven.
Kde byl Kristus před Lutherem?
Modlitba dětí
Císař Jindřich II. obléhal jednou italské město Troju, které se proti němu vzbouřilo. Když obléhání trvalo několik měsíců, nastal ve městě hlad. Děti plakaly hladem, ale nikdo je nemohl nasytit.
Tu jednoho dne svolal jistý kněz děti, seřadil je do průvodu, postavil se s křížem do čela průvodu a vyšel z brány obléhaného města přímo k císařovu stanu. Když přišel průvod řadami užaslých vojáků až k císařovu stanu, postavil kněz kříž a děti padly na kolena před křížem a volaly: »Kyrie, eleison, Pane, smiluj se!« Císař byl tak dojat, že odpustil městu, děti nasytil a pak jim řekl: »Děti, vaše modlitby zachránily vaše město.«
Něco podobného se děje, když jdou děti ke svatému přijímání. Když děti při zbožném svatém přijímání prosí o milost a smilování Boží pro hříšníky, když za ně odprošují Pána Boha, tehdy se také On smilovává. Kvůli dětem, jejichž srdce mu prokazuje lásku, netrestá toho, koho chtěl potrestat, čeká na obrácení a pomáhá, aby se duše mohly vrátit k němu, ke svému Bohu.
Nepochybovala ani na okamžik
Řeholnice nebyla ani okamžik na pochybách, co má udělat. S veselou tváří řekla: »Ráda se zříkám pozemského bohatství, neboť vím, že mé štěstí je na tom místě, na které mě dobrotivý Bůh postavil ve své dobrotě a lásce, a na kterém mě dosud činil tak dokonale šťastnou.«
Z farní historie
5. července 1925
Kněžské svěcení P. Eduarda Fischera z Nového Zvolání.
6. července 1993
Zemřel P. Miroslav Cón, dlouholetý vejprtský děkan.
7. července 1932
Primiční mše svatá P. Franze Salzera v Novém Zvolání.
8. července 1906
Primiční mše svatá P. Paula Dicka v Novém Zvolání.
10. července 1926
Primiční mše svatá P. Johanna Schmidla v Novém Zvolání.
12. července 1925
Primiční mše svatá P. Eduarda Fischera v Novém Zvolání.
23. července 1617
23. července 1942
V koncetračním táboře Dachau zesnul P. Johann Schmidl z Nového Zvolání.
25. července 1904
Biřmování v Novém Zvolání uděluje Leo kardinál Skrbenský, arcibiskup pražský.
31. července 2005
Svěcení nových zvonů pro farní kostel ve Vejprtech biskupem Radkovským.
1. srpna 1872
Otevření železniční tratě Annaberg - Vejprty - Chomutov.
3. srpna 1902
Primiční mše svatá v Novém Zvolání pozdějšího kardinála Theodora Innitzera.
4. srpna 1601
Loučná povýšena na město.
20. srpna 1911
Položení základního kamene kostela sv. Marka v Kovářské.