OBSAH
Věrouka - Je
jeden Bůh
Mravouka - Co
je vlastně hřích Dějiny
Církve - Historicita
Pána Ježíše
Desatero
Božích přikázání - V
jednoho Boha věřit budeš
Hříchy
proti víře
Svátosti - První
svátostí je vždy křest
Liturgika - Liturgický
jazyk
Květen
- měsíc úcty k Panně Marii
Kázání
na aktuální téma
Dary
Ducha Svatého
Katecheta
vypravuje
Z
farní historie
Z
farního kalendáře na nejbližší období
Úvod
Vzdělání
ve vlastní víře je základem pro správný život katolického
křesťana. Proto předkládáme farníkům touto cestou podklady a
podněty k prohlubování víry. Nejedná se jistě o dílo dokonalé,
proto jsou čtenáři uctivě žádáni o shovívavost. Zároveň
však touto cestou prosíme, aby každý, kdo shledá cokoli
nedostatečným a hodným změny k lepšímu, toto oznámil
jakoukoli rozumnou formou panu faráři. Jedná se o různé podněty,
náměty, zkrátka o cokoli, co by zbožný farník v takovém
vzdělávacím katechetickém časopise rád nacházel. Toto první
číslo je vlastně jakýmsi vydáním zkušebním, aby bylo zřejmé,
jakou cestou se ubírat dál, a proto zdvořile prosíme o
spolupráci.
Původně
byl časopis plánován jako čtvrtletník, avšak již ze začátku
se ukazuje, že tato frekvence nebude dostačující. Proto se nyní
plánuje vydávání v intervalu dvou měsíců. Kéž s Boží
pomocí přinese tento časopis hojné užitky v našem životě z
víry.
Redakce
Věrouka
Základní
pravdy katolické víry:
1:
Je jeden Bůh.
2:
Bůh je ve třech osobách, Otec, Syn a Duch Svatý.
3:
Bůh je nekonečně spravedlivý, jenž dobré odměňuje a zlé
trestá.
4:
Druhá Božská osoba se pro naši spásu stala člověkem, aby nás
svou smrtí na kříži
vykoupila
a na věky spasila.
5:
Lidská duše je nesmrtelná.
6:
Milosti Boží je ke spáse nezbytně potřeba.
Je
jeden Bůh.
První
základní pravda katolické víry jednoznačně odmítá jakékoli
pohanské mnohobožství, to znamená stav, kdy by bylo více různých
bohů - ať na sobě nezávislých nebo sobě podřízených.
Stejně tak je nutno odmítnout tzv. dualismus, tedy nauku o dvou
sobě rovných, věčných principech dobra a zla.
Mnohobožství
je nereálné především proto, že zbožšťuje stvořené věci
(bůh slunce, ohně, bouře atd.), nebo předpokládá jakousi
hierarchii mezi jednotlivými bohy. Stvořená věc již tím samým
je složená, nedokonalá, a proto je nanejvýš pošetilé považovat
jakékoli stvoření za božstvo. Jedná se o absolutní protimluv:
stvořená věc nemůže být bohem, pravý Bůh nemůže být
stvořený. Kde vezme stvoření božské dokonalosti? Jestliže by
Bůh byl stvořený, tak není Bohem, protože už je závislý na
tom, kdo ho stvořil.
Hierarchie
bohů, jak ji popisuje například řecká mytologie, je nereálná,
protože předpokládá závislost a podřízenost, což odporuje
dokonalosti Boží. Navíc tito tzv. bohové jsou popisováni jako
bytosti značně neřestné, což odporuje Boží dokonalosti a
svatosti.
Dualismus
předpokládá dva sobě rovné, věčné principy dobra a zla, čímž
údajně vysvětluje výskyt dobra a zla na zemi. Přirozené
zlo
(nedokonalost stvořených věcí) pochází od Boha, protože
stvořené věci od něj pocházející nemohou být dokonalé.
Například některé stvoření je větší, jiné menší. Jedno je
silnější, druhé slabší a tak podobně. Mravní
zlo
(hřích) má základ právě v té nedokonalosti, když svoji
svobodnou vůli může člověk (a anděl) zneužít. Dokonalý Bůh
svoji vůli nikdy nemůže zneužít!
Tertulián
píše proti učení Marciona: "Co má být nejvyšší velikostí,
musí být pouze jediné a nesmí mít sobě rovného, aby nepřestalo
být nejvyšší bytostí... Protože je tedy Bůh nejvyšší
bytostí, prohlašuje naše křesťanská pravda právem - není-li
jednoho Boha, není žádného." Právě v absolutní dokonalosti
Boží spočívá jeho jedinost. Náleží-li Bohu absolutní
dokonalost, tak je tím samým vyloučena stejná úroveň bytí u
jiné bytosti. Pak by již Bohu nenáležela dokonalost absolutní,
tedy jedinečná. Ovšem všechny tyto skutečnosti, stejně jako
všechny Boží vlastnosti, mají základ v Božím bytí, které je
absolutně dokonalé.
Jsem,
který jsem!
Takto
zcela jednoznačně o sobě hovoří Bůh sám, když odpovídá na
otázku Mojžíšovu: "Jaké je jméno Boží" (
2.
Kniha Mojžíšova 3,14).
Boží absolutní dokonalost plyne z plnosti života, která je Bohu
vlastní.
Bůh,
který by nebyl Plností života, tedy ŽIVOTEM, není Bohem!
Rozdíl
mezi "být" a "existovat"
Zatímco
stvořené bytosti (vše kromě Boha) přijaly svůj život od Boha,
Bůh nepřijal život od nikoho. To ani není možné, protože dárce
života je vždy větší než obdarovaný (stvořený). Stvořené
věci tedy mají pouze podíl na životě v plnosti. Jsou; jsou třeba
i živé, člověk a anděl jsou navíc bytosti rozumné, ale to
vše
v závislosti na Plnosti života, na Bohu. Stvořené věci
proto na Bohu participují, jsou to bytí účastná (esse
participatum)
na Bytí jako takovém, tedy na Životě, na Bohu. Proto je možno v
plnosti toho slova hovořit o tom, že stvořené věci existují,
protože existence ve vlastním slova smyslu je bytí
pocházející z jiného
(ex
alio sistere). Z
toho pak vzniklo slovo existere,
existovat. Toto slovo se často používá v širokém významu a
mnohdy je ekvivalentem pro slovo "být." U stvořených věcí to
nevadí, protože ty pocházejí od Boha, ale u samotného Pána Boha
bychom se tím dostali do bludů. Jestliže by Bůh existoval, tedy
pocházel z jiného, nebyl by již dokonalým. V přesném
vyjádření proto Bůh ne-existuje, protože jeho bytí je nezávislé
na čemkoli. Bůh
prostě
je a nemůže nebýt!
Bůh
má své bytí jako důsledek své dokonalosti sám ze sebe. Je přece
Plnost života, absolutní Bytí, Bytí samo (ipsum
esse subsistens).
To vylučuje jakékoli nebytí a také jakékoli pouze možné bytí.
Bůh
je tedy nejčistší skutečností bytí.
Odborně se tomu říká actus
purus,
to znamená čirý
úkon.
Tím se myslí aktuální plnost života, to znamená Život bez
čehokoli, co by jakkoli chybělo.
Zpracováno
podle knihy: Václav Wolf, Syntéza víry
Kdysi
se jeden pan katecheta snažil tuto pravdu vysvětlit dětem při
náboženství. To se ví, že to pro ně bylo těžké (nedivíte
se, že ne?). Navíc ve starším katechismu bylo napsáno, že Bůh
je čirý kon. No Pepíček si to tak nějak zapamatoval, a když se
ho doma ptali, co pan katecheta dnes říkal, odpověděl: "Učili
jsme se, že Bůh je čirikon." To samozřejmě vyvolalo nelibou
odezvu, co že to katecheta ty nebohé děti učí. A tak muselo
nastat veliké vysvětlování, ze kterého dospěláci nepochopili o mnoho více než Pepíček, ale aspoň pochopili, že to pan
katecheta myslel dobře a že to bylo skutečně podle
katechismu.
Mravouka
Co
je vlastně hřích?
Vykoupení
v sobě zahrnuje všechny skutečnosti, které Pán Ježíš vykonal
pro odpuštění našich hříchů. Člověk sám nedokáže
zadostiučinit ani za jediný lehký hřích, natož pak za hříchy
těžké. Toto zadostiučinění za nás vykonal Pán Ježíš, když
se za nás obětoval na kříži. Za hříchy je tedy zaplaceno,
vykoupení je uskutečněno, ovšem nikoli jako událost z historie,
ale také jako současnost - dodnes máme možnost čerpat z Božího
milosrdenství, když přistupujeme ke svaté zpovědi, a dodnes
stále přijímáme samotného Pána Ježíše ve svatém přijímání
jako zdroj posvěcení.
A
právě o posvěcení se jedná v první řadě. Bůh je svatý -
je Svatost sama. Ta plyne z dokonalosti jeho bytí. K
dokonalosti bytí pak náleží dokonalost dobra a každé opravdové
dobro má tendenci se rozdávat. A tak Bůh stvořil, tedy dal účast
na životě, na dobru také jiným bytostem. Účast na Božím
životě předpokládá také účast na Boží svatosti. Proti té
se ovšem člověk provinil již v ráji. Proto Bůh - nekonečné
Dobro - vrací člověku možnost účasti na Boží svatosti, a to
v míře ještě větší, než byla ta původní v ráji. Bůh sám
zadostiučinil za hříchy, které jsou v rozporu se svatostí, a dal
prostředky posvěcení.
Aby
člověk dosáhl nějakého cíle, musí dodržovat k tomu daný řád.
To se týká i věcí obyčejných a pozemských. Každá lidská
společnost má předpisy pro svoje fungování. To jsou různé
prováděcí předpisy, směrnice a podobně. To vše má zaručit
správné fungování organizace a dosažení cílů, ke kterým je
organizace zřízena. Také lidský život má svůj cíl a k němu
má směřovat. Tím cílem je sám Bůh. Život v celé své
plnosti, Dobro samo. Také k dosažení cíle našeho života, k
dosažení Boha, je nutné dodržovat stanovená pravidla. Tím je
mravní řád. Je to řád nebo soustava jednání, které odpovídá
Božím zákonům. A každé vybočení z tohoto řádu je škodlivé,
protože znemožňuje dosažení cíle. Vybočení nebo vypadnutí z
Božího řádu nazýváme hříchem. Hřích
je tedy vypadnutí nebo vybočení z řádu a systému
posvěcování. Jedná se o skutečnost, která je v rozporu s Boží svatostí.
Jinými slovy - s hříšným skutkem nelze přijít do Boha, který
je Svatost sama. Hříchem proto není něco jen proto, že to říkala
babička - ta se mohla i mýlit. Hřích také není provinění
proti společenským konvencím a podobně. Jedná se o zcela zásadní
rozpor mezi konkrétním skutkem a svatostí Boží.
Rozum
a vůle
Hlavní
schopnosti člověka jsou poznávat a chtít - tedy rozum a vůle.
A ty rozhodují o kvalitě skutků. Aby něco bylo vypadnutím z řádu
posvěcení, musí se obě tyto naše schopnosti daného skutku
účastnit. Hříšné jednání musí být tedy vědomé a
dobrovolné. Rozum něco poznal jako špatné a vůle to chce vykonat
- pak je to vybočení z daného řádu, člověk se postavil na
stranu zla. Jak poznáním, tak vůlí se postavil proti Bohu, který
je Dobro samo.
Vypadnutí
z řádu může být úplné, tím že se odstraní princip fungování
celého systému. V našem případě se jedná o těžký hřích -
tedy o skutečnost, kdy se člověk ve věcidůležité
plně vědomě a plně dobrovolně postavil na stranu zla.
Člověk celou svou dispozici - poznání i vůli - zaměřil na
zlo. Odmítl Boha, odmítl Dobro a tím ztratil milost posvěcující,
ztratil spojení s Bohem. Pokud je princip sice zachován, ale
porušen, systém funguje i nadále, ale je nebezpečí, že se
nakonec celý rozpadne. To je lehký hřích. Neztratili jsme sice
spojení s Bohem, ale spojení je narušeno tím, že jsme se ke zlu
připojili, byť jen částečně.
Takto
je třeba pohlížet na hřích - na
vypadnutí z řádu posvěcení
a tím pádem je moje spása buď ohrožena, pokud jsem se dopustil
lehkého hříchu anebo je úplně ztracena spácháním těžkého
hříchu.
U hříchu proto neplatí a ani platit nemůže, že jednou znamená
nikdy!
Každé
stvoření má účast na Božím životě. Apoštol Pavel jasně
říká: "V
Bohu žijeme, pohybujeme se a jsme"
(Skutky Apoštolů 12,28). Jestliže tedy máme účast,
participujeme na Dobru, nemůžeme si bez následků dovolit konat
zlo. Již ten výraz dovolit
si
zavání špatným jednáním, protože my nejsme ti, kdo určují,
co je správné. My poznáváme, co je správné, a máme povinnost
to konat. Jsme v Božím "nájmu", a proto se musíme chovat jako
dobří nájemníci, kteří se řídí domácím řádem, který
stanovil majitel. V životě se řídíme tím, co stanovil Život
sám - Bůh.
Shrnutí:
Každá
nedokonalost není zlem.
Mnohdy
je zlo označováno za nedostatek dobra. To je ovšem příliš
obecné, a proto také velmi nepřesné. To by například znamenalo,
že člověk je zlý, protože není tak rychlý jako gepard, není
silný jako slon, nebo není červený jako jahoda. Všechny tyto
dispozice jsou přeci dobré - jen si představte tu krásnou
červenou jahodu... Nedostatek červenosti u jiných tvorů není
ovšem zlo, protože oni nemají být červení, ačkoli u jahody je
to dobrem. Naopak u jiných tvorů je červenost zlem, protože jim
nenáleží, například červený banán. Z toho plyne jasný závěr,
že zlo
je nedostatek náležitého
dobra. Takového,
které stvoření má mít, ale nemá.
Každé
zlo není hříchem!
Zlo
je nedostatek náležitého dobra, a to platí obecně. Schází-li
náležité dobro nějaké bytosti, je to zlo. Sem náleží i
skutečnosti, které znemožňují náležité dobro. Například
nemoc. Je jistě zlem, když je člověk nemocný, to znamená, že
některá část jeho těla nepracuje, jak má. Je to jistě zlem,
které se snažíme odstranit nebo ho musíme přetrpět, pokud
odstranit nelze. Nemoc je tedy zlem, ale je nemoc hříchem?
Sama
určitě ne. Nemoc zůstane vždy pouze fyzickým zlem. Hříchem by
již ale bylo takové jednání, které úmyslně k nemoci vede.
Hříchem
je proto pouze takové jednání, které, ačkoli je zlé, je
vykonáno vědomě
a dobrovolně. Člověk
poznal něco jako zlé, a přesto nebo dokonce proto to chce udělat.
Hříchem
je již samo rozhodnutí pro zlo. Proto nezbavuje člověka hříchu
to, že danou věc nakonec neudělal. Jistě, odpovědnost je menší,
před lidmi třeba žádná, ale před Bohem nikoliv. Člověk svůj
rozum i vůli spojil se zlem a tím již spáchal hřích, ačkoli se
tělem nakonec zla nedopustil. Nelze
proto hřích posuzovat pouze zvnějšku, podle důsledků a podobně.
Hříšné je již samo rozhodnutí pro zlo. Pokud si někdo
například chce na druhého počkat, aby mu fyzicky ublížil, už
se jedná o hříšné rozhodnutí. To, že ona ohrožená osoba v
daný den šla jinudy, takže k napadnutí nedošlo, na hříšném
rozhodnutí nic nemění. Skutek sice realizován nebyl, ale spojení
rozumu a vůle se zlem už nastalo. Z toho také plyne logický
důsledek, že v případě, kdy byl hříšný skutek dokonán, se
jedná vlastně o dva hříchy. První je úkon rozumu a vůle, když
se člověk rozhodl pro zlo, a druhý je samotný vnější skutek.
Zpracováno
podle knihy: Dominik Pecka, Mravouka
Dějiny
Církve
Historicita
Pána Ježíše
Církev
založil Pán Ježíš na apoštolu Petrovi: "Ty jsi Petr, skála,
a na té skále zbuduji svoji Církev a pekelné mocnosti ji
nepřemohou" (Matouš
16,18).
Existence Církve je evidentní, má svoji vnější, viditelnou
podobu, a proto nelze o existenci Církve pochybovat. Ale jak je to s
existencí samotného Pána Ježíše? Zde nemáme na mysli jeho
reálnou a osobní přítomnost v Nejsvětější svátosti. Zajímá
nás historická dokazatelnost existence života Pána Ježíše
Krista.
Církevní
prameny
Pro
nás, kteří z milosti Boží vyznáváme pravou víru, není otázka
historické existence Pána Ježíše žádným problémem. Evangelia
mluví zcela jasně a o jejich pravdivosti nemůže být nejmenší
pochybnost. Pravdivost Evangelií stojí kromě jiného na
skutečnosti, že apoštolové hlásali učení Pána Ježíše a
dosvědčovali jeho dílo svým současníkům. Každý se mohl
přesvědčit o tom, co apoštolové říkají. A vzhledem k
nenávisti ze strany židů nelze ani nepředpokládat, že ti by
jakoukoli nepravdu v hlásání apoštolů a později v
Evangeliích nechali bez povšimnutí. Proti mladé Církvi se
postupovalo fyzickým násilím, ale nikdo nikdy nevyvrátil ani
jedno jediné tvrzení Evangelií. Bezdůvodně něco popírat nebo
něčemu nevěřit je možné, ale to nijak nevyvrací pravdivost
Evangelií.
Ovšem
Evangelia, stejně jako jiná církevní literatura, jsou křesťanským
pramenem, a proto mnozí neuznávají jejich historickou objektivitu.
Vzhledem k výše uvedeným faktům o pravdivosti Evangelií je také
tento názor neudržitelný, ale nám se nabízí možnost naše
vlastní prameny doplnit o prameny pohanské a židovské.
Pohanské
prameny
Jeden
z nejznámějších římských historiků, Kornelius Tacitus, uvádí
ve svých Letopisech (15. kapitola), jak císař Nero pronásledoval
křesťany. Při této příležitosti Tacitus hovoří o zakladateli
křesťanství. Výslovně uvádí, že označení křesťané
pochází od Krista, který byl na základě rozsudku Poncia Piláta
popraven za času císaře Tiberia. Historik Tacitus tak uvádí
existenci Pána Ježíše jako jasný historický fakt. Zmíněný
text hovoří o křesťanech s despektem, když uvádí, že lid
křesťany opovrhoval pro jejich (údajné) nectnosti. Tacitus tedy
nebyl v žádném případě příznivcem ani obhájcem křesťanů.
Kdyby si křesťané osobu Pána Ježíše vymysleli, tak by to jistě
rád uvedl, zatímco on naopak uvádí zcela jasně existenci
Kristovu jako historickou skutečnost plně v souladu s údaji
Evangelií.
Svatý
Justin sepsal ve druhém století svoji obranu křesťanství, ve
které odkazuje na tzv. Acta Pilati (Činy Pilátovy), uchovávané v
římském archivu. Na tento spis se odvolává také Tertulián. Je
nutné si uvědomit, že tito autoři uvádí zmínku o tomto spisu
ve svých apologiích, tedy ve svých dílech na obranu víry.
Jestliže tedy odkazují své čtenáře k římským archivům, je
jisté, že spis Acta Pilati, ve kterých se Pilát zmiňuje a smrti
Pána Ježíše, musel skutečně existovat. Ještě ve 4. století
píše první církevní historik Eusebius z Cesareje o tom, že
Pilát podal o procesu s Pánem Ježíšem úřední zprávu císaři
do Říma. Acta Pilati se bohužel nedochovala, byla pravděpodobně
zničena spolu s množstvím jiných cenných dokumentů při
barbarských nájezdech na Řím. Z historického hlediska však
nelze pochybovat o existenci tohoto spisu, když se na něj
odvolávají apologeti (obránci víry) v polemice s nositeli
římské státní moci.
Židovské
prameny
Dějepisec
židovsko-římské války Josef Flavius, který zemřel někdy po
roce 100, uvádí mnoho podrobností ze života Pána Ježíše. O
jeho historicitě je tedy tento autor absolutně přesvědčen. Dílo
Josefa Flavia Židovské
starožitnosti
je dochované, a tak si každý může toto jasné svědectví o
historicitě Pána Ježíše snadno prostudovat sám.
Dalším
židovským pramenem je Talmud. Jedná se o kodex židovského zákona
zároveň s komentářem k jednotlivým nařízením. Talmud vznikal
v letech 70-300 po Kristu a obsahuje o něm různé poznámky. Je
to kniha křesťanství zcela nepřátelská, takže zmínky o Pánu
Ježíši jsou často naprostým rouháním.
Z historického
hlediska jsou ovšem tyto zprávy velice cenné, protože Talmud
ani v nejmenším nepochybuje o historicitě Pána Ježíše,
naopak potvrzuje všechna životopisná data, která známe z
Evangelií. Touto shodou je potvrzena nejen historicita Pána Ježíše,
nýbrž také pravdivost Evangelií. Kdyby Kristus nebyl historickou
osobností, je absurdní představa, že by toho talmudista náležitě
nevyužil a neobvinil křesťany z podvodu, případně je
nezesměšnil.
O
historické existenci Pána Ježíše není možné ani pochybovat.
Údaje Evangelií a jiných křesťanských spisů jsou
potvrzeny v pohanských i židovských pramenech. Když uvážíme,
že židé i pohané byli nepřáteli křesťanů, je absolutně
nemyslitelné, aby ve svých spisech dávali nenáviděným a
pronásledovaným křesťanům za pravdu.
Historická
existence Pána Ježíše je tedy nejen doložena, nýbrž je
doložena lépe než existence jiných historických osobností.
Popírání existence Pána Ježíše proto není výsledkem vědecké,
odborné a nestranné práce, nýbrž pouhé náboženské
zaujatosti.
Zpracováno
podle knihy: Radomír Malý, Církevní dějiny
Desatero Božích přikázání
1.
přikázání: V jednoho Boha věřit budeš
Krátká
verze tohoto přikázání pochází z katechismu a je upravena pro
snadné zapamatování. Písmo svaté uvádí první Boží přikázání
v celé šíři (2. Mojžíšova 20, 2-6): "Já jsem Hospodin, Bůh
tvůj, který tě vyvedl z Egypta, z místa otroctví. Nebudeš mít
jiné bohy, kromě mne. Neučiníš si sochy ani jakýkoli obraz
něčeho, co jest shora na nebi nebo dole na zemi, nebo těch věcí,
které jsou ve vodách pod zemí. Nebudeš se jim klanět a nebudeš
je uctívat; já jsem Hospodin, Bůh tvůj silný a řevnivý,
jenž do třetího a čtvrtého kolena stíhá syny za nepravosti
těch otců, kteří mne nenávidí, avšak milosrdenství prokazuje
do tisíců pokolení těch, kteří mě milují a zachovávají
přikázání má."
První
přikázání Boží nám přikazuje, abychom v jednoho Boha věřili,
v Něho doufali, Jej milovali a Jemu se klaněli. Zakazují se pak
všechny hříchy proti víře, naději, lásce a proti bohopoctě.
Co
je to víra?
Víra
je nadpřirozená, Bohem vlitá ctnost, kterou přijímáme jako
pravdivé to, co zjevil Bůh, který nemůže klamat ani být
oklamán.
Pohnutkou
víry
je
sám Bůh a jeho nejvyšší pravdomluvnost a moudrost. Věříme
Bohu pro jeho nejvyšší pravdomluvnost, když víme, že Bůh
nemůže klamat; věříme pro jeho nejvyšší moudrost, když víme,
že se nemůže mýlit. Víme, že zjevení Boží je uloženo v
katolické Církvi, a proto přijímáme pravdy, které nám Církev
katolická předkládá jako pravdy Bohem zjevené; a tím se naše
víra stává vírou křesťansko-katolickou.
Předmětem
víry
je
opět sám Bůh a Jeho zjevení, uložené v Církvi katolické.
Povinným předmětem víry je pak jen to, co katolická Církev
výslovně jakožto zjevení Boží označila čili definovala.
Článek
víry neboli dogma je Bohem bezprostředně zjevená pravda, kterou
Církev jako takovou prohlásila.
Vlastnosti
víry:
Víra
má být: 0becná, pevná, živá a stálá.
1.
Víra naše je obecná,
věříme-li
všechny zjevené pravdy; nemá obecnou víru ten, kdo by třeba jen
jedinou zjevenou pravdu (když ví, že je zjevená) popíral.
2.
Víra naše je pevná,
věříme-li
bez pochybnosti; neměl by tedy pevnou víru ten, kdo by o některé
zjevené pravdě pochyboval nebo pochybnosti o víře dobrovolně
hledal a uchovával.
3.
Víra naše je živá,
jsme-li
tak živi, jak víra žádá čili osvědčujeme-li skutky svou víru.
"Jako tělo bez ducha mrtvo jest, tak je také víra beze skutků
mrtvá"
(Jak.
2, 26).
4.
Víra naše je stálá,
jsme-li
ochotní raději všecko dát, třeba i život, než bychom od víry
odpadli nebo ji zapřeli. Takovou stálou víru měli svatí
mučedníci.
Příkaz
víry (v jednoho Boha věřit budeš) nám
ukládá, abychom víru
znali,
vzbuzovali, vyznávali.
I.
Jsme povinni znát svoji víru.
Není
ovšem každému dáno, aby veškeré zjevení a všechny jeho
jednotlivé články znal dopodrobna; a také se to nikomu neukládá
za povinnost. Obecnost víry však vyžaduje, abychom ty články
víry, které známe, výslovně věřili; a mimo to, abychom byli
ochotni také ostatní, nám dosud neznámé články a pravdy vírou
přijmout, jakmile je jakožto zjevené poznáme. Tuto povinnost
splníme, přijímáme-li obecně za pravdu všechno to, co Bůh
zjevil, a co nám Církev katolická k věření předkládá.
Takovou víru nazýváme vírou zahrnutou, jelikož předmět víry
je v naší ochotě jaksi zahrnut. Pouhá zahrnutá víra však
nestačí.
Je
naší povinností, abychom se upřímně snažili poznávat svou
víru alespoň v tom rozsahu, v jakém nám ji vykládají
katechismy.
Proto je v přímém rozporu s živou vírou běžná praxe
mnohých dnešních "věřících", kteří nejen katechismus
neznají, nýbrž jej často ani nemají doma, a mnozí katechismus
ani neviděli! Někteří dokonce přiznali, že ani nevědí, co katechizmus je!!!
Zejména
je však naší přísnou povinností znát ty pravdy, které jsou
nezbytné k dosažení věčné blaženosti a k dobrému křesťanskému
životu.
1.
Na předním místě je šest
základních pravd,
které musíme zvlášť a výslovně znát a věřit, protože bez
jejich znalosti a víry (po dosažení užívání rozumu) bychom
nemohli platně přijímat svaté svátosti ani vejít do života
věčného.
Šest
základních pravd katolické víry:
1:
Je jeden Bůh.
2:
Bůh je ve třech osobách, Otec, Syn a Duch Svatý.
3:
Bůh je nekonečně spravedlivý, jenž dobré odměňuje a zlé
trestá.
4:
Druhá Božská osoba se pro naši spásu stala člověkem, aby nás
svou smrtí na kříži
vykoupila
a na věky spasila.
5:
Lidská duše je nesmrtelná.
6:
Milosti Boží je ke spáse nezbytně potřeba.
2.
S těmito základními pravdami jsou spojeny některé jiné pravdy,
jejichž známost je potřebná ke křesťanskému životu:
a)
apoštolské vyznání víry
("Věřím v Boha"), protože jsou v něm obsaženy hlavní
věroučné články;
b)
modlitba Páně ("Otče
náš"), protože je to modlitba, kterou nás sám Spasitel naučil,
a ze které poznáváme, za co můžeme prosit a co od Pána Boha
doufat;
c)
pozdravení andělské (Zdrávas
Maria") jakožto církevní výraz mariánské úcty;
d)
desatero Božích a patero církevních přikázání,
abychom mohli žít životem mravním a křesťanským;
e)
svaté svátosti,
zvláště křest, svátost pokání, svátost oltářní - mši
svatou,
a z ostatních svátostí tu, kterou přijímáme; stačí
pak taková znalost, která je
k hodnému přijetí dané
svátosti nezbytně potřebná.
II.
Jsme povinni víru vzbuzovat.
Křesťan
má víru vzbuzovat:
1.
na počátku křesťanského života
(u konvertitů), při poznávání zjevených pravd (vyučování
náboženství, katecheze...)
2.
častěji v životě, zejména v pokušení proti víře
3.
na sklonku života a v nebezpečí smrti.
Víru
vzbuzujeme, když buď některou zjevenou pravdu zvlášť nebo
všechny zjevené pravdy společně přijímáme a toto přijetí si
nějak uvědomujeme nebo projevujeme skutkem. Stačí tedy k vzbuzení
víry upřímně míněné: "věřím", nebo nějaký z víry
vyplývající skutek. Zbožný křesťan vzbuzuje často víru, snad
si to ani neuvědomuje; například když se klaní Spasiteli ve
svatostánku, při zbožné účasti na mši svaté, když se žehná
křížem, když chrámu nebo kříži vzdává poctu, když slovo
Boží zbožně poslouchá atd.
III.
Jsme povinni svou víru vyznávat.
Tento
příkaz nás ovšem váže jen za určitých okolností, zejména
když nám Církev vyznání víry ukládá nebo zákonní
představení se nás po našem náboženském vyznání táží,
nebo čest a sláva Boží vyznání víry přímo vyžaduje. Bylo by
hříchem za takových okolností víru nevyznat. Jinak však,
nejedná-li se právě o tyto okolnosti, nejsme povinni stavět na
odiv nepovolaným své náboženské přesvědčení; nezřídka velí
opatrnost pomlčet
o víře, zejména předvídáme-li, že vyznáním bychom ničeho
nedosáhli a jen vyvolávali posměšné poznámky o víře a Církvi
nebo rouhavé řeči proti Bohu.
Máme
možnost svoji víru zatajit, nehovořit o ní, ale nesmíme nikdy
svoji víru zapřít slovem ani skutkem.
Zpracováno
podle knihy:
Antonín
Vřešťál, Rukověť katolické mravouky
Hříchy
proti víře
Hříchy
proti víře jsou: nevěra, bludařství čili kacířství, rozkol,
odpad od víry, zapírání víry, pochybování o víře,
lhostejnost ve víře, řeči a hovory nevěrecké, činná účast
na úkonech jinověrců, nekřesťanské spalování mrtvol, četba
nevěreckých a bludařských knih a časopisů.
Nevěrou
hřeší
ten,
kdo vlastní vinou nevěří v Boha nebo ve zjevení Boží. Odrůdou
nevěry je bludařství čili hereze; tím se prohřešuje ten, kdo
tvrdošíjně odpírá pravdám víry, které Církev k věření
předkládá. Není rozhodující, odmítá-li bludař jedinou
zjevenou pravdu nebo více pravd, neboť tím stejně popírá
pravdomluvnost
a moudrost Boží, jako kdyby odmítal celé
zjevení. Bludařství vzniká buď ze zlomyslnosti nebo z
nevědomosti; nevědomost je buď zaviněná nebo nezaviněná.
Bludařství
vzniklé ze zlomyslnosti nebo úmyslného vzdoru proti Církvi je
hříchem velmi těžkým. Stoupenci různých sekt a náboženských
skupin setrvávají v bludu obyčejně jen z nevědomosti. Je-li
jejich nevědomost zaviněná, hřeší i oni, zejména mohou-li se o
svém bludu přesvědčit a neučiní tak. Nehřeší však bludař,
který jen pro nezaviněnou nevědomost trvá ve svém hříchu. Jsou
mnozí jinověrci dobré vůle, kteří nebyli vyučeni v pravé
víře, a ani netuší, že vězí v bludu. Je jasné, že jejich
setrvání v bludu se jim za hřích přičítat nemůže.
Od
bludu se odlišuje rozkol čili schizma.
Rozkolníkem neboli schizmatikem se stává křesťan, který
neuznává římského papeže za hlavu Církve; tím se odděluje od
katolické Církve, i kdyby jinak s ní ve víře souhlasil. Obyčejně
je ovšem blud spojen se schizmatem. Co do hříšnosti platí o
rozkolu totéž, co bylo výše řečeno o bludu.
Odpadlíkem
čili apostatou
se stává katolík, který dobrovolně z katolické Církve
vystoupil a zřekl se jí. Těžce hřeší, kdo od katolické víry
odpadl ze zlomyslnosti, vzdoru, kvůli sňatku nebo pro hmotný zisk.
Učinil-li tak z nevědomosti, platí totéž, co bylo výše uvedeno
o bludu.
Hříchy
bludu, rozkolu a odpadu od víry, jsou-li vykonány plně vědomě a
dobrovolně, jsou zároveň také trestnými činy v církevním
právu. Kdo se takto provinil, upadá automaticky do trestu
exkomunikace.
Víru
zapírá,
kdo
z lidského ostychu slovem nebo činem chce vzbudit domněnku, že
není katolickým křesťanem, nebo kdo se za své náboženství
stydí, nebo kdo se účastní nevěreckých a protináboženských
sjezdů, průvodů a projevů nebo s nimi souhlasí. Jsou to hříchy
těžké, jimiž se nejen víra znevažuje, nýbrž také se dává
špatný a pohoršlivý příklad bližnímu.
Pochybování
ve víře
nastává,
když někdo vědomě a úmyslně vyhledává a uchovává
pochybnosti o víře a zjevených pravdách. Takový člověk
nemá pevnou víru a vydává se v nebezpečí, že víru ztratí.
Nehřeší však ten, koho bez vlastní viny a proti jeho vůli
napadají různé pochybnosti o víře; ale nesmí se jim poddávat,
nýbrž naopak je povinen pochybnosti potlačovat, k čemuž jsou
nejúčinnějšími prostředky jednak poučení a také vzbuzení
úkonu víry.
Lhostejností
ve víře
čili
indiferentismem hřeší ten, kdo nedbá o Bohem zjevené náboženství
a všechna náboženství pokládá za stejně dobrá a pravdivá.
Tento hřích odporuje nejen mravnosti, nýbrž také rozumu, neboť
je jasné, že pravda může být jen jedna. Pochybování a
lhostejnost vzniká často z vedení a poslouchání nevěreckých a
víře nepřátelských řečí a hovorů. Hřeší, kdo takové
hovory vede, a to nejen proti víře, ale také proti lásce k
bližnímu, protože víru bližního podkopává; hřeší také
ten, kdo tyto řeči dobrovolně a se zálibou poslouchá, protože
uvádí vlastní víru do nebezpečí.
Aktivní
účast při jinověreckých náboženských úkonech v sobě
zahrnuje zapírání vlastní víry a vyznávání nebo alespoň
uznávání víry nepravé. Jedná se o těžký hřích; navíc
ještě člověk vlastní víru vydává v nebezpečí. Pouhá a
prostá přítomnost při jinověreckých náboženských úkonech
někdy je hříchem, někdy ovšem není hříchem. Je
těžkým hříchem,
jsme-li jinověrecké bohoslužbě přítomni z odporu či vzdoru
proti katolické Církvi; s úmyslem oslavovat jinověrecké vyznání,
nebo s vlastním nebezpečím víry, popřípadě s pohoršením
a sváděním bližního. Je
lehkým hříchem,
pokud se účastníme jinověrecké bohoslužby ze zvědavosti a bez
vlastního nebezpečí a bez pohoršení. Není pak vůbec žádným
hříchem, účastníme-li se jinověrecké bohoslužby z přiměřeného
důvodu, na příklad z úřední povinnosti nebo ze společenské
zdvořilosti.
Několik
příkladů:Není
dovoleno přijímat svaté svátosti od nekatolíků, protestantů,
bludařů, rozkolníků a odpadlíků. V
nebezpečí smrti, není-li dosažitelný katolický kněz,
je dovoleno žádat jinověrce o křest, nebo (jsou-li právoplatně
na kněze vysvěcení) o svatou zpověď (To se u nás týká
pravoslavných nebo starokatolických kněží). Není dovoleno být
kmotrem při jinověreckém křtu nebo ke katolickému křtu přibírat
kmotry jinověrce. Není dovoleno s jinověrci uzavírat sňatek
manželský; z vážných důvodů však lze pro smíšený
sňatek získat dispenz od církevní autority.
Důležitá
poznámka: Katolíci
východních obřadů nejsou jinověrci.
Jsou to katolíci jako my, pouze mají jiné obřady stejných
svátostí, a proto je možné se účastnit jejich bohoslužeb, od
nich přijímat svaté svátosti a s nimi uzavírat sňatky.
Není
dovoleno pravidelně poslouchat jinověrecká kázání, jinověrecké
a nevěrecké řeči a promluvy, protože tím vlastní víru uvádíme
do nebezpečí. Není dovoleno posílat děti do jinověreckých
náboženských škol.
Účast
na jinověreckých pohřbech a přítomnost při jinověreckých
svatbách, křtech, obřízkách a jiných rodinných slavnostech, ať
v chrámu nebo mimo něj, se nepokládá za účast jinověreckých
náboženských úkonů, nýbrž za společenskou zdvořilost. Z
toho důvodu se tato účast dovoluje.
Víře
velmi nebezpečná je četba nevěreckých, bludařských,
bezbožnýcha protináboženských knih a časopisů.
Nevymlouvej se nikdo, že máš pevnou víru, a že ti podobná četba
neuškodí; taková nemístná sebedůvěra již mnohému byla
příčinou zkázy. Čím zaručíš, že ty do zkázy neupadneš?
Padli i silnější...!!! Hřeší tedy, kdo takové knihy a časopisy
bez vážného důvodu čte; hřeší těžce nebo lehce podle toho,
jaké nebezpečí mu hrozí. Za starších časů býval tak zvaný
index zakázaných knih. Ten byl Bohu žel zrušen ke škodě mnohých
katolíků, kteří tak padli do nástrah bludných učení. Na
indexu by také byly evidentně bludné knihy některých moderních
oblíbených autorů, kteří svými spisky podkopávají katolickou
víru v duších mnohdy nic netušících lidí. Kvalitní literatura
má církevní schválení. Pokud kniha toto schválení nemá, jistě
v ní nebude nic nového z pravé víry, co by v knihách
církevně schválených nebylo. Pro katolíka tedy nebude žádnou
škodou, když tyto knihy nebude číst.
Není
dovoleno užívat Písmo svaté vydané od nekatolíků, protože
jejich text bývá zkomolen. My katolíci jsme povinni užívat
vydání církevně schválená a opatřená dobrými poznámkami.
Poznámky ze spisů svatých Otců a jiných katolických spisovatelů
poslouží zvláště těm, kteří nejsou vybaveni biblickým
vzděláním, a proto mnohým místům Písma svatého nemohou
rozumět. V našich zemích je možno doporučit vydání Písma
svatého od pánů profesorů Hejčla, Sýkory a Cola.
Zpracováno
podle knihy: Antonín Vřešťál, Rukověť katolické mravouky
Svátosti
První
svátostí je vždy křest.
Křtem
je člověk spojen nadpřirozeně skrze milost posvěcující s Pánem
Ježíšem, a proto může od něj přijímat další potřebné
milosti v ostatních svátostech. Křest se proto nazývá branou ke
svátostem. Bez
křtu není možné udělit ostatní svátosti.
Pokud to někdo zkusí (a že už to mnozí udělali - například
svátost nemocných nepokřtěnému dítěti nebo zpověď
nepokřtěného), tak ta svátost udělena není!
V
krédu říkáme: Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů.
To jsou vlastně dvě témata. Jedinečnost křtu a jeho účinky.
Jeden
křest.
Svátost křtu vtiskuje duši nezrušitelné znamení, které je
z duše neodstranitelné. Svátost křtu je proto
neopakovatelná. Historické omyly nelze brát vážně. Například
když z císaře Juliána Odpadlíka (361-363) smývali křest býčí
krví. Křtem udělenou pečeť nelze zrušit. "Opakovat" křest
je možné pouze pod podmínkou, ale pouze tehdy, je-li důvodná
pochybnost o platnosti původního křtu. To samozřejmě není
opakování křtu, ale nutnost k získání jistoty o skutečnosti
křtu.
Materie
a forma
Každá
svátost má svoji materii a formu. Materie je nějaký "materiál"
- voda, olej, a formou je vždy daný text. Materie musí být
s formou vždy spojena, to znamená: během úkonu svátosti musí
zaznít slova udělování. U křtu to v praxi znamená, že během
lití vody na hlavu křtěnce musí zaznít slova: Já
tě křtím ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého. Nemusí
to být celé zároveň, ale musí se to alespoň trochu prolínat.
Takže během lití vody musí alespoň začít slova udělení, nebo
naopak během slov udělení musím alespoň začít lít vodu.
Nelze
použít jinou formu při udílení křtu, než jsou slova Já
tě křtím ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého.
Jmenování křtěné osoby není podmínkou platnosti. Musí být
ovšem zcela zřejmé: kdo, koho a co - tedy já tě křtím.
Křtíme ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého. Křtít
jakkoli jinak je neplatné.
Křty například církve československé husitské, která
v minulosti křtila "ve jménu republiky", nebo tak zvané
křty "ve jménu Ježíše Krista", nebo "ve jménu Boha"
nelze uznat za platné. V roce 2009 rozhodla Kongregace pro nauku
víry o neplatnosti křtu provedeného formulí: "Já tě
křtím ve jméno...".
Materií
křtu je pravá přírodní voda.
Ničím jiným pokřtít nelze. Například destilovaná voda je sice
pravou vodou, ale nikoli přírodní. Nelze proto při křtu použít
ani destilovanou vodu. O jiných tekutinách nelze ani hovořit a
všechny bez výjimky je nutno odmítnout. Při slavnostním udílení
křtu se navíc musí použít voda křestní. Co není pravá a
přírodní voda, není platnou materií pro křest! Pokud by
například bylo v ohrožení života křtěno dítě v matčině
lůně, nelze použít tělní tekutiny (plodová voda...) a také v
tomto případě musí být použita pravá a přírodní voda! Otázkou
je znečištění popřípadě různé příměsi ve vodě. Lze
použít špinavou vodu, pokud není k dispozici jiná. Ovšem i tato
voda musí stékat, není proto možné nabrat z louže pouze bláto.
Příměsi ve vodě je možno považovat za znečištění, a proto
je možné pokřtít například perlivou minerálkou. V nouzi by
byla přijatelná i ochucená minerálka. Diskutabilní už je
například čaj. Jedná se o pochybnou, a proto nepřijatelnou
materii. Přijatelný by v nouzi byl čaj velice slaboučký,
prakticky jen mírně obarvená voda. Ostatní nápoje, jakkoli jsou
z vody (džus, kola, pivo, kafe), použít samozřejmě nelze. Aby
bylo možno kávu považovat pouze za znečištění vody, to by
muselo být tak slaboučké kafe, že by to ani kafe nebylo a nikdo
by to nepil.
Vodu
lijeme na hlavu křtěnce.
Není-li možné na hlavu, například pro zranění nebo kvůli
obvazům a podobně, tak kdekoli po těle, kde je to možné. Křest
se uděluje trojím politím, ale k
platnosti je nutné alespoň jedno polití.
Voda
však musí stékat, není proto možné křtěnce jen pokropit pár
kapkami vody!
To je častý zlořád při křtech v nouzi. Lidé jen namočí prst
do vody a stříknou pár kapek na křtěnce. To samozřejmě není
křest!!!
Také
je možný křest ponořením. Ten užívají především východní
církve. Na západě se užívá většinou polití. Obojí je ovšem
bez rozdílu platné.
Vypráví
se vtip, ale mohlo se to klidně i stát, jak biskup při návštěvě
semináře zkouší bohoslovce a ptá se ho, zda by mohl pokřtít
polévkou. Bohoslovec odpověděl: Tou seminární určitě, ale tou,
co vaří Vám, pane biskupe, tou by šlo udělovat i poslední
pomazání.
Kdo
může udílet křest?
V zásadě
především biskup,
kněz a jáhen.
Ti udělují křest slavnostní, tedy oficiální formou. Pouze
v případě nouze - to znamená v ohrožení života
nepokřtěné osoby, může pokřtít doslova každý člověk, a to
i nevěřící, pokud zachová výše uvedený postup a má úmysl
činit to, co činí Církev, ačkoli tomu třeba ani nerozumí. Toto
je nesmírně důležité znát právě pro případy nouze, kdy je
ohrožen pozemský život člověka, a tím také jeho věčná
spása.
Takto
v nouzi udělený křest se pak následně oznamuje na farním úřadu
místa křtu k zapsání do matriky.
Účinky
křtu
Křest
jako takový je možný trojí. První je klasické udělení
svátosti křtu. Druhý je křest
krve.
Člověk, který je doposud nepokřtěný, touží po přijetí křtu,
ale byl pro víru umučen dříve, než tuto svátost přijal,
dostává v okamžiku své mučednické smrti milost křtu.
Třetí je
křest touhy.
Někdo bez vlastního zanedbání nemůže přijmout do smrti křest,
ale touží po něm. Tak v okamžiku smrti dostává stejnou
milost křtu. Ovšem pouze křtem vodou se člověk právoplatně
stává členem Církve zde na zemi. Křest touhy a křest krve
neudělují nezrušitelné znamení.
Katechumeni
jsou rovni v právech pokřtěným pouze v některých
případech, například v nároku na katolický pohřeb, což
katechumeny vždy nesmírně "potěší." Dalším nárokem
katechumenů je požehnání, což už je přijímáno výrazně
vlídněji.
Křtem
vodou se stáváme členy
Církve
a můžeme využívat jejích dober. To je první účinek křtu.
Druhým účinkem je odpuštění
hříchů.
Tyto účinky souvisí
s omilostněním člověka ve křtu. Je
odstraněna překážka milosti - hřích - a člověk je milostí
přivtělen ke Kristu a tím k jeho Církvi. Jedna ze základních
pravd naší víry nás učí, že milosti
Boží je ke spáse nevyhnutelně potřeba.
A v Písmu svatém říká Pán Ježíš: Kdo
uvěří a
dá se pokřtít,
bude spasen.
Nejzákladnější
milostí nutnou ke spáse je tedy milost křestní. (O
účincích omilostnění bude pojednáno příště).
Křest
u dospělých lidí ruší dědičný
hřích, odpouští všechny osobní hříchy a také všechny
tresty za hříchy - časné i věčné.
Pokud by někdo zemřel v okamžiku křtu nebo těsně po něm,
můžeme s klidným svědomím prohlásit, že šel rovnou do
nebe. U
dětí se smývá pouze dědičný hřích (udělením milosti
posvěcující),
protože malé děti nemají hříchy osobní, tedy ani tresty za
hříchy. Někdo
by mohl namítnout, že by bylo lepší nechat se pokřtít až
v pozdějším věku, jak to praktikovali někteří v prvních
křesťanských dobách. To je ovšem jednostranný a proto neúplný
pohled. V praxi je to spíš neochota podřídit se zásadám života
z víry. Jistě, jedna věc je odpuštění hříchů a trestů za
ně, ale druhá skutečnost je nadpřirozený život s Bohem,
tedy schopnost konat skutky záslužné pro věčnost. Člověk by
přišel před Boha sice s čistýma ovšem prázdnýma rukama!
I
po křtu má člověk přece možnost získat odpuštění hříchů
a trestů ve svaté zpovědi. Odpuštění trestů lze dosáhnout
také mimosvátostným způsobem (odpustky, úkony zbožného
života...). Takže je zcela mylné a naprosto neopodstatněné
odkládat křest na pozdější věk. Do "věčného důchodu" se
započítávají pouze ty skutky, které byly vykonány v milosti
posvěcující. A tu získá člověk teprve křtem. Všechny dobré
skutky před křtem se člověku nezapočítávají jakožto záslužné
pro nebe.
Stejně
pošetilé je odkládat křest dětí až do doby, "kdy
se mohou sami rozhodnout."
Toto humanistické pojetí víry je zcela převrácené. Nereflektuje
milost jakožto základ nadpřirozeného života a záruku věčnosti
a zároveň opomíjí zásadní odpovědnost rodičů za výchovu
dítěte ve víře. Lze snadno předpokládat, že se dítě v deseti
nebo dvanácti letech pro život z víry a pro Pána Boha nenadchne,
protože již okusilo tento svět spolu s jeho lákadly, zatímco
před skutečnostmi víry stojí na samotném začátku a vidí tu
náročnost, pro kterou se proto nebude chtít rozhodnout. Naproti
tomu dítě pokřtěné jako maličké přijímá už po celé
dětství další milosti Boží (z modlitby rodičů, křížek na
čele atd.), a tak se v něm upevňuje Boží život, na který
navazuje postupné poznávání víry úměrně duševnímu růstu.
Takové dítě si pod
vedením rodičů
osvojuje v praxi život z víry a postupně jej přijímá za svůj.
Odkládání křtu dětí je tedy pouze projevem slabé víry rodičů!
Jak
chcete udržet děti u Krista bez Krista?!? To
již souvisí se svatým přijímáním, které dobře vedené dítě
v době rozhodování již několik let zbožně přijímá. Milost
Boží si již podmaňuje duši dítěte, pomáhající milosti
osvěcují rozum a vůli dítěte v životě, tedy také při
rozhodování o věcech víry. K tomu také přistupuje síla
svátosti biřmování. Tuto svátost by proto měly děti přijmout
co nejdříve, jak je to jen možné. Takto vybavené dítě stojí
silné ve věcech Božích, připravené na vstup do světa. Pokud by
se až teprve nyní mělo pro křest rozhodnout, tak podle čeho se
bude rozhodovat, jakou výbavu do života dostalo? Před světem
stojí takové dítě slabé a bez pomoci z nebe. Lze se pak divit,
že se takové dítě pro křest a život z víry nerozhodne?
Zpracováno
podle knihy: Václav Wolf, Syntéza víry,
s
použitím přednášek téhož váženého pana profesora
Liturgika
Bohoslužebný
jazyk
Bohoslužebný,
liturgický jazyk je nedílnou součástí liturgie - oficiální
modlitby Církve. Zatímco osobní, soukromá modlitba se může
konat i beze slov, u liturgické modlitby to je zcela vyloučené.
Liturgie je výkon
Kristova kněžství v prostoru a čase, kterým se aktualizuje
oslava Boží a spása člověka skrze viditelná znamení v platném
řádu Církve.
Sám Božský Spasitel, když sloužil první mši svatou ve
večeřadle, užíval slov. Svátosti se udělují spojením nějaké
materie (voda, olej) a formy, což jsou vždy slova, která doprovází
ten který úkon.
Ovšem
když slova - tak v jakém jazyku?
Co
se týká liturgického jazyka, neexistuje žádné božské ani
apoštolské nařízení, které by určovalo, v jakém jazyku se má
bohoslužba konat. Sám Pán Ježíš užíval při Poslední večeři
aramejský jazyk, přesněji jeho syrsko - palestinské nářečí,
kterým se tehdy v Izraeli běžně hovořilo. Také apoštolové
užívali tohoto dialektu nejen v kázáních, nýbrž také při
bohoslužbách. To však bylo jen na samém začátku. Jakmile začali
do Církve vstupovat Helénisté (Řekové), jak v Palestině,
tak mimo ni, rozšířila se v bohoslužbě řečtina. Řečtina byla
v té době úřední a diplomatickou řečí, a proto se bohoslužba
v řečtině snadno a rychle rozšířila po celém římském
impériu. Takže zde máme druhý liturgický jazyk po aramejštině
- řečtinu. Apoštolové pak hlásali Evangelium v různých
místech světa a užívali jazyka, kterým hovořili místní lidé.
Pouze některá slova vzatá z hebrejštiny nebo aramejštiny se
nepřekládala a užívala se i při liturgii v různých
jazycích: aleluja (chvalme Pána), hosana (sláva Bohu), amen (tak
jest, věřím), sabaoth (zástupů) a podobně.
Tehdejší
civilizovaný svět byl vlastně římské císařství, a tak se zde
všude dalo domluvit úřední řečí řečtinou, ale běžně se
hovořilo latinsky. To byl lidový jazyk širokých vrstev obyvatel
vedle diplomatického úředního jazyka řečtiny. A máme tu třetí
bohoslužebný jazyk - latinu. Zatímco na západě se aramejština
ani neujala, tak latina a řečtina se vedle sebe jako dva liturgické
jazyky udržely poměrně dlouho. Takové zbytky z této liturgické
dvoujazyčnosti máme v papežské liturgii, při které se četlo z
Písma také řecky, i když celá liturgie byla jinak v latině.
Řecky se liturgie sloužila v Římě a ve velkých městech. Na
italském venkově, ve Španělsku a v severní Africe se užívala
latina. Z řečtiny dodnes zbylo v liturgii Kyrie, eleison (Pane,
smiluj se). To byla situace na západě. Zde máme dva jazyky,
protože jsou tu dvě vyspělé kultury - římská a řecká.
Řečtina nakonec byla z liturgie vytlačena někdy během 3. století
a v praxi zůstal na západě jeden liturgický jazyk - latina.
Na
východě bylo vyspělých kultur s vlastním kulturním jazykem
více, a tak zde máme také více bohoslužebných jazyků:
samozřejmě řečtina a dále syrština, chaldejština, arménština,
koptština, etiopština. Tyto jazyky se ve východních liturgiích
užívají dodnes.
Mrtvý
jazyk
Ovšem
je třeba zdůraznit u každého liturgického jazyka bez výjimky:
nejedná
se o jazyky lidové! Lidové
byly na počátku. Postupně se ovšem tyto lidové jazyky vyvíjely
dál, zatímco jazyk bohoslužeb zůstával stále stejný. Modlitby,
které byly v tom kterém jazyku sestaveny, se neměnily,
neobnovovaly se podle toho, jak se rozvíjel lidový jazyk. To bychom
museli mít celou řadu variant jednotlivých modliteb v bohoslužbách
od starověku dodnes, zatímco my dnes užíváme stejné modlitby,
které při obřadech užívali kněží již od chvíle, kdy se
obřady začaly sloužit v latině. Obřady zůstávaly stejné a s
nimi zůstávaly stejné také jazyky, které se užívaly na
začátku. Tak například koptština je stará egyptština. Řečtina
užívaná při liturgických obřadech je řečtina Písma svatého,
ale novější řečtina je již jiná a tento rozdíl nastal také
poměrně brzy. Kdo se učil řečtinu Písma svatého, ten se v
moderní řečtině moc nezorientuje, už je to jiný jazyk. A toto
se týká všech jazyků užívaných v bohoslužbě.
Takže
můžeme shrnout, že liturgické jazyky - ač původně lidové -
vždy skončily na úrovni mrtvých jazyků. Takových, které se
neměnily, zachovaly si svou vyspělou úroveň, zůstalo jim užívání
pouze v liturgii, a tak to již není jazyk, kterým by se mluvilo
běžně mezi lidem.
Výhody
mrtvého jazyka v liturgii jsou veliké.
Mrtvá
liturgická řeč je chráněna mnohého znesvěcení ulicí, nežádá
změn posvátných textů a dodává liturgii posvátnost a vznešenou
tajemnost tak jako posvátná roucha, nebetyčné katedrály, bohaté
oltáře a úchvatné zpěvy. Mrtvý jazyk je také jedním z
prostředků uchovávajících tajemství při liturgii. Jak to
vypadá při bohoslužbě bez tajemství, to ukazují některé
experimenty spojené s novým mešním řádem.
Citace
z Liturgiky Dr. Foltynovského z roku 1936:
Proti
latině při službách Božích vystupovali v 13. stol. kathaři a
albigenští, později husité, protestanté, jansenisté, katoličtí
stoupenci racionalistického osvícenství
a nejnověji církev
československá. Ježto jejich odpor proti latině vycházel
jednak z bludných názorů dogmatických, jednak z nesprávných
zásad o službě Boží, vyjádřila se Církev výslovně proti
užívání jazyka lidového při mši svaté. Tak Tridentinum: Kdo
by prohlásil, že má být mše sloužena pouze v lidovém jazyce,
budiž vyobcován. V liturgických úkonech mimo mši svatou připouští Církev živý
jazyk lidový ve značném rozsahu. Ritualia různých diecézí jsou
toho zřejmým dokladem.
Jedná
se tedy o možnost užití schváleného textu v češtině při
udílení svátosti křtu a manželství, stejně tak při
pomazání nemocných. Také bylo dovoleno v roce 1917 užívat
schválené modlitby při církevním pohřbu. Ve
mši svaté bylo dovoleno opakovat epištolu i Evangelium v češtině.
To v praxi ovšem mši svatou prodlužuje a narušuje její plynulý
postup podobně jako kázání ve mši svaté. Proto v naší
farnosti konáme kázání přede mší svatou a texty v češtině
jsou k dispozici každému vytištěné, aby plynulost vznešeného
obřadu mše svaté nebyla ničím přerušována.
Zpracováno
podle knihy: Josef Foltynovský, Liturgika
Květen
- měsíc úcty k Panně Marii
Církev
stojí na dvou mohutných sloupech. Prvním je eucharistická úcta a
druhým je úcta mariánská. Stejně tak jako uctíváme celý rok
Pána Ježíše v Nejsvětější svátosti, uctíváme jeho
přesvatou Matku Pannu Marii také během celého roku, nejen pouze v
květnu. Advent je celý mariánský a o Vánocích je Panna Maria
také uctívána jakožto Matka narozeného Jezulátka. V Době
postní přichází slavnost Zvěstování a svátek sedmi
bolestí Panny Marie. Během léta je velké množství mariánských
svátků. Také v září je jich několik. Říjen je celý zasvěcen
modlitbě růžence, v listopadu je také několik svátků a už
jsme zase před Adventem.
Ovšem
májová úcta k Panně Marii je přece jen trochu odlišná. To
proto, že v květnu se už jaro všude krásně rozvíjí,
v přírodě začíná nový život v celé kráse, a tak
si lidé již po staletí připomínají, že nový život v pravém
slova smyslu začíná pro nás lidi právě skrze Pannu Marii, když
skrze ni přichází na svět sám Bůh, náš Pán Ježíš Kristus.
Proto je květen - měsíc jara - zasvěcen Panně Marii, skrze
kterou nám plynou všechny milosti - tak jako jarní slunce a déšť
do probouzející se přírody. Také si uprostřed krásné jarní
přírody uvědomujeme, že Matka Boží Panna Maria je prvotinou
všeho tvorstva, ze všeho stvořeného je nejblíže Bohu, je
ozdobou všeho stvoření právě pro svoje Božské mateřství a
pro plnost milosti, která jí byla dána.
O
významu mariánské úcty
Když
svatý Dominik kázal o růženci blízko Carcassone, představili mu
jednoho albigenského bludaře, který byl posedlý démony. Světec
před zástupem více jak dvanácti tisíc lidí přikázal démonům
říci, koho se mezi všemi svatými nebe bojí nejvíc a kdo si tedy
nejvíc zaslouží lásku a úctu od lidí. Při této otázce začali
pekelní duchové křičet. A když viděli naléhání svatého
Dominika a nechtěli odpovědět, začali naříkat a plakat a
doufali, že se tak nad nimi slituje, ale on neochvějně pokračoval.
Tu mu slíbili, že odpoví, ale v tajnosti, do ucha, ne přede
všemi. Svatý Dominik odolal a přikázal jim mluvit nahlas. Každé
jeho naléhání však bylo zbytečné, démoni zarytě mlčeli.
Tehdy
si světec klekl na kolena a začal prosit Pannu Marii: "Přemocná
Paní, Maria, pro svůj růženec přikaž těmto nepřátelům
lidského pokolení, aby odpověděli na moji otázku." Ihned po
tomto zvolání začal posedlý člověk kvílet a přítomní se
třásli strachy. Démoni znovu prosili světce, aby je nemučil. On
se tehdy na kolenou opět obrátil k Panně Marii: "Nejdůstojnější
Matko Moudrosti, prosím tě kvůli přítomnému lidu, který se
začal modlit, jak je zapotřebí, andělský pozdrav (Zdrávas,
Maria), přinuť tyto své nepřátele, aby veřejně vyhlásili
plnou a jasnou pravdu o růženci." Po
skončení modlitby uviděl u sebe Pannu Marii obklopenou množstvím
andělů, která jakoby zlatou holí udeřila démona a řekla:
"Odpověz mému služebníku Dominikovi, co požaduje." Pannu
Marii neviděl ani neslyšel nikdo kromě svatého Dominika. Při
tomto rozkaze začali démoni křičet: "Naše nepřítelkyně,
naše zkáza a naše obava! Proč jsi sestoupila z nebe, pouze
abys nás trápila? Obhájkyně hříšníků, která vytrhuješ z
pekla, bezpečná cesto do ráje, právě my jsme přinuceni, ačkoli
nechceme, říci celou pravdu? Musíme přede všemi uznat to, co nás
zahanbí a způsobí naši zkázu? Běda nám! A věčné
zlořečení našim vládcům temnot!
Tedy
poslyšte, vy křesťané: tato Matka Kristova je všemohoucí a může
zabránit, aby její služebníci padli do pekla. Je to Ona, která
jako slunce rozptyluje temnoty našich nástrah a vychytralostí. Ona
kazí naše intriky, ničí naše léčky a činí zbytečnými a
neúčinnými naše pokoušení. Musíme se vám přiznat, že nikdo,
kdo vytrvá v její službě, není s námi zatracený navěky. Jeden
její povzdech, který nabídne Nejsvětější Trojici, váží víc
než všechny modlitby, sliby a touhy svatých. My se jí bojíme víc
než všech svatých dohromady a nezmůžeme nic proti jejím věrným
služebníkům. Dokonce se stává, že mnozí křesťané, kteří
by podle řádných zákonů byli odsouzeni, když ji vzývají ve
chvíli smrti, dokážou se na její přímluvu zachránit. Kdyby se
tato Marietta (tak ji v hněvu nazývali) nepostavila našim plánům
a našemu úsilí, už dávno bychom převrátili a zničili Církev
a uvrhli do omylu a nevěrnosti celou její hierarchii, její členy
každého postavení a stupně. Vyhlašujeme - přinuceni násilím
použitým proti nám, že nikdo z těch, kteří vytrvají v
modlitbě růžence, nebude zatracený, protože Ona získá svým
věrným služebníkům upřímnou lítost nad hříchy, a tak
dostanou odpuštění a milost.
Převzato
z knihy: Francesco Bamonte,
Boj
Panny Marie a ďábla během exorcizmů
(autor
je exorcistou římské diecéze)
Kázání
na aktuální téma
Převzato
z knihy: Josef Miklík, Slovo Boží (1946)
Nanebevstoupení
Páně - Dvě
cesty do nebe
Hleděli
upřeně do nebe, když se tam ubíral... (Skutky 1, 10.)
Když
se Spasitel loučil při poslední večeři s apoštoly, pravil k
nim: »Jdu, abych vám připravil místo. A jestli odejdu a připravím
vám místo, přijdu zase a vezmu vás k sobě, abyste i vy
byli, kde jsem já« (Jan 14, 2). Tehdy mu učedníci nerozuměli;
teprve dnes mělo jim vzejít světlo. Pán Ježíš je vedl na horu
Olivetskou; tam, kde počalo jeho utrpení, začala i jeho sláva.
Požehnal jim a před jejich zrakem počal se vznášet k nebesům. S
úžasem hleděli apoštolé na zázračný zjev. Kdo ví, jak dlouho
by tam byli stáli, kdyby je neupozornili sami andělé.
Drazí
křesťané! Ve své velekněžské modlitbě pravil Pán Ježíš:
»Otče, chci, aby kde jsem já, byli se mnou i ti, které jsi mi
dal, by viděli slávu mou« (Jan 17, 24). I naším konečným cílem
má být nebe. Proto je důležité, abychom znali dobře cesty,
které tam vedou. Jsou jenom dvě: cesta nevinnosti a cesta pokání.
I.
Kdo přijde do nebe cestou nevinnosti?
Tohoto
štěstí se dostane jen těm, kteří se nedopustili žádného
hříchu, aspoň ne těžkého. Je to cesta nejkratší a
nejbezpečnější, a blaze každému, kdo ji našel. Tak přicházejí
do nebe malé pokřtěné dítky. Proto misionáři přinášejí v
pohanských krajinách tolik obětí, aby pokřtili umírající
děti. Sebe delší cesta nezdá se jim příliš obtížnou a
dlouhou, mohou-li svatým křtem otevřít někomu krásné nebe.
Proto bylo založeno Dílo sv. Dětství Ježíšova, které sbírá
almužny, aby umožnilo vykoupení a křest pohanských dítek.
Proto je na pováženou odkládati příliš dlouho se sv. křtem;
již často se stalo, že kněz přišel již pozdě. Proto je to
konečně, moji drazí, takový zločin, jestli katolická matka
zbaví se dítka ještě před jeho narozením. Svým skutkem zavřela
vlastnímu dítěti nebeskou bránu. Dovedete si představiti
shledání těchto dvou duší před soudnou stolicí Kristovou?
Dítě, připravené o nebe, bude se dovolávat Boží pomsty proti
vlastní matce! A nedejte se mýlit výkladem některých
nesvědomitých lékařů, že plod byl ještě malý; hned při
početí tvoří Bůh nesmrtelnou duši. Proto před Bohem je to
stejný zločin, pomůže-li si v prvním měsíci nebo až později.
Je pravda, dokud je matka mladá, snad si takových hříchů ani
příliš nevšímá; výčitky svědomí umlčí myšlenkou, že
druzí to dělají také. Ale když přibývá roků a blíží se
smrt, počíná se hlasitěji ozývat zločin, kterého se dopustila.
Blaze, uzná-li aspoň potom svoji vinu a hledí ji napravit upřímným
pokáním.
Znal
jsem rodinu. Chodili spolu do kostela a po každé jsem se vzdělal,
jak zbožně se modlívali. Jednou jsme se dali do hovoru a otec
rodiny mi prozradil bolest, která je tolik trápila. "Velebný
pane, my máme strašný hřích na svědomí. Po převratu (1918)
chodili u nás v úřadě stůl od stolu, abychom se dali vypsati z
víry. Byl to neslýchaný teror, já jsem podlehl také. Odpadli
jsme oba k bezvyznání. Narodil se nám hošík, pokřtít jsme ho
nedali. Když mu bylo pět roků, umřel. Vám nemusím vykládat, co
to znamenalo pro jeho duši. Do nebe nepřišel. Představte si naši
strašnou odpovědnost, vlastní vinou jsme připravili své dítě o
nebe. Proto se nyní modlíme, aby se Pán Bůh smiloval a nám
odpustil." A jestli se již někdo z vás tohoto hříchu dopustil,
hleďte jej Pánu Bohu nahradit. Za ztracenou duši dítěte dejte mu
jinou duši a postarejte se jí o sv. křest. Není to tak těžké;
každý kněz vám rád vyjedná křest některého pohanského dítka
v zemích misijních.
Do
nebe nepřijdou jen pokřtěné malé děti, přijdou tam i dospělí,
kteří skonali po křtu svatém. Na jednom starokřesťanském
náhrobku čteme slova: »Skonal
v bílém.« Snad ještě
nechápete, co tím chtěli povědět. Byl-li v první církvi
pokřtěn dospělý člověk, nosil po celý týden bílý šat -
na znamení nevinnosti, kterou dostal. A v těchto dnech zemřel
nebožtík, o kterém mluví nápis.
Do
nebe přišly přímo i duše mnohých světců, zvláště
mučedníků. Snad se dopustili také nějaké menší chyby, ale
smazali ji krví, kterou pro Krista prolili. Dojemně krásný
příklad vypravuje se v životě sv. Doroty († 251). Byla pro
křesťanskou víru odsouzena na smrt. Když kráčela na popraviště,
byl studený zimní den. Ledový vichr burácel a sněhová vánice
zahalovala nebe i zemi. S úsměvem pravila světice: »Hleďte, jak
pustá a nevlídná je tato země! Blaze mi, že jdu do krásnějšího
kraje, kde nebeský blankyt nikdy se nehalí mrakem, kde ustavičně
vane jarní vzduch, nivy se zelenají a v zahradě mého Snoubence
skvějí se lilie, kvetou vonné růže a zrají sladké plody. Jak
se těším, že smím již vstoupiti do tohoto ráje.« Její slova
zaslechl mladý úředník Theofil, který si rád tropil posměch z
křesťanské víry. Přistoupil až k samé světici a pravil k ní
posměšně: »Nevěsto Kristova, tak mi pošli ze zahrady svého
Snoubence kytici těch krásných růží a košíček sladkého
ovoce, které tam budeš trhat.« Svatá panna pohlédla vážně na
posměváčka a pravila: »Stane se, čeho si žádáš. Dostaneš
růže i ovoce, jen buď hoden toho daru.« Když došla sv. Dorota
až na popraviště, poklekla a vroucně se modlila. Kde se vzalo tu
se vzalo, pojednou stálo před ní sličné dítě, drželo v ruce
košíček, v něm byly tři bílé růže a tři jablka. Pravilo:
»Milá sestro, to ti posílá tvůj Snoubenec.« Dorota odpověděla:
»Dones to tajemníkovi Theofilovi.« Hned potom byla sťata. Mezitím
seděl Theofil ve společnosti veselých druhů a žertovně
vypravoval, že každou chvíli čeká z ráje květiny a ovoce,
které mu odtud slíbila poslati krásná křesťanská dívka. V tom
okamžiku přistoupil k němu hošík s košíčkem růží a jablek,
podal mu dar a pravil: »To ti posílá Dorota ze zahrady svého
Snoubence.« Kdyby před Theofilem bylo udeřilo, nebyl by snad tak
zmaten, jako těmito slovy. Zvážněl, uvěřil v Krista a vyznal
svou víru veřejně. Byl za to mučen, drásali ho železnými háky,
pálili pochodněmi, vše bylo marné. Trpěl klidně, jen se stále
modlil: »Kriste, uveď mne do sboru svých svatých vyvolených!«
Takové
šťastné duše nenacházíme jen v dobách dávno minulých, žijí
dodnes, škoda jen, že je jich tak málo. Při železničním
neštěstí byla též usmrcena matka. Její děti stěžovaly si na
to velikému divotvůrci, knězi Pavlu Mollovi. Odpověděl jim:
»Spíše se z toho máte radovat. Vaše maminka vešla přímo do
nebe, očistec ani neuviděla. Zasloužila si to svým posledním
zbožným úkonem. Když pozorovala, co se děje, řekla odevzdaně:
»Pane, staň se tvá vůle!«
II.
Celkem musíme říci: Cesta nevinnosti je výsadou nečetných duší.
Obyčejně tu platí slova Spasitelova: »Mnoho je povolaných, ale
málo vyvolených« (Mat. 22, 14). Většina lidí přichází do
nebe cestou pokání. Je to sice oklika, ale buďme vděčni, že nám
ji milosrdný Pán Bůh dovolil. Nikdo neřekne, že bouřlivá
plavba je krásná; a přece chvátáme do kostela, abychom
poděkovali Bohu, když jsme se dostali šťastně do přístavu.
Nikdo netouží po operaci, a přece se jí rádi podrobíme, abychom
si zachránili život. K takové bouřlivé plavbě, k takové
operaci bych přirovnal cestu pokání. Buď Spasiteli vděčný za
to, že nám ji svou smrtí na kříži zasloužil. Kolik nádherných
hvězd by bylo pohaslo na nebi katolické církve, kdyby do nebe
nevedla též cesta kajícnosti. Neměli bychom sv. Maří Magdaleny,
neměli bychom sv. Pavla, neměli bychom sv. Augustina a tolik jiných
světců a světic. Ani Bůh nepohrdá hříšníkem, který se k
němu kajícně vrací, nesmíš jím pohrdat ani ty.
Jenom
jediná smrt jest opravdu hrozná - smrt ve hříchu, té se bojme!
Onemocnělo sedmileté dítě; jeho otec byl pijanem, a kdykoli se
vracel z hostince, proklínal až běda. Kdysi přišel opět pod
obraz Boží. Když poněkud vystřízlivěl, sklonil se nad lůžkem
těžce nemocného dítka a volal: »Vezmi mne s sebou, bez tebe
nechci žít.« Ale umírající dítě usedlo na lůžko a pravilo:
»Tatínku, s tebou bych nechtěl umírat.« Dopovědělo a skonalo.
Tato slova zdrtila otce. Ať šel kamkoli, stále mu znělo v
uších: »Tatínku, s tebou bych nechtěl umírat.«
Ano,
jedině hrozná je smrt hříšníkova. A protože nikdo nevíme, kdy
Pán Bůh zavolá, neodkládejme s pokáním, a buďme stále
připraveni. Nikdo nemáme černé na bílém, že se ještě
vyzpovídáme, budeme-li hřešit na Boží milosrdenství.
Vyložil
jsem vám dvě cesty, které vedou jistě do nebe: cesta nevinnosti a
cesta pokání. První je přímá, proto nejkratší, a blaze
každému, kdo po ní šel; druhá je
s oklikami, a přece
děkujme Bohu, že nám ji dal. Slavný kazatel Abraham od svaté
Kláry popisoval kdysi svým posluchačům takto nebe: »Věčné
nasycení bez jakéhokoli hladu, věčné bohatství bez jakéhokoli
nedostatku, věčná radost bez zármutku, věčná láska bez
mrzutosti, věčná krása bez ošklivosti, věčný pokoj bez únavy,
věčné přátelství bez závisti, věčné vítězství bez bojů,
věčná jednota bez nesvornosti, věčné zdraví bez nemoci, věčný
život beze strachu před jeho koncem, věčné štěstí bez
jakékoli nehody, věčné trvání blaženosti bez konce, věčné
Alleluja.« Stojí to opravdu za to, abychom se přemáhali, abychom
bojovali, abychom se snažili. Končím slovy apoštola Pavla:
»Nevíte-li, že ti, kteří běží o závod, všichni sice běží,
ale jen jeden dostává cenu vítězství? Tak běžte i vy, abyste
jí dosáhli!« (1. Kor. 9, 24.) Amen.
Dary
Ducha Svatého
Na
neděli 5. června připadá slavnost Seslání Ducha Svatého.
Předkládáme přehled a krátký rozbor darů, které Duch Svatý
dává posvěcené duši. Posvěcení je nezbytný základ pro
přijetí těchto darů. Jaká je míra posvěcení duše, tak silné
jsou Dary Ducha Svatého. Když si uvědomíme, jak velice nám tyto
dary v životě Církve chybí, tak nám z toho zcela jasně
vyplývá, jak mnoho nám chybí posvěcení!
Dary
působící na rozum člověka
Dar
moudrosti:
Nejde
o vzdělání ani o chytrost, nýbrž o schopnost vždy správně
posoudit, co je prospěšné mně i okolí ke spáse, a co je k Boží
chvále. Hodnotit také pozemské věci ve světle hodnot Božích a
podle toho k nim přistupovat.
Dar
rozumu:
Jedná
se o vhled do pravd víry. Nejen tak, jak je člověk schopen naučit
se to z knih, ale mnohem hlouběji a tím i přesvědčivěji -
pro sebe i pro jiné!
Dar
rady:
Mimořádná
pomoc v situacích, kdy se člověk musí rozhodnout, ale nemůže
přesně zjistit jak.
Dary
působící na vůli člověka
Dar
síly:
Mimořádná
statečnost vytrvat ve víře a dotáhnout důležité věci do konce
i přes všechny obtíže.
Dar
poznání (umění):
Slouží
k tomu, abychom se ve světě uměli (proto dar umění) správně
orientovat
a Boží obraz ve světě nacházet (poznávat).
Dar
zbožnosti:
Jde
o pravý, hluboký, osobní a živý vztah k Pánu Bohu.
Dar
bázně Boží:
To
není strach z Boha, nýbrž zbožná obava o to, abych Boha
neztratil. Kdo má ale obavu, aby Boha neztratil, ten nemá co
ztratit!
Bez
těchto darů není možný opravdový život z víry a podle
víry !
Katecheta
vypravuje
Krátké
příběhy ze stejnojmenné knihy Josefa Fattingera k povzbuzení ve
víře.
Text
knihy z roku 1936 je mírně jazykově upraven.
Druhý
Tarcisius
V
malém italském městě jménem Torcegno v horách se konala
primice. Tato primice vyvolávala v paměti dospělých úchvatné
vzpomínky.
Za
války bylo městečko obsazeno nepřítelem a do zajetí byl odveden
i pan farář. S vyděšenými obyvateli zůstal pouze kaplan,
ale ten byl také zajat. Ani nestačil zachránit Nejsvětější
svátost a odnést ji z kostela někam, kde by byla v bezpečném
úkrytu a v uctivosti. Protože bylo jisté, že na městečko bude
stříleno z děl, vzkázal ještě na cestě do zajetí asi
sedmiletému hochovi Almire Faccendovi, kterého měli všichni
uctivě rádi pro jeho nevinnost, aby rozdal svaté hostie ze
svatostánku lidem, kteří druhý den přijdou ke svatému
přijímání; a aby rozdal všechny hostie.
Druhý
den časně ráno se v kostele shromáždila celá obec k dojemnému
obřadu. Malý Almire byl oblečen do bílých šatů a přiveden k
oltáři. Šel váhavě ale se zářícím zrakem. Na nejvyšší
stupeň mu dali stoličku, aby dosáhl klíčkem do svatostánku.
Jakmile vsunul klíč do zámku, začali se lidé nahlas modlit
Pochválená a pozdravená budiž...
Almire
vyndal ciborium ze svatostánku, otevřel a pak vážně rozdával
svaté přijímání, jak to viděl u kněží. To rozhodlo o jeho
životním povolání. Po sedmnácti letech od této události stál
opět u tohoto oltáře a opět rozdával svaté přijímání. Nyní
již jako kněz a v kněžském rouchu.
Neopustil
Pannu Marii
Po
bezbožném životě plném nenávisti k náboženství a ke kněžím
umíral člověk, který byl jinak bohatý a vzdělaný ve světských
uměních. Lidé nechtěli ani věřit svému sluchu, když prosil o
kněze. Zavolali kněze, umírající se vyzpovídal a přijal svaté
svátosti.
Tu
milost mu vyprosila Panna Maria. Když totiž umírala jeho matka,
řekla mu: "Zanechávám tě pod ochranou přesvaté Panny. Slib
mi, že se každý den pomodlíš jen jediné zdrávas Maria." Jemu
se to zdálo jako nic, a proto slíbil a svůj slib také plnil,
ačkoli se léta nic jiného nemodlil a ani nechodil do kostela.
Neopustil Pannu Marii, a proto Panna Maria ani jeho neopustila.
Ampèrův
růženec
Slavný
učenec a vynálezce v oboru elektřiny je znám každému dítěti.
Méně je známo, že je také původcem požehnaně působících
spolků svatého Vincence. Když přišel do Paříže Bedřich
Ozanam, který tyto spolky se šesti stejně smýšlejícími mladými
muži zakládal, nebyl nijak zbožným katolíkem. Jednoho dne vešel
do kostela. Nebyl tam nikdo kromě starého pána, který klečel
před hlavním oltářem a pozorně se modlil růženec. Puzen
zvědavostí šel Ozanam tiše blíž a ke svému úžasu poznal
slavného učence Ampèra. Toto poznání Ozanama tak dojalo, že si
také klekl a za chvíli se modlil se slzami v očích. V té chvíli
se v jeho duši stalo to, co nazýváme vítězstvím víry nad
dosavadní lhostejností. Později říkával: Ampèrův růženec ve
mě vykonal více než všechny knihy.
Odříká
se trůnu
Švédská
královna Kristina se stala katoličkou, ale chtěla to udržet v
tajnosti. Proto se tázala Svatého stolce, zda může jednou za rok
jít do protestantského kostela (Švédsko je protestantskou zemí)
a přijmout tam protestantským způsobem tak zvanou večeři Páně.
Dostala zápornou odpověď, a to proto, že 'to ani papež nemůže
dovolit.' Proč? Protože by to znamenalo dovolení jednou za rok
zapřít víru neboli papežské dovolení jednou za rok udělat
těžký hřích. To ovšem ani papež nemůže dovolit, protože je
to přímo proti Boží vůli. Královna se tedy veřejně zřekla
trůnu. Víra jí byla nad království pozemské a jeho nádheru i
slávu.
Z
farní historie
1.
května 1996 nastoupil
do Vejprt jako správce farnosti P. Pavel Vodička.
1.
května 2001
nastoupil
do Vejprt jako správce farnosti P. Šimon Polívka
24.
května 1893
byl
na návrh Františka Theumera založen spolek pro výstavbu kostela
svatého Marka v Kovářské.
25.
května 1546
byla
Přísečnice prohlášena královským horním městem.
29.
května 1964
byl
zbourán kostel svatého Mikuláše v Přísečnici. Kostel byl
úmyslně špatně podříznut, aby mohl být zbourán z důvodu
"špatné statiky."
7.
června 1871
se
odehrálo zázračné uzdravení paní Josefy Päckert z Kovářské
u kříže v lese za Kovářskou.
8.
června 1997
Biskup
Radkovský požehnal kostel v Novém Zvolání po celkové
rekonstrukci.
23.
června 1935
se
konala primiční mše svatá v Novém Zvolání novokněze Rudolfa
Waltera.
Z
farního kalendáře na nejbližší období
Prosebné
průvody před slavností Nanebevstoupení Páně.
V
pondělí, v úterý a ve středu před slavností Nanebevstoupení
Páně (
23.-25.5.)
bude v 17.30 mše svatá a po ní prosebné procesí. Místa budou
včas oznámena.
26.
května - slavnost Nanebevstoupení Páně
Mše
svatá bude v 18.00 ve Vejprtech. V Kovářské bohoslužby nebudou.
29.
května - poslední májová neděle
Tuto
neděli při májové pobožnosti v 17.00 v kostele ve Vejprtech
obnovíme zasvěcení naší farnosti Neposkvrněnému Srdci Panny
Marie.
12.
června - výroční slavnost u svatého Marka v Kovářské
V
10 hodin bude mše svatá v kostele svatého Marka a po ní následuje
procesí ke kříži zázraku. Slavnost bude zakončena zpět v
kostele svátostným požehnáním.
16.
června - slavnost Těla a Krve Páně - Boží Tělo
Ve
Vejprtech bude od 12.00 do 18.00 adorace, v 18.00 mše svatá a po ní
průvod ke čtyřem oltářům.
18.
června - poutní slavnost svatého Antonína v Černém Potoce
V
17.00 bude pobožnost s uctíváním ostatků svatého Antonína a
mše svatá.
19.
června - děkovná mše svatá za 50 let života pana faráře
Ve
Vejprtech bude slavná asistovaná mše svatá (missa solemnis) v
10.30. Jiné mše svaté tuto neděli nebudou. V 16.00 budou
slavnostní nešpory a svátostné požehnání.
24.
června - slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova
Protože
přijedou rodáci z Nového Zvolání a Vejprt, bude nutno program
přizpůsobit. Změny budou včas oznámeny.